Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-04-18, 09:54
Medlem
MataGringoss avatar
Har nyligen upptäckt ostron och blivit riktigt fäst vid dem. Jag kan numera lätt sätta i mig tvà dussin utan problem. äter dem pà "traditionellt" vis med citron och ett glas vin.

Fràgorna jag ställer till er pà Flashback:

1) är det bara jag som upptäckt charmen med ostron? Vad tycker ni om dem?

2) Vilka alternativa recept har ni? Det màste ju finnas mer sätt att bereda dem pà...
Citera
2005-04-18, 13:37
Bannlyst
Delikatess - Absolut...!

Sjalv foredrar jag att ata dem naturella, kanske en skvatt citron pa...

Men de finns personer som 'jazzar' upp sina ostron, till exempel:...

Champagnegratinerade ostron...
4 personer
150 g smör
½ krm salt
2 msk champagne (resten av flaskan går säkert åt…)
2 st äggulor
4 ostron
- Smält smöret på svag värme. Ta det från värmen och låt saltet i smöret sjunka till botten. Vispa ägg gulor och champagne i en kastrull, placerad i sjudande vattenbad. Vispa hela tiden tills gulorna tjocknar. Ta kastrullen från värmen och vispa lite extra innan smöret rörs i matskedsvis. (Ta inte med bottensatsen i smörkastrullen.) Salta. Fördela såsen å nyöppnade ostron iför serveringen. Sätt ugnen på grill och 250C. Gratinera ostronen högt upp i ugnen ca 5 min.

Gremolatamarinerat ostron med gazpacho...
4 ostron
1 msk hackad bladpersilja
1 tsk citronsaft
1 krm finskuret citronskal
1 tsk olivolja
Gazpacho
1 mogen kvisttomat
5 cm gurka
½ röd paprika
en liten bit chili eller jalapeno
½ vitlöksklyfta
½ rödlök
4 blad basilika
1 tsk olivolja
1 msk citronsaft
salt
- Blanda finhackad bladpersilja, citronsaft, citronskal och olivolja. Vänd ostronet i blandningen. Mixa tomat, gruka, röd paprika, lök, vitlök, chili, basilika med lite olivolja och citronsaft. Smaka av med slat och låt stå kallt och mogna över natten. Serveras gärna i ett litet glas eller kopp.

Tore Wretmans ostron...
2 personer
12 ostron
3 msk smör
6 msk finhackad bladspenat
3 msk finhackad lök
3 msk finhackad persilja
3 msk finhackad blekselleri
5 msk mie de pain (dygnsgammalt rivet vitt bröd)
kajennpeppar
- Smör, bladspenat, lök, persilja och blekselleri får långsamt fräsa tillsammans och kryddas med lite kajennpeppar. Det blandas med mie de pain. Ostronen öppnas och lossas från skalet. De får ligga i den djupa skalhalvan med så mycket som möjligt av sitt saltvatten. Så täcks de med den ganska lösa massan. Ostronen placeras på en bädd av grovt salt i en långpanna och gratineras under grillelement.

Rockefellerostron...
Placera ut 24 ostron med skal på en bädd av grovsalt på en bakplåt. Täck över plåten och ställ den i kylskåp. Smält 60 g smör i en kastrull, lägg ned 2 finhackade baconskivor och fräs tills baconet fått färg. Tillsätt 8 finhackade spenatblad, 2 finhackade salladslökar, 2 msk finhackad färsk persilja, 4 msk ströbröd och ett stänk tabasco. Koka på medelstark värme tills spenaten slaknat. Fördela röran på ostronen och gilla dem i ugnen i 2-3 min eller tills de fått fin färg.

Medelhavsostron...
Värm ugnsgrillen. Lägg 24 ostron med skal på en plåt och stänk över lite balsamvinäger. Finhacka 6 skivor prosciuttoskinka och fördela över ostronen. Strö över krossad svartpeppar. Grilla i 1 min eller tills prosciutton är knaprig. Servera på en bädd av grovsalt.

