2012-11-24, 01:44
Medlem
mephedrons avatar
Betyder typ (det som jag skulle kalla för) "tvättstuga, städrum"..?
Nu går jag enbart efter min barndomskompis' pappas beskrivning då han är den enda jag hört använda detta ord...
Var kommer ordet ifrån? Är det en dialektal fras eller är allt en generationsfråga?
Barndomskompisens pappa var från Boden..
Citera
2012-11-24, 01:53
Medlem
Miiiiias avatar
Hos mina föräldrar varierar vi mellan orden "grovköket" och "gamla köket". Det kanske är olika, men för oss är det rummet där den ved-eldade spisen står.

Alltså, det var ett kök förr i tiden men används inte längre för det ändamålet.

Jag bor för övrigt i södra Sverige, vilket kan ha betydelse om ordet är dialektalt.
Senast redigerad av Miiiiia 2012-11-24 kl. 01:57.
Citera
2012-11-24, 01:56
Medlem
Kaoss avatar
Alltid trott det varit ett ord för kök som sköter stora bespisningar, typ skolkök osv.
Citera
2012-11-24, 01:57
Medlem
Jag skulle tolka grovkök som typ tvättstuga som ligger i angränsning till köket lite "behind the scenes". Det får gärna finnas en extra frys där också och kanske förvaring av 25 kilo potatis 6 kg mjöl osv...
Citera
2012-11-24, 10:00
Medlem
Hemma hos farsan var det vi kallade för grovköket i riktighet med TS uppfattning ett kombinerat tvätt-och städrum. Det hade absolut ingenting med matlagning att göra, och låg inte i anslutning till köket. Jag är också nyfiken på var "kök" kommer in i bilden.
Citera
2012-11-24, 11:52
Medlem
mephedrons avatar
Noggrannt beskrivet var "grovköket" hos min barndomsvän ett rum som låg i anslutning till köket och involverade tvättstuga, städartiklar och garderober.
Det var hennes pappa som kallade det grovköket. Han var från Norrbotten med grov dialekt och sa även "fika" om att äta frukost. För mig är fika att äta tex en kanelbulle eller nåt annat sött. Ofta efter lunchtid och fram till kvällen. Men han kunde säga kl nio på morgonen "har ni inte fikat än, ungar?"
Nån mer som använder/har hört det? Så ang detta och ordet "grovköket"; kanske dialektalt på flera ställen i Sverige (då nån var från södra Sverige?) eller generationsfråga? Han var född på 50-talet.
Citera
2012-11-24, 13:57
Medlem
fritjofkonkass avatar
Det känns spontant som att grovkök var något som var populärt att bygga i anslutning till köket och hallen i enplansvillorna under 70-90-talen.
Ett ställe för tvättmaskin, torktumlare, städskåp och en slask. Här utfodrades husdjur, här ställdes ungarnas leriga stövlar, här fanns en 300-liters frysbox med höstens älgkött.
Ett genomgångsrum som fick ta den värsta smutsen innan inträdet till köket.

Kort sagt, ett substitut för dem som inte hade källare.

Detta substantiv hör jag sällan, men jag vet i alla fall ett par stycken som använder ordet.
Citera
2012-11-24, 14:22
Medlem
RibljaCorbas avatar
Jag har stött på ordet både i södra och mellersta Sverige i betydelsen ett rum med vask och metalldiskbänk, utrymme för kläder och verktyg. Min egen tolkning är att det är ett "kök" där man gör de allra grövsta förberedelserna när man lagar mat från grunden, typ spolar av 10 kilo jordig nyupptagen potatis eller styckar och hanterar viltkött.
Citera
2012-11-24, 17:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Det känns spontant som att grovkök var något som var populärt att bygga i anslutning till köket och hallen i enplansvillorna under 70-90-talen.
Ett ställe för tvättmaskin, torktumlare, städskåp och en slask. Här utfodrades husdjur, här ställdes ungarnas leriga stövlar, här fanns en 300-liters frysbox med höstens älgkött.
Ett genomgångsrum som fick ta den värsta smutsen innan inträdet till köket.

Kort sagt, ett substitut för dem som inte hade källare.

Detta substantiv hör jag sällan, men jag vet i alla fall ett par stycken som använder ordet.
Det låter som en ganska bra sammanfattning, men begreppet fanns lite tidigare än så. Redan det tvåplansradhus som jag flyttade in i om åttaåring i Umeå 1964 hade ett grovkök med en grovköksingång, som barnen skulle ta om de hade leriga eller snöiga skodon (och någotdera hade man nästan jämt...) Där fanns en spolvask, skafferi, tvättmaskin och plats för strykbänk eller frysbox. Detta grovkök stod sedan i dörrförbindelse med det riktiga köket och, i vårt fall, också med hallen.
Citera
2012-11-25, 18:49
Medlem
Våffelnylles avatar
Jag är från södra Sverige och hos mina föräldrar syftar "grovkök" på ett till köket anslutande ingångsrum med tvättstuga/städartiklar/pannrum, samt för extra förvaring av ytterkläder. Har ingenting med matlagning att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in