2012-11-23, 16:37
Medlem
alegomenons avatar
Ordet "övernatta" dök just upp i mitt huvud, och så vitt jag förmår analysera det är det skapat av en adverbialfras, i stil med "stanna [över natten]".

Andra verb på "över-" ser inte ut att ha samma ursprung, t.ex. "överhetta", "överge", "överbevisa", "övertäcka". "Övernatta" har ju ingen koppling till "att natta", som mest används om att (försöka) få ett barn att somna, och som dessutom är transitivt.

Frasen "stanna [över natten]" kan ju betyda att man håller sig vaken hela natten, som i "ni ska stanna här över natten och hålla utkik". Men som eget verb tycker jag att "övernatta" tvunget medför att man sover. Även en mening som "spaningsgruppen övernattade på kullen" låter för mig som att de sov där.

Frågor:
1. Kan ni komma på andra verb som har ett liknande ursprung i en adverbialfras?
2. Håller ni med om att "övernatta" medför att man sover? (Hur användes ordet i lumpen?)
Senast redigerad av alegomenon 2012-11-23 kl. 16:40.
Citera
2012-11-23, 18:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alegomenon

2. Håller ni med om att "övernatta" medför att man sover?

Inte nödvändigtvis. Det går att övernatta utan att sova även om man vanligen sover under natten. Det är besläktat med övervintra, dvs klara vintern.
Citera
2012-11-23, 19:05
Medlem
egon2bs avatar
överdosera = dosera över måtta och sans

övertrassera = trassera över kontots förmåga

överanstränga sig = anstränga sig över sin förmåga

överfylla = fylla över brädden — (obs inte *bredden)

överförfriska sig = förfriska sig sjukt mycket

Gamla NE Svensk ordbok ger åtminstone 20 kandidater via wild-card-sökning < över*a >. Har jag förstått frågan? Fast partikel som i »översätta« räknas inte? Men det är ju att »sätta över [från svenska till engelska]« etc.
Senast redigerad av egon2b 2012-11-23 kl. 19:42.
Citera
2012-11-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alegomenon
2. Håller ni med om att "övernatta" medför att man sover? (Hur användes ordet i lumpen?)
Ja, det gör jag.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte nödvändigtvis. Det går att övernatta utan att sova även om man vanligen sover under natten. Det är besläktat med övervintra, dvs klara vintern.
Ja, men betydelserna kan ju skilja sig ändå?
Citera
2012-11-23, 21:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ja, men betydelserna kan ju skilja sig ändå?

Hur menar du?
Citera
2012-11-23, 21:59
Medlem
Citat:
Hur menar du?
Bara för att övernatta är besläktat med övervintra, som enbart betyder 'stanna under en viss period (vintern)', behöver det ju inte användas på exakt samma sätt utan kan ha en snävare betydelse som även inbegriper att man sover över.
Citera
2012-11-23, 22:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Bara för att övernatta är besläktat med övervintra, som enbart betyder 'stanna under en viss period (vintern)', behöver det ju inte användas på exakt samma sätt utan kan ha en snävare betydelse som även inbegriper att man sover över.

Ja nu var inte min avsikt att jämföra de olika orden. Jag svarade var för sig. Det innebär inte nödvändigtvis att "sova" om man övernattar även om det ofta är så. Mitt tillägg om "övervintra" hade inget med betydelsen av "övernatta" att göra. Att det är besläktade innebär ju inte att de ska tolkas exakt lika.
Citera
2012-11-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ja nu var inte min avsikt att jämföra de olika orden. Jag svarade var för sig. Det innebär inte nödvändigtvis att "sova" om man övernattar även om det ofta är så. Mitt tillägg om "övervintra" hade inget med betydelsen av "övernatta" att göra.
Det kanske var fel av mig att tolka in ett sådant samband, om det nu inte fanns något.
Citera
2012-11-23, 22:22
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ordet övervintra används även i metaforisk mening: att utstå en tid av prövningar. Ett klipp från ordboken, utan någon värdering av omständigheterna:
kyrkan fick övervintra så gott det gick under kommunisttiden
Att övernatta har jag inte hört i metaforiskt bruk. NE Svensk ordbok anger däremot sömn som nödvändigt rekvisit:
övernatta ... tillbringa natten sovande (hos viss person eller på viss plats) vanl. tillfälligt: ... (sedan 1860)
Att övernatta kan speciellt vara lika med att kinesa (sedan 1858; svensk studentslang). Uttrycket kinesa sägs alltså vara något äldre än övernatta.
Citera
2012-11-23, 22:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
NE Svensk ordbok anger däremot sömn som nödvändigt rekvisit:
övernatta ... tillbringa natten sovande (hos viss person eller på viss plats) vanl. tillfälligt: ... (sedan 1860)
Att övernatta kan speciellt vara lika med att kinesa (sedan 1858; svensk studentslang). Uttrycket kinesa sägs alltså vara något äldre än övernatta.

Så om två personer tar in på ett hotellrum och den ena somnar in, men den andra inte lyckas sova. Då har bara den ena av de två "övernattat"?
Citera
2012-11-23, 22:40
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Så om två personer tar in på ett hotellrum och den ena somnar in, men den andra inte lyckas sova. Då har bara den ena av de två "övernattat"?
Den ene/ena har övernattat, medan den andre/andra har övervintrat i 6–8 timmar. Receptionen kan ha öronproppar om det är snarkningar som är problemet.
Citera
2012-11-23, 22:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Den ene/ena har övernattat, medan den andre/andra har övervintrat i 6–8 timmar. Receptionen kan ha öronproppar om det är snarkningar som är problemet.

Om du istället för att leka med orden försöker svara på min fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in