Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-11-24, 18:11
Medlem
xxis avatar
Det finns många trådar på Flashback där folk försöker ta reda på vem en person är, till exempel vem som har begått ett visst brott.

Ponera att personen som eftersöks ger sig tillkänna i tråden och tydligt erkänner att det är han eller hon som har begått detta.

Om då någon efter det skriver ut namn på den personen så blir ju det kontot outat.
Vad gäller i en sådan situation?

Om det vore så att någon först skriver i en tråd om att han eller hon har begått ett brott så vore ju fallet solklart, men egentligen är det ju samma situation bortsett från vad som skrevs först.

Detta skulle ju kunna utnyttjas för att undvika att få sitt namn uthängt på Flashback till exempel.
Citera
2012-11-24, 18:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxi
Vad gäller i en sådan situation?
Har en person outat sig själv så är det fritt fram, ex:
https://www.flashback.org/t931321
Citera
2012-11-24, 19:42
Medlem
KiaWs avatar
Det finns ett undantag i regeln, se det av mig fetade:

Citat:
1.06. Användarnas anonymitet
Att på forumet (via inlägg, PM eller chat) posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.
https://www.flashback.org/regler
Citera
2012-11-24, 19:48
Medlem
xxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en person outat sig själv så är det fritt fram, ex:
https://www.flashback.org/t931321

Jo, men exempelvis:

A gör en tråd "Jag har sån ångest, för jag råkade ha ihjäl en snubbe med en slaktmask."
Aftonbladet skriver "Slaktmaskmördaren jagas av polisen."
B gör en tråd "Vem är slaktmaskmördaren?"

Om någon då nämner hans namn skulle ju A:s konto outas.

Och detta är ju nästan samma situation som om:

A skriver "Det var jag!"

Då skulle ju också A:s konto outas om någon skrivers hans riktiga namn.

Och båda fallen är ju nästan samma situation.
Citera
2012-11-24, 20:02
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jo, men exempelvis:

A gör en tråd "Jag har sån ångest, för jag råkade ha ihjäl en snubbe med en slaktmask."

A skriver "Det var jag!"

I det andra fallet har användaren själv gjort kopplingen till "slaktmaskmördaren", och hur man än vänder och vrider på det har "slaktmaskmördaren" inget anonymitetsskydd på Flashback.

1.06 är till för att användarna ska kunna skriva på Flashback anonymt, skyddet ligger enbart i att det inte får kopplas något som kan avslöja identiteten bakom ett användarnamn - men varje användare kan själva avgöra om de vill vara anonyma eller ej.
Citera
2012-11-25, 00:57
Bannlyst
Om någon frivilligt outar sig själv på forumet,så har den personen ett ansvar,för alla vet att man inte ska vara så korkad att outa ut sig själv på forumet.Men när A outar ut B på ett forum så ska man inte acceptera det. Borde det inte vara hårdare med regler som förbjuder outning av medlemmar,och tidigare medlemmar?

Borde man inte informera personer som regga in på forumet att man ska vara försiktigt med att publicera sina egna personuppgifter,och helst ej publicera så att man outar sig själv publikt?

Och borde det inte införas en regel som förbjuder registrering av ett konto med personnummer som tillhör andra personer,och att det borde vara förbjudet att använda avatarer med bilder som tillhör andra personer?
Senast redigerad av Alpha4000 2012-11-25 kl. 01:00.
Citera
2012-11-25, 01:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha4000
Borde man inte informera personer som regga in på forumet att man ska vara försiktigt med att publicera sina egna personuppgifter,och helst ej publicera så att man outar sig själv publikt?
Hört talas om personligt ansvar?

Citat:
Och borde det inte införas en regel som förbjuder registrering av ett konto med personnummer som tillhör andra personer,och att det borde vara förbjudet att använda avatarer med bilder som tillhör andra personer?
Och hur ska man veta när uppgifterna stämmer utan att outa medlemmen?
Citera
2012-11-25, 01:27
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha4000
Sådana regler vore totalt omöjliga att efterfölja och kontrollera, eftersom du inte identifierar dig inför Flashback Forums administration när du registrerar dig.

Vilket personnummer som står på ett konto är oväsentligt eftersom det inte används till någonting annat än att kontrollera åldern vid just det tillfället, dvs om du är över 18 eller inte. Räkna med att i princip alla konton på detta forum har falska personnummer som bara syftar till att vara över 18 och ha korrekt kontrollsiffra.

