2012-11-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alegomenon
Ordet "övernatta" dök just upp i mitt huvud, och så vitt jag förmår analysera det är det skapat av en adverbialfras, i stil med "stanna [över natten]".

Andra verb på "över-" ser inte ut att ha samma ursprung, t.ex. "överhetta", "överge", "överbevisa", "övertäcka". "Övernatta" har ju ingen koppling till "att natta", som mest används om att (försöka) få ett barn att somna, och som dessutom är transitivt.

Frasen "stanna [över natten]" kan ju betyda att man håller sig vaken hela natten, som i "ni ska stanna här över natten och hålla utkik". Men som eget verb tycker jag att "övernatta" tvunget medför att man sover. Även en mening som "spaningsgruppen övernattade på kullen" låter för mig som att de sov där.

Frågor:
1. Kan ni komma på andra verb som har ett liknande ursprung i en adverbialfras?
2. Håller ni med om att "övernatta" medför att man sover? (Hur användes ordet i lumpen?)
Om en spaningsgrupp övernattat pa en kulle har de sovit i skift, eller sa har de varit pa semester tillsammans. Skulle man däremot säga att nagon tillbringat natten nagonstans är det inte det minsta uppenbart, atminstone inte för mig, om de sovit eller inte.
Citera
2012-11-23, 23:02
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du istället för att leka med orden försöker svara på min fråga.
Inte kunde jag tänka mig att frågan var allvarligt menad. För att avgöra hur sömnen egentligen har varit så krävs det en sån där EEG-hjälm med minst ett dussin elektroder. Vi vet att vittnesmålet »jag fick inte en blund i ögonen« ofta är starkt överdrivet – en hyperbolisk sömnlöshet.

Delfiner övernattar sovande med en hjärnhalva i sänder. Den andra hjärnhalvan fixar luft.

PS: Svenska Akademiens Svensk ordbok (2009) har tagit bort förutsättningen sömn.
övernatta ... tillbringa natten hos viss person el. på viss plats; vanl. tillfälligt: ...
Rätt ska vara rätt och en svensk akademi har ett moraliskt ansvar. NE:s skrivning var uppenbarligen en anglicism och ett olycksfall i arbetet.
Senast redigerad av egon2b 2012-11-23 kl. 23:14.
Citera
2012-11-23, 23:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Inte kunde jag tänka mig att frågan var allvarligt menad. För att avgöra hur sömnen egentligen har varit så krävs det en sån där EEG-hjälm med minst ett dussin elektroder. Vi vet att vittnesmålet »jag fick inte en blund i ögonen« ofta är starkt överdrivet – en hyperbolisk sömnlöshet.

Delfiner övernattar sovande med en hjärnhalva i sänder. Den andra hjärnhalvan fixar luft.

Nej, det är klart att du inte förstår det eftersom du förmodligen dömer andra efter dig själv?

Det krävs ingen utrustning alls om det ena personen A lagt sig ner men givit upp omgående och därefter läst en bok under de timmar som den andra personen B sovit med ljudligt snarkande.

När personerna dagen efter anländer resans mål frågar någon om de "övernattat" på hotellet si och så. Svaret blir då, enligt din logik antar jag, att A inte har övernattat [bara vistats där] medan B däremot har övernattat väl?

Citat:
PS: Svenska Akademiens Svensk ordbok (2009) har tagit bort förutsättningen sömn.

Se där även blinda hönor...
Citera
2012-11-23, 23:16
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... När personerna dagen efter anländer resans mål frågar någon om de "övernattat" på hotellet si och så. Svaret blir då, enligt din logik antar jag, att A inte har övernattat [bara vistats där] medan B däremot har övernattat väl?
I ett PS nyss har jag bytt källa, från ett ånglexikon från år 2000 till ett akademiskt lexikon från år 2009.
Citera
2012-11-23, 23:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
I ett PS nyss har jag bytt källa, från ett ånglexikon från år 2000 till ett akademiskt lexikon från år 2009.

I ett PS nyss konstaterade jag det.
Citera
2012-11-23, 23:18
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Se där även blinda hönor...
Redaktionen för NE Svensk ordbok är en samling anonyma blinda hönor. När äntligen redigeringen hamnade i Göteborg så blev det ordning & reda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in