Citat:
Ursprungligen postat av viens
Jag skulle vilja säga att det som saknas idag inte är bohemiska stadsdelar så mycket som bohemer. Om man ser på det rent socioekonomiskt så fyller Tensta och Bergsjön samma roll som Södermalm och Majorna på 50-talet. Skillnaden är att det inte finns några "riktiga" bohemer idag, dvs folk som lever för något annat än det materiella och därför accepterar att bo i ekonomiskt eftersatta områden. Det finns trots allt inget som hindrar dagens konstnärstalanger att bosätta sig i Rinkeby. De bara vill inte. Så till den grad att de hellre blir revisorer för att få råd att bo någon annanstans.
Jag tror inte att det bara handlar om en mer materiell livsstil idag utan att folk inte vill bo i mångkulturella områden. Det är därför som bohemer hellre bosätter sig på andra ställen är fattiga mångkulturella ghetton, tex Södermalm. För det krävs, precis som du skriver, pengar. Så bohemen blev revisor och flyttade till Söööder där han kan skåla i vin, lyssna på Peps Persson eller Thåström och skåla i rödvin och benämna sig själv som "arbetare". Bohemen har helt enkelt blivit en moderat som röstar på Vänsterpartiet/Miljöpartiet.
Citat:
Ursprungligen postat av viens
I övrigt håller jag med Gorm om att svenska städer generellt har väldigt lite innerstad och väldigt mycket förorter och därmed saknar mycket av den dynamik som man normalt associerar med bohemism.
Sant men detta beror på städernas kraftiga tillväxt.