Jag litar inte på ryssland och kommer heller aldrig att lita på ryssland. Jag tror att dom i framtiden kan bli ett stort hot. Vad ska vi göra åt problemet i öst? Litar ni på ryssen? för mig kommer han alltid att vara Lede fi.
Tja, har du några argument? Något som bifaller dina funderingar så att säga.
Upprustar Putin Östersjö flottan? Satsar på förband rund Riga-bukten? Manövrar runt Balt-staterna?
Risken är nog tämligen stor att vi får framtida problem med ryssland,liksom vi haft tidigare.
Många sätter tilltro till demokratin,men den har en kort historia i väst, och har aldrig haft något genomslag i öst.
På kort sikt är det väl den ryska kriminaliteten vi bör se upp med,ryska "turister" är dyra för det svenska samhället.
Ryssarna lär få tillräckligt problem i sin asiatiska del. Liten befolkning som hotas av kineser och musulmaner. Den västliga delen kommer mer och mer idka handel med Europa. Ryssland kommer bli vårt skydd mot öst.
Tja, har du några argument? Något som bifaller dina funderingar så att säga.
Upprustar Putin Östersjö flottan? Satsar på förband rund Riga-bukten? Manövrar runt Balt-staterna?
Eller?
Nej jag har inte en aning det är bara onda aningar jag har. Men en en anledning att bråka med oss vore ju tex. att Tjetjenska rebellledare skulle leda frihetskampen mot Ryssland från Sverige. Då blir ryssarna arga och kalla Sverige för terroristparadis för att vi inte gör något åt det. Men som sagt jag har inte en aning. Men allt är möjligt i framtiden.
Jag tror inte vi har något att frukta från Ryssland, förutom kriminaliteten. Ryssarna kommer få fullt upp i Asien i takt med att Kina växer sig starkare.
Nej, vårat försvar klarar inte av ryssarna. Så har det varit de senaste 100 åren. Men meningen med försvarsmakten är inte heller att försvara Sverige. Försvarets uppgift är att göra ett väpnat angrepp på Sverige så kostsamt att det inte är värt det.
Inom all överskådlig framtid så kommer Ryssland att vara upptagna med deras östfront. Europa behöver inte oroa sig för en konventionell konflikt än på ett tag. Men dagens och framtidens konflikter ser annorlunda ut än vad de gjort traditionellt. Nuförtiden utkämpas krig främst på det ekonomiska planet med krigsmakterna i bakgrunden som tämligen osynliga men ack så viktiga "försäkringsbolag". Risken för ett storskaligt traditionellt krig har minskat avsevärt efter Sovjets fall, och den kommer förmodligen att fortsätta minska, trotts en oroväckande utveckling i Östasien.
Nej dagens och framtidens hot kommer i allt större utsträckning vara ekonomiska. Detta nya hot är ett som vi, och Europa som helhet är dåligt rustade för att möta. Inget av Europas länder kan stå emot Indiens, Kinas och för den delen också Rysslands ekonomiska utveckling var för sig. Dessa länder, även Ryssland har en alltför stor ekonomisk potential tack vara sin stora befolkning. Av den anledningen behövs ett enat Europa inte skulle behöva låta sina fiender växa sig starka nog att utmana oss.