2012-11-25, 11:06
Medlem
professor_knass avatar
Jag har problem med mina growboxar. Det är sådana standardboxar med cambodian. De sattes i blöt 12/11 och åkte in i påsarna 13/11. Tidigt utvecklades ett vitt fluff på sina ställen runt om i boxarna, och det utvecklades varje dag i fem-sex dagar. Det vita fluffet såg typ ut som bomull eller sockervadd. Där omkring vid fem-sex dagar tyckte jag att det inte såg tillräckligt fuktigt ut, det fanns bara lite kondens på kanterna längst ner i påsarna. Jag gjorde ingenting åt det här, jag tänkte att jag bara skulle följa instruktionerna. Men growboxarna slutade utvecklas, och efter några dagar blev det vita bomulls-fluffet platt. Det ser uttorkat ut. I förrgår sprayade jag insidan av plastpåsen med renat vatten från apoteket, men det har ändå inte hänt något. Det luktar dessutom inte svamp i lådorna längre.

Min fråga är om det är naturligt att det vita fluffet plattar till sig eller inte. Det var tio år sedan jag odlade svamp sist så jag kommer inte ihåg. På en del sidor står det att myceliet "drar ihop sig" när det ska bilda primordia och pins, kan det vara det som händer?
Citera
2012-11-25, 12:26
Medlem
CoolMofoBiatchs avatar
Du bör se söta cambodianer sticka upp sina små huvuden inom några dagar
Citera
2012-11-26, 21:27
Medlem
professor_knass avatar
Gött, tack för svaret.

Gör myceliet alltid såhär eller bara ibland?
Citera
2012-11-26, 21:59
Medlem
BlueMarbles avatar
Jag kan inte svara på frågan om fluffets benägenhet att lägga sig ner, men jag kan berätta att lådorna "min kompis" hade behövde 25-26 dagar fören något litet svamphuvud ville visa sig!
Tålamod är nyckeln. Och att inte pilla för mkt i lådan så man råkar kontaminera det.

Kul att se en svampodlare av lite äldre sort dyka upp.
Lycka till!
Citera
2012-11-28, 12:32
Medlem
CoolMofoBiatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Gött, tack för svaret.

Gör myceliet alltid såhär eller bara ibland?

Jag har två boxar som står nu och på den ena la de sig ner av någon anledning, men vet inte varför eller hur ofta de blir så tyvärr
Citera
2012-11-30, 13:26
Medlem
MegabiffeN^s avatar
Jag funderar på att köpa hem en growbox men vilken sorts Cubensis ska jag ha? Jag vill ha en avslappnad tripp som man/ eller jag får av mexican A tryfflar.

Psilocybe Cubensis att välja bland:

Colombia
Equador
Thai
Golden Teacher

Vilken är mysigast?
Citera
2012-12-01, 11:31
Medlem
professor_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegabiffeN^
Jag funderar på att köpa hem en growbox men vilken sorts Cubensis ska jag ha? Jag vill ha en avslappnad tripp som man/ eller jag får av mexican A tryfflar.

Psilocybe Cubensis att välja bland:

Colombia
Equador
Thai
Golden Teacher

Vilken är mysigast?

Det är en bluff att vissa strains skulle ge vissa sorters effekter som att de t.ex är "visuella" eller "avslappnande", sånt har istället med ditt psyke att göra, som är dynamiskt.

Du kan däremot påverka trippen med det tyvärr ofta missförstådda begreppet set & setting, samt hur mycket du stoppar i dig.

Välj en sort som är lätt att odla och ger mycket. Mazatapec har jag hört brukar ha rhizomorfiskt mycelium, jag ångrar att jag inte valde den själv.
Citera
2012-12-01, 14:19
Medlem
MegabiffeN^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Det är en bluff att vissa strains skulle ge vissa sorters effekter som att de t.ex är "visuella" eller "avslappnande", sånt har istället med ditt psyke att göra, som är dynamiskt.

Du kan däremot påverka trippen med det tyvärr ofta missförstådda begreppet set & setting, samt hur mycket du stoppar i dig.

Välj en sort som är lätt att odla och ger mycket. Mazatapec har jag hört brukar ha rhizomorfiskt mycelium, jag ångrar att jag inte valde den själv.

Men nu har jag bara de strains ovan nämnda att välja mellan och jag tar Thai för att skörden blit lite större på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in