2012-11-23, 16:27
Medlem
Typ Södermalm i Sthlm, Majorna i Gbg och Möllan i Malmö. Det som en gång sågs som lite nedgånget och "trashy", är idag brutalt gentrifierat med barnfamiljer, karriärfolk och miljonlägenheter.

Visst, stadscentrarna växer och att ovan nämnda områden "äts upp" av denna expansion är inget konstigt i sig. Det som slår mig är att det inte längre verkar finnas några "bohemiska" områden kvar i svenska städer. De "flyttar" inte ut mot förorterna efter att de "ätits upp" av stadskärnan - de försvinner helt. Jag är lite nyfiken på varför.

I större svenska städer idag, bor du antingen i central miljonlägenhet eller i förortsbetongen. Det verkar liksom inte finnas något "mellanting". Jag undrar varför?

(Ursäkta om frågeställningen är lite flummig, men hoppas ni förstår vad jag vill diskutera.)
Citera
2012-11-23, 16:33
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Majorna i GBG är nu för tiden a vile and stinking den of miljöpartister och vänsterfolk med jobb som socionomn eller kulturlallare.

Edit: Ser nu att jag är såkallad "pucktvåa" i den här tråden.
Citera
2012-11-27, 12:37
Medlem
Tror det hela hänger ihop med att det ska vara en STADsdel. Att det är ruffigt är inget minus - snarare är det lite kittlande för de här medelklasskidsen att bo i en stadsdel med dåligt rykte - men det får INTE vara förort. Förort är ofett - det är helt enkelt så inihelvetes dött och icke-urbant. Och det är där de svenska städerna faller, eftersom de har så små innerstäder. Det finns helt enkelt inte fler sletna stadsdelar att flytta vidare till. I städer där det finns kan man se hur studenter/kulturfolk/hipsters flyttar vidare i takt med att de gamla områdena gentrifieras: Islington - Shoreditch - Hackney, för att ta ett exempel på hur hipsterlämmeltåget (eller ja, när Islington blev gentrifierat fanns inte ordet hipster, men ni fattar...) har sett ut i östra London.

Den enda staden i Skandinavien som har en tillräckligt stor innerstad för att fortfarande ha flyttmöjligheter för hipsters (dvs stadsdelar i innerstan som fortfarande är billiga och ruffiga) är KBH. Och där spretar tendenserna nu mellan Sönder Boulevard på Vesterbro och Jägersborggade på Nörrebro. Båda var tidigare mer eller mindre getto, men är nu på väg att bli invaderade av fixiecyklande grötätare i Norse-kepsar. Frågan är var det blir efter det? Nordvest? Amagerbro?
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2012-11-27 kl. 12:39.
Citera
2012-11-27, 19:57
Medlem
Gorm Den Gamle:

Ja, och avsaknaden av "ruffiga stadsdelar" i dagens Sverige har gjort att den stereotypa "bohemismen" i landet sjunger på sista versen? (Min hypotes, alltså.) Det "bohemer" (eller hipsters) som finns idag, verkar härröra från hyfsat välbeställd medelklass - alltså inte bohemer i "klassisk" mening.

Hade exempelvis Kristiania legat i Sverige, skulle polisen inte ens behöva bemöda sig att intervenera och stänga stället: Området skulle "självdö" med tanke på bostadsbristen, "självgentrifieras" och bli ett subjekt för bomarknadsspekulation på fem röda.
Citera
2012-11-28, 12:36
Medlem
Som sagt har svenska städer i allmänhet pyttesmå stadskärnor. Det gäller även "storstäderna". Till detta kommer att inflyttningen är jävligt stor, och det påskyndar processen - särskilt när man tänker på att det till stora delar är folk med hipsterambitioner som flyttar från vischan till städerna. På Möllan finns knappt en städskrubb som inte har hyrts ut med pengar under bordet till någon västeråsare som tycker det är skitfett och alternativt att köpa smuggelcigg och gå på svartklubb på Grängesbergsgatan. Och vad jag har förstått är väl Sthlm helt färdigt? Invasionen av hipsters från Sthlm till Möllan tyder ju på det.