Ostron med Laxrom och Crème fraiche...
Bred ut gorvsalt på ett stort fat och lägg upp 12 öppnade ostron på fatet. Lägg 1 tesked crème fraiche på varje ostron och toppa med ½ tsk laxrom (totalt 60g). Krydda med svartpeppar och garnera med färsk dill. Serveras med limeklyftor.

[kalla - ostronakademin]
Citera
2005-04-18, 13:45
Medlem
Mysonoxens avatar
Edbergs recept verkar ju smarriga

Själv tillhör jag de som föredrar dem tillagade, det är lite kallsupsvarning på råa tycker jag.

Jag fick en fenomenalt god ostronsoppa som amuse på Edsbacka Krog för sisådär en 5-6 år sedan och sedan dess har jag tillhört de tillagade ostronens vänkrets.

För nåt år sedan hade jag förmånen att i ett besök på några kända vinslott i Bordeaux tillsammans med min bror och våra respektive göra en avstickare till Arcachon där man odlar ostron.

Jag vill minnas att det finns flera olika typer av ostron. Min fru åt nämligen en ostrontallrik med tre olika sorters ostron (ja hon föredrar liksom edberg att äta dem naturella) så det vore roligt att veta om det är nån som sitter inne med kunskap om ostron som kan tipsa om vad de olika sorterna är. Kanske det rentav finns en "ostronens Rolls-Royce"?
Citera
2005-04-18, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag vill minnas att det finns flera olika typer av ostron. Min fru åt nämligen en ostrontallrik med tre olika sorters ostron (ja hon föredrar liksom edberg att äta dem naturella) så det vore roligt att veta om det är nån som sitter inne med kunskap om ostron som kan tipsa om vad de olika sorterna är. Kanske det rentav finns en "ostronens Rolls-Royce"?

Visst finns det flera olika...

Svenska Ostron...
Ostrea edulis är latin och betyder ätligt ostron. Ostrea edulis är det ursprungliga europeiska ostronet. Det fanns längs hela Europas Atlantkust. Ostronpesten har slagit ut Ostrea edulis i nästan hela Europa. Sverige och till viss del Norge har kvar edulis. Ostronet kallas även flatostron eftersom dess kanter inte är lika vågiga som andra ostron. Dessa ostron odlas inte. De lever på sydvästsidan av öar med sandbotten...

Atlant Ostron...
Crassostrea virginica har planterats in i Frankrike, Holland, Belgien och Storbrittanien. De kommer från Amerikas kuster. De kan bli 25 cm långt. De är tåligare mot ostronpesten. Ostronpesten är en snäcka som sätter sig på ett ostron och konkurrerar om maten. Sverige importerar mycket av dessa ostron som odlas kommersiellt med framgång i Frankrike, Holland och Irland...

Japanska Ostron...
Crassostrea gigas är avlånga och större än Atlantostron. Det kan bli 30 cm långt. Gigas kallas Japanskt jätteostron eller Stillahavsostron. Det är det mest kommersiellt viktiga ostronet...

Portugisiskt Ostron...
Crassostrea angulata lever i södra Europa. Det finns inte så mycket kvar av Crassostrea angulata eftersom det bär sig mer att odla Atlantostron...
Citera
2005-04-18, 14:18
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Visst finns det flera olika...

Svenska Ostron...
Ostrea edulis är latin och betyder ätligt ostron. Ostrea edulis är det ursprungliga europeiska ostronet. Det fanns längs hela Europas Atlantkust. Ostronpesten har slagit ut Ostrea edulis i nästan hela Europa. Sverige och till viss del Norge har kvar edulis. Ostronet kallas även flatostron eftersom dess kanter inte är lika vågiga som andra ostron. Dessa ostron odlas inte. De lever på sydvästsidan av öar med sandbotten...

Atlant Ostron...
Crassostrea virginica har planterats in i Frankrike, Holland, Belgien och Storbrittanien. De kommer från Amerikas kuster. De kan bli 25 cm långt. De är tåligare mot ostronpesten. Ostronpesten är en snäcka som sätter sig på ett ostron och konkurrerar om maten. Sverige importerar mycket av dessa ostron som odlas kommersiellt med framgång i Frankrike, Holland och Irland...

