2012-11-23, 09:07
Medlem
Jag har en renrasig Rottweiler på 2 1/2 år som jag vill para. Men jag vill para den med en annan ras, så jag undrar vilka raser som ger bra resultat? Uppskattar seriösa tips, tack på förhand.
Citera
2012-11-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niccodemus
Jag har en renrasig Rottweiler på 2 1/2 år som jag vill para. Men jag vill para den med en annan ras, så jag undrar vilka raser som ger bra resultat? Uppskattar seriösa tips, tack på förhand.

Beror väl lite på vad du vill ha för avkomma. Storlek, lynne osv.
Citera
2012-11-23, 10:45
Medlem
MerJuls avatar
Om du ska vara serios sa vill nog folk veta om den har blivit kollad av vet. Dvs hofter, ogon, vaccinationer osv sa det ar en frisk hund du ska para.
Personligen tycker jag att du ska halla dig till samma ras men om det nu ar omojligt och du vill verkligen ha blandis valpar sa valj en bruks ras som ar ungefar som en rottis i sinne. Altsa inte valja att para den med en collie som ar en vallhund tex.
Citera
2012-11-23, 10:47
Medlem
varför para med någonting annat? om det är för kostnaden så låt bli tycker jag, finns allt för mycket hundar som man har exprimenterat med och allt blir inte så bra
Citera
2012-11-23, 11:51
Medlem
Summerbirds avatar
Det är inte fel på blandraser, men folk har i allmänhet en viss uppfattning om att de har lägre värde, vilket innebär att sätter du blandrasvalpar till världen kan deras framtid bli mindre trygg. Du kan råka ut för oseriösa köpare eller att hundarna blir omplacerade många gånger. Det som köps billigt värderas inte så högt ibland, tyvärr. Det är en realitet. Törs du utsätta din hunds valpar för denna risk? Speciellt eftersom det är en rottis också; det blir inte alldeles lättplacerade hundar. Inte som att Agda, 75, kommer skaffa en rottis/schäfer, även om hon kanske gärna hade tagit en lhasa/papillon. Så med tanke på den ras du redan har, har du begränsade möjligheter att skaffa bra hem till valparna, i synnerhet om du kör på blandras. Tyvärr, som sagt, men det är ingen idé att blunda för det.
Citera
2012-11-23, 19:57
Medlem
triasperiods avatar
Varför vill du para med en annan ras?
Citera
2012-11-23, 20:15
Medlem
anoms avatar
Varför vill du para överhuvudtaget?
Och med en annan ras?
Av vilken anledning?
Citera
2012-11-24, 11:34
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Vaktig medelstor bruks bulldog
Varför inte para med en fransk bulldog?
Lär din tik att ligga still när den betäcks så den lilla hunden når upp.
Eller inseminera med sperma från den franska bullen.
Citera
2012-11-24, 21:54
Medlem
Svidmyras avatar
Vad är det för fel på din rottweiler som gör att den inte ska gå i renrasavel?
Är den för kass för att passa in inom den renrasiga aveln så är den också för kass för att ha blandrasvalpar.
Citera
2012-11-24, 22:18
Medlem
kuldettas avatar
Jag hade en korsning mellan rottis och bordercollie, det var världens bästa hund mycket lättlärd och trygg i sig själv. Den kunde det mesta . Jag lärde den att tända och släcka lampor. v i hade mycket kul ihop Han kunde gå på stegar lägga in tvätt i tvättmaskinen passa barnen mm
Citera
2012-11-25, 14:52
Medlem
Kolla blocket hur många hundar av större blandraser finns det som valpar och som omplaceringar?
Avsättningen på en sån kull kan vara svår och att sälja hundar till kompisar som skaffar en söt valp för det är kul en stund.. ?

Jag skulle inte göra något alls OM du måste så testa hunden ist för rasrelaterade sjukdommar och leta på en testad hane av samma ras.
Citera
2012-11-25, 20:10
Medlem
Min brillianta hund är en korsning mellan rottis/dobermann och golden tik. 3.5 år hane. Lugn hund med vakt men jagar inte så mycket. Perfekt famijehund. Kräver mycket motion och tanke lekar för att må som bäst. Älskar att simma och är väldigt tillgiven. Kan visa skärpa om folk vrkar pundiga,fulla el bråkiga. Vikt ca 40 kilo. En hund som ätee allt å aldrig varit sjuk. Mycket lättlärd-. Kan tänka mig att rottis/golden skulle vara ett bra alternativ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in