2012-11-24, 11:32
Medlem
Tyck till om Marabou som 50 gram!
Vi r 3 studenter frn Linneuniversitetet som hller p med en studie dr vi tagit fram en ny storlek p Marabous chokladkakor. Det r en mindre variant p 50 gram som ska lanseras samtidigt som Marabous nya smaker som en test fr dem som bara vill prova den nya smaken och tycker att en chokladkaka p 200 gram r fr stor. Denna storlek tas sedan bort nr inte smaken lngre r ngon nyhet. Frgan till er r d: Hur mycket hade ni som konsumenter kunnat tnka er att betala fr en chokladbit p 50 gram?
Citera
2012-11-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmmMarabou
Vi r 3 studenter frn Linneuniversitetet som hller p med en studie dr vi tagit fram en ny storlek p Marabous chokladkakor. Det r en mindre variant p 50 gram som ska lanseras samtidigt som Marabous nya smaker som en test fr dem som bara vill prova den nya smaken och tycker att en chokladkaka p 200 gram r fr stor. Denna storlek tas sedan bort nr inte smaken lngre r ngon nyhet. Frgan till er r d: Hur mycket hade ni som konsumenter kunnat tnka er att betala fr en chokladbit p 50 gram?
Dagens trd haha!
Krvs det 3 universitetsstudenter fr att ta ta fram en 50 grams chokladkaka? Hur lnge har ni klurat p att det ska vara just 50 gram? Oj, detta lter som ett riktigt stort projekt!
Det skulle aldrig jag klarat av..

Eftersom mnga butiker sljer sina lgpriskakor (modell strre) fr max 5kr, s kan jag vl tnka mig att jag r beredd att slnga bort 1-2 kronor fr en 50 grams.

Grabbar, raketforskare r inget fr er va?
Senast redigerad av la8pvBNTF 2012-11-24 kl. 11:50.
Citera
2012-11-24, 11:39
Medlem
Halmbals avatar
5 kr lter lagom. Blir lite dyrare n att kpa en stor, men en bra summa om man vill smaka p en ny smak.

Skulle grna frvrigt se strre n 200 gram.
Citera
2012-11-24, 11:40
Medlem
Perkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmmMarabou

Marabou finns ju i 100g & kostar ju runt 10-12 kr i butik sen har vi diverse billigare varianter som kostar en 5-7 kr fr 100g.

Om det skulle vara en ny smak som ser lockande ut i kassalinjen s max 7-8 kr!
Citera
2012-11-24, 11:42
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av la8pvBNTF
Dagens trd haha!
Krvs det 3 universitetsstudenter fr att ta ta fram en 50 grams chokladkaka? Hur lnge har ni klurat p att det ska vara just 50 gram? Oj, detta lter som ett riktigt stort projekt!
Det skulle aldrig jag klarat av..

Eftersom mnga butiker sljer sina lgpriskakor (modell strre) fr max 5kr, s kan jag vl tnka mig att jag r beredd att slnga bort 1-2 kronor fr en 50 grams.

Du verkar ju sakna koll.

Du mste ju jmfra med samma mrke och vad motsvarande mrkens mindre bitar kostar. Dessutom blir det ju sllan srskilt mycket lgre pris fr att chokladbiten r mindre.

Jag skulle tycka att knappt 10 kr ett rimligt pris, lite beroende p om det r basic-choklad eller frsk till lite finare knappt 15 kr.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2012-11-24 kl. 11:44.
Citera
2012-11-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du verkar ju sakna koll.

Du mste ju jmfra med samma mrke och vad motsvarande mrkens mindre bitar kostar. Dessutom blir det ju sllan srskilt mycket lgre pris fr att chokladen r mindre.

Jag skulle tycka att 10 kr ett rimligt pris, lite beroende p om det r basic-choklad eller frsk till lite finare 15 kr.
Du kanske inte har hrt talas om att det r konsumenten som styr marknaden och priset? Om dumskallar som dig vill betala verpris s visst haha!
Varfr ska jag jmfra med samma mrke? Jag jmfr med choklad i sin helhet fr det ger en rttvisare bedmning.
Jag antar att du r en sn som heller inte vljer el-leverantr aktivt? Och drmed frivilligt vljer ett verpris p el? J-a tomte..
Citera
2012-11-28, 19:22
Medlem
Sikkans avatar
Skulle aldrig funka.. jag kper alltid en 200g om det nalkas chokladkaka .. brukar kosta typ 16-17 spnn!

100grammarn tar ju slut direkt!
Citera
2012-11-28, 23:57
Medlem
cookizs avatar
Tycker att det lter som en bra id med 50gram. Visst 100 gramare tar slut vlldigt fort. MEN 50 gram blir ngot litet och enkelt. Kostar det mellan 5 och 8kronor s tror jag det kan slja. Tror att det kan fungera som sagt.
Har ni pratat med Marabou ?
Har ni funderat p att dem ska ta deras minsta variant och gra special utgvor med dem?
Vad ska dem hra med 42 grams chockades?
Har ni bestmt mtten eller har frslag?
r tanken att det bara ska vara special utgvor ?
Kommer det bli en ny design p omslaget?
Kommer designen p sjlva kakan vara rutnt eller en bildliknande variant som p dem minsta frpackningarna?
Citera
2012-11-29, 10:58
Medlem
dankars avatar
Tre personer fr att lncka idn med frpackningar 50 gram

Med er id finns flera problem. I synnerhet d syftet med den lilla frpackningen r att f folk att provsmaka den nya chokladen.

Priset kommer bli fr hgt fr succ. Fr att f folk som annars inte (med 100 g frpackning) hade spontankpt/provat chokladen mste den den vara billig, riktigt billig. Med ett fr lgt pris p den minsta frpackningen gr ni de vrigt strre frpackningarna verfldiga. Strre frpackningar som marabou fredrar att slja.

Nya frpackningar kan dessutom vara kostsamt fr fretag d de kan behva kpa in nya maskiner eller tminstone behva gra om nuvarande maskiner.

Vill man lansera en produkt och n ut till nya kunder r smakprov en vl beprvad och fungerande metod. Minifrpackningar med 1-2 rutor rcker fr att en kund ska avgra om hen vill kpa mer eller inte. Dessutom med strsta sannolikhet billigare och effektivare.

Har ni talat med marabou verhuvudtaget?
Citera
2012-11-29, 17:02
Medlem
Tycker dom borde gra fler marabousmaker av 3 fr 10 chokladen som alltid finns vid kassorna.
Lite trkigt att dom bara har orginalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in