Och hur ska någon kunna kontrollera om en bild är personen bakom kontot eller inte eftersom du, som sagt, inte personligen infinner dig hos Flashback International Inc och visar leg? Har man en avatar på kungen är det fruktansvärt osannolikt, men inte omöjligt, att det faktiskt är kungen bakom kontot. Detsamma gäller kändisar, allehanda löst folk, brottslingar, you name it. Vill du besöka 700000+ medlemmar i deras hem och kontrollera identitet? Då försvinner hela nyttan med anonymitet...
Citera
2012-11-25, 02:05
Bannlyst
Men den person som ser att någon har lagt in en bild tillhörande person A och använt ett personnummer som tillhör person B med att registrera konto. Jag tror inte att både person A och person B blir så himla glada precis när man använder ett foto som tillhör en person irl och att man tar ett personnummer som tillhör en annan person irl, för att registrera upp ett konto.Borde man inte respektera personerna att de inte vill att någon använder ett foto/passfoto/bild som tillhör en annan person och att personer inte heller vill att man på ett otillåtet sätt använda deras personnummer/födelsenummer som innehåller år-månad-datum-fyra sista siffrorna för att regga upp ett konto på forumet.
Citera
2012-11-25, 14:06
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Jo, men exempelvis:

A skriver "Det var jag!"

Anonymiteten på FB innebär att ingen får koppla samman ditt konto med något som du inte har skrivit ut.

Men om du skriver ut att du också är JohanJson på Familjeliv, och kontot JohanJson skriver ut på familjeliv att han heter Johan Johansson, så har du själv outat dig.
Du gör kopplingen till ett konto/person/individ utanför FB och anonymiteten gäller bara för FB-konton.

Tanken är att för att du ska vara anonym, så ska du inte outa dig själv, du ska själv se till att du inte skriver ut sådant som kopplar någonting så klart till dig att alla förstår det direkt bara man läser de två inläggen (ett på FB och ett på familjeliv).
Det är till exempel inte tillåtet att ta reda på någons identitet genom att lägga pussel med flera inlägg, som ett inlägg om var denne gick i skola, ett annat inlägg om när denne tog studenten och ett tredje inlägg om dennes något ovanliga hemförhållanden (mamma död i trafikolycka t ex), då sådant kräver efterforskningar eller personlig kännedom om denne, och inte någon klar koppling gjord av användaren.

Ett gränsfall blir en kombination av de båda ovan, att man gör en klar koppling till ett konto på ett annat forum, och där pusslar ihop det kontots identitet och sedan hänvisa till den sammankopplingen på det forumet i ett inlägg på FB.

Men vad det i klartext betyder är att om massmedia skriver om "den 31-årige elitidrottaren" och ett konto skriver "det är jag" så blir det inte ett förbud mot att ta reda på vem den 31-årige elitidrottaren är.
Utan vad som då har skett är att konton som ade att det var han har outat sig själv genom att själv ha gjort en koppling till en individ utanför FB som inte omfattas av FBs regler.
Citera
2012-11-25, 16:09
Medlem
vivalarevolucions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Men om du skriver ut att du också är JohanJson på Familjeliv, och kontot JohanJson skriver ut på familjeliv att han heter Johan Johansson, så har du själv outat dig.
Du gör kopplingen till ett konto/person/individ utanför FB och anonymiteten gäller bara för FB-konton.
Jag måste bara förtydliga att det fortfarande är strikt förbjudet att skriva det, hur självklart det än är. För xxi har ju i sådana fall inte publicerat sitt namn på Flashback Forum utan på Familjeliv (uhh...).
Citera
2012-11-25, 18:38
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalarevolucion
Jag måste bara förtydliga att det fortfarande är strikt förbjudet att skriva det, hur självklart det än är. För xxi har ju i sådana fall inte publicerat sitt namn på Flashback Forum utan på Familjeliv (uhh...).
Lite av ett gränsfall.
Att skriva att konto "JxJ" är Johan Johansson kan vara förbjudet.

Men att däremot länka till ett inlägg av "JxJ" där han säger att han är JohanJson på familjeliv är tillåtet.

Och likaledes bör det vara tillåtet att länka till ett inlägg på familjeliv där kontot JohanJson säger att han är Johan Johansson.

FB-kontot JxJ har alltså själv kopplat ihop sig med familjelivskontot JohanJson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in