Japanska Ostron...
Crassostrea gigas är avlånga och större än Atlantostron. Det kan bli 30 cm långt. Gigas kallas Japanskt jätteostron eller Stillahavsostron. Det är det mest kommersiellt viktiga ostronet...

Portugisiskt Ostron...
Crassostrea angulata lever i södra Europa. Det finns inte så mycket kvar av Crassostrea angulata eftersom det bär sig mer att odla Atlantostron...

tackar för infot!!!!
Citera
2005-04-19, 11:13
Medlem
Mysonoxens avatar
Förresten:

Vilken av ostronsorterna som edberg skrev om är godast? Skiljer det så mycket i smak. Min hustru och jag pratade om det, hon påstod att det var viss smakskillnad. Belons kallades en av sorterna i Frankrike i a f, förmodligen den loala sorten. Jag misstänker att de ostron jag själv åt naturella var av den avlånga japanska typen som beskrevs.
Citera
2005-04-19, 11:49
Medlem
Svalbards avatar
Jag käkar helst levande ostron, med vinäger och schalottenlök. Gott som
fahahahaaan. Hmm... Det får nog bli en tripp till norra Frankrike snart
Citera
2005-04-19, 11:58
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:

Jag har också ätit ostrontallrikar i Frankrike med flera olika sorters ostron, den största skillnaden var storleken, men det var också skillnad i smak, jag vill minnas att dom stora var snäppet godare.
Ostron ska bra avnjutas med lite citron, ibland kan det också vara gott att äta dem med tabasco eller lite vinäger.
Citera
2005-04-19, 12:03
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Jag har också ätit ostrontallrikar i Frankrike med flera olika sorters ostron, den största skillnaden var storleken, men det var också skillnad i smak, jag vill minnas att dom stora var snäppet godare.
Ostron ska bra avnjutas med lite citron, ibland kan det också vara gott att äta dem med tabasco eller lite vinäger.

Jag får nog tamejtusan testa ostron naturella igen. Enda gången jag gjorde det var jag 18-19 år och drack dem på irländskt vis med Guinness på en pub i stan. Då tyckte jag det smakade kallsup.

Men med tanke på att jag på den tiden föredrog ett öl som kallades "Starkbock" och de enda viner jag drack var Mouton Cadet och Moselblümchen bör även min matsmak ha förändrat mycket de drygt 20 år som gått, och har jag lovat att ge surströmmingen en chans till gör jag detsamma med naturella ostron
Citera
2005-04-19, 14:00
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Japanska Ostron...

Intressant nog äts det inte så mycket japanska ostron i Japan. Inplanterade atlantostron äts dock mycket, särskilt friterade, vilket är rent förbannat gott tillsammans med ris, misosoppa och majonäs (att dippa ostronen i).
Citera
2005-04-19, 14:06
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Jag får nog tamejtusan testa ostron naturella igen. Enda gången jag gjorde det var jag 18-19 år och drack dem på irländskt vis med Guinness på en pub i stan. Då tyckte jag det smakade kallsup.

Men med tanke på att jag på den tiden föredrog ett öl som kallades "Starkbock" och de enda viner jag drack var Mouton Cadet och Moselblümchen bör även min matsmak ha förändrat mycket de drygt 20 år som gått, och har jag lovat att ge surströmmingen en chans till gör jag detsamma med naturella ostron

Det där med ostron och Guiness lät lite läskigt Men gör som fransmännen och ta lite rödvindsvinäger på dom, det är riktigt gott!
Och surströmming hoppas jag verkligen att du ger en chans till, en av få svenska delikatesser.
Citera
2005-04-19, 14:09
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Det där med ostron och Guiness lät lite läskigt Men gör som fransmännen och ta lite rödvindsvinäger på dom, det är riktigt gott!
Och surströmming hoppas jag verkligen att du ger en chans till, en av få svenska delikatesser.

Båda ska testas!!!
Mn är det någon "ostronsäsong" d.v.s. tid på året då de avnjuts bäst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in