Kollar man Europas bohem-Mecka idag (Berlin, givetvis) så är det ju så att stan har en riktigt svag befolkningsutveckling. Vissa år tappar man i invånarantal. Dessutom är stan ekonomiskt svag. Två faktorer som gör att det finns en fantastisk möjlighet att bo och driva verksamhet utan något krav på att dra in feta pengar. Godis för studenter, konstnärer, djs, författare och liknande med andra ord. I Skandinavien är KBH det närmsta man kommer. Visserligen upplever stan nu en expansion, men man ska tänka på att KBH under två-tre decennier var på dekis, med tapp av arbetsplatser och befolkningstapp. Ni som besökte eller bodde i KBH på 70-/80-talet kommer säkert ihåg hur jävla nergången stan var då. Det är detta som fortfarande lever kvar i KBH och gör att den är den mest dynamiska stan i Skandinavien nu - det finns fortfarande områden som är nergångna och det lever fortfarande fattiga människor inne i stan (istället för att vara förvisade till några förorter utom synhåll för etablissemanget). Förhoppningsvis slipper vi se stan gå samma väg som andra Skandinaviska städer. Vem fan vill veta av ett Skandinaviskt Frankfurt när man kan vara ett Skandinaviskt Berlin?
Citera
2012-11-29, 20:25
Medlem
Jag skulle vilja säga att det som saknas idag inte är bohemiska stadsdelar så mycket som bohemer. Om man ser på det rent socioekonomiskt så fyller Tensta och Bergsjön samma roll som Södermalm och Majorna på 50-talet. Skillnaden är att det inte finns några "riktiga" bohemer idag, dvs folk som lever för något annat än det materiella och därför accepterar att bo i ekonomiskt eftersatta områden. Det finns trots allt inget som hindrar dagens konstnärstalanger att bosätta sig i Rinkeby. De bara vill inte. Så till den grad att de hellre blir revisorer för att få råd att bo någon annanstans.

I övrigt håller jag med Gorm om att svenska städer generellt har väldigt lite innerstad och väldigt mycket förorter och därmed saknar mycket av den dynamik som man normalt associerar med bohemism.
Citera
2012-11-29, 21:47
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viens
Jag skulle vilja säga att det som saknas idag inte är bohemiska stadsdelar så mycket som bohemer. Om man ser på det rent socioekonomiskt så fyller Tensta och Bergsjön samma roll som Södermalm och Majorna på 50-talet. Skillnaden är att det inte finns några "riktiga" bohemer idag, dvs folk som lever för något annat än det materiella och därför accepterar att bo i ekonomiskt eftersatta områden. Det finns trots allt inget som hindrar dagens konstnärstalanger att bosätta sig i Rinkeby. De bara vill inte. Så till den grad att de hellre blir revisorer för att få råd att bo någon annanstans.
Jag tror inte att det bara handlar om en mer materiell livsstil idag utan att folk inte vill bo i mångkulturella områden. Det är därför som bohemer hellre bosätter sig på andra ställen är fattiga mångkulturella ghetton, tex Södermalm. För det krävs, precis som du skriver, pengar. Så bohemen blev revisor och flyttade till Söööder där han kan skåla i vin, lyssna på Peps Persson eller Thåström och skåla i rödvin och benämna sig själv som "arbetare". Bohemen har helt enkelt blivit en moderat som röstar på Vänsterpartiet/Miljöpartiet.
Citat:
I övrigt håller jag med Gorm om att svenska städer generellt har väldigt lite innerstad och väldigt mycket förorter och därmed saknar mycket av den dynamik som man normalt associerar med bohemism.
Sant men detta beror på städernas kraftiga tillväxt.
Citera
2012-12-02, 09:57
Medlem
Citat:
Tensta och Bergsjön påminner inte om något vi hade på 50-talet skulle jag vilja påstå.
Ställen som förknippas med bohemer var från början arbetarstadsdelar och tämligen fria från bohemer.
Visst finns det bohemer men dom vägrar att bo i invandrartäta förorter vilket dels beror på att miljonprogrammen inte har potential att bli mysiga och dom trivs inte bland invandrare, det senare skulle dom naturligtvis aldrig erkänna.
Citera
2012-12-02, 16:47
Medlem
Spookasems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnigelUno
Jag tror inte att det bara handlar om en mer materiell livsstil idag utan att folk inte vill bo i mångkulturella områden. Det är därför som bohemer hellre bosätter sig på andra ställen är fattiga mångkulturella ghetton, tex Södermalm. För det krävs, precis som du skriver, pengar. Så bohemen blev revisor och flyttade till Söööder där han kan skåla i vin, lyssna på Peps Persson eller Thåström och skåla i rödvin och benämna sig själv som "arbetare". Bohemen har helt enkelt blivit en moderat som röstar på Vänsterpartiet/Miljöpartiet.
Sant men detta beror på städernas kraftiga tillväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Tensta och Bergsjön påminner inte om något vi hade på 50-talet skulle jag vilja påstå.
Ställen som förknippas med bohemer var från början arbetarstadsdelar och tämligen fria från bohemer.
Visst finns det bohemer men dom vägrar att bo i invandrartäta förorter vilket dels beror på att miljonprogrammen inte har potential att bli mysiga och dom trivs inte bland invandrare, det senare skulle dom naturligtvis aldrig erkänna.
Det är klart att det fortfarande finns bohemer, dock tror jag det är så att det svenska samhället har utvecklats på ett sådant sätt att utrymmet för bohemer inte finns kvar. Minimistandarden i Sverige på allt från lägenheter till jobbavtal har gjort att människor blir låsta på ett sätt de inte blev förut. Därför flyttar svenska bohemer till städer som Berlin, Leipzig och Dresden. Och i dessa städer har de inga problem med att bosätta sig i multikultiområden, tror det har mer med förorternas fysiska egenskaper att göra än de sociala att bohemerna håller sig därifrån. Du hittar fler svenska bohemer i Neuköllns turkiska kvarter än på Södermalm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in