Citat:
Ursprungligen postat av xxi
Jo, men exempelvis:
A gör en tråd "Jag har sån ångest, för jag råkade ha ihjäl en snubbe med en slaktmask."
Aftonbladet skriver "Slaktmaskmördaren jagas av polisen."
B gör en tråd "Vem är slaktmaskmördaren?"
Om någon då nämner hans namn skulle ju A:s konto outas.
Och detta är ju nästan samma situation som om:
B gör en tråd "Vem är slaktmaskmördaren?"
A skriver "Det var jag!"
Då skulle ju också A:s konto outas om någon skrivers hans riktiga namn.
Och båda fallen är ju nästan samma situation.
Anonymiteten på FB innebär att ingen får koppla samman ditt konto med något som du inte har skrivit ut.
Men om du skriver ut att du också är JohanJson på Familjeliv, och kontot JohanJson skriver ut på familjeliv att han heter Johan Johansson, så har du själv outat dig.
Du gör kopplingen till ett konto/person/individ utanför FB och anonymiteten gäller bara för FB-konton.
Tanken är att för att du ska vara anonym, så ska du inte outa dig själv, du ska själv se till att du inte skriver ut sådant som kopplar någonting så klart till dig att alla förstår det direkt bara man läser de två inläggen (ett på FB och ett på familjeliv).
Det är till exempel inte tillåtet att ta reda på någons identitet genom att lägga pussel med flera inlägg, som ett inlägg om var denne gick i skola, ett annat inlägg om när denne tog studenten och ett tredje inlägg om dennes något ovanliga hemförhållanden (mamma död i trafikolycka t ex), då sådant kräver efterforskningar eller personlig kännedom om denne, och inte någon klar koppling gjord av användaren.
Ett gränsfall blir en kombination av de båda ovan, att man gör en klar koppling till ett konto på ett annat forum, och där pusslar ihop det kontots identitet och sedan hänvisa till den sammankopplingen på det forumet i ett inlägg på FB.
Men vad det i klartext betyder är att om massmedia skriver om "den 31-årige elitidrottaren" och ett konto skriver "det är jag" så blir det inte ett förbud mot att ta reda på vem den 31-årige elitidrottaren är.
Utan vad som då har skett är att konton som ade att det var han har outat sig själv genom att själv ha gjort en koppling till en individ utanför FB som inte omfattas av FBs regler.