2012-11-25, 15:36
Medlem
Mister-Cs avatar
Hejsan,
sitter här och undrar över vad jag ska skriva i slutsatsdelen i min rapport.
Allting är klart förutom slutsatsen så jag behöver lite tips och ideer om vad jag ska skriva i min slutsats och hur? Sitter riktigt fast här och jag får inte fram ord som jag kan skriva....
Tack i förväg!
(Vet ej om jag postat i rätt tråd, annars får admin flytta ämnet)

Här är min korta rapport:

Inledning
I denna rapport behandlas Stack som är en typ av datastruktur där dataelement lagras och tas bort enligt principen LIFO (last in, first out).
En beskrivning om hur en stack arbetar och vilka operationer som utförs kommer att redovisas.

Vad är Stack?
En stack kan beskrivas som en hög med tallrikar där tallrikar kan läggas till och tas bort.
Nya tallrikar(data) läggs på längst upp i högen och tas bort när den har utfört sin uppgift.
En stack kallas även för LIFO-list och begreppet syftar på att det som läggs in i högen senast är även det som tas ut först . (David Harel , Yishai Feldman (2004)).

(bild på en stack)

Bilden ovan visar hur en stack fungerar. Två operationer utförs, Push och Pop. En skiva läggs till med ”Push” och en annan skiva tas bort med ”Pop”.

Stacken har ett antal basoperationer som utförs när ett element läggs till, tas bort och när stacken ska kolla om det är tomt eller inte. Operationerna är Push, Pop, Peek, Is Empty/Is Full.
Push: denna operation lägger till eller “puttar” in ett element in till stacken.
Pop: denna operation tar bort ett element från stacken. Dock måste antalet element i stacken vara mer än 0 för att operationen ska kunna köras.
Peek: denna operation kollar stackens top utan att lägga till eller ta bort något element.
Is Empty/Is Full: dessa operationer kollar om stacken är tom eller om det är full och avger sedan true eller false värde. (Allen B. Downey (2012)).

Stacken är en mycket vanlig datastruktur som implementeras och används i väldigt många olika datorprogram och programmeringsspråk. Här nedan följer en beskrivning på vad en stack har för betydelse vid vanligt internetanvändning.
Varje webbläsare har en Bakåt- knapp som används flitigt men det är väldigt få som tänker på att knappen fungerar som en Pop-operation fast i omvänd ordning. När användaren navigerar från ena sidan till den andra, placeras sidorna i en kö. Detta kan jämföras med när ett element läggs på efter varandra i en stack. Den aktuella sidan som användaren har uppe ligger på toppen och sidan som denne öppnade från första början ligger längst ner. När användaren ska gå bakåt med hjälp av Bakåt-knappen så går man i omvänd ordning tillbaka genom de sidorna man har passerat. (Brad Miller , David Ranum (2012)).

Implementation
Ett tydligt exempel på hur man visar tillämpningen av ”Stack” är genom en array(vektor). Nedan visas en array i storlek 4 med fyra ”behållare”. Vi kallar vår array för ”stack”.

Index 0 1 2 3

Eftersom arrayn i början är tom kan man med Push-operationen lägga till, t.ex. två heltal.
Vi lägger till 1 och 2 med följande:
Push(stack, ’1’)
Push(stack, ‘2’)

1 2
Index 0 1 2 3

Med en Peek-operation kan man kolla vad som finns högst upp, vilket är I detta fall är 2 på plats ”1”. Utför man istället en Pop-operation kommer det värdet längst upp att plockas bort. Vi utför operationen
Pop(stack) och får följande resultat.

1
Index 0 1 2 3

Siffran 2 har alltså försvunnit från arrayn och kvar är en 1:a på plats ”0”.

Slutsatser

...................
Citera
2012-11-28, 04:52
Medlem
Aquaracers avatar
Slutsats?

Du har skrivit ut i texten hur du i i arbetet definierar STACK för att sedan förklara hur det fungerar.

Hur ska du kunna dra en slutsats om du inte har en frågeställning/ ett problem eller en analyserande del?
Du har ju bara en beskrivning över hur STACK fungerar. Vad kan du dra för slutsats av det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in