2012-11-22, 19:58
Medlem
Hej!

Jag är en kille på 22 år som jobbar som rörmokare.

Har alltid velat haft en hund men många säger att man bör ha mycket fritid och te.x hus.

Då jag bor i en lägenhet (2a) har jag inte kunnat avgöra om jag bör skaffa en hund eller inte.

Jag kommer självklart gå ut med hunden efter min frukost på morgonen för en kissrunda samt en till kissrunda på lunchen och när jag kommer hem från jobbet kl16 ungefär tar jag en längre runda då hunden får motion. Samt kvällsrunda.

Har tittat på olika forum om "innehund" är lämpligt eller inte, och alla säger olika.
Kallar det "innehund" då hunden kommer mest vara inne ganska mycket och inte kunna springa runt på en gård osv.

Och vilken ras skulle ni säga passar mig?

(Inga oseriösa svar tack. Hoppas att erfarna hundägare läser detta)
Senast redigerad av Anonymous20 2012-11-22 kl. 20:04.
Citera
2012-11-22, 20:13
Medlem
Skulle säga att en mindre eller halvstor ras som inte behöver särskilt mycket motion passar dig bäst. Att hunden får mycket sällskap är viktigast då man inte får lämna en hund ensam allt för länge. Hur har du tänkt göra om du kommer att vara hemifrån i flera timmar på dagen/kvällen?
Citera
2012-11-22, 20:16
Medlem
Vill ha en hund som kan klara sig iallfall, säg högst 8 timmar ensam, om man är ute på fest någon kväll. Händer dock inte ofta då jag inte är en sån person.

Jag skulle absolut ALDRIG kunna ge hunden för LITE uppmärksamhet då jag är en riktig djurälskare.
Citera
2012-11-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous20
Vill ha en hund som kan klara sig iallfall, säg högst 8 timmar ensam, om man är ute på fest någon kväll. Händer dock inte ofta då jag inte är en sån person.

Jag skulle absolut ALDRIG kunna ge hunden för LITE uppmärksamhet då jag är en riktig djurälskare.

Sök runt lite på nätet och läs böcker, men jag tror inte att det kommer att stå någonstans att hundar mår bra att att bli lämnade ensamma upp till 8 timmar. Bästa lösningen hade ju varit att ha hundvakt en sådan kväll eller att typ fråga en granne om den kan titta till hunden. Hundar är väldigt sällskapliga och kan tyvärr säkert bli destruktiva om de inte får tillräckligt med tillsyn.
Citera
2012-11-22, 20:20
Medlem
Kan tillägga att hunden är välkommen att följa med inom jobbet då jag jobbar ensam och har en tvåsitsig jobbarbil. Så vissa dagar i veckan bör det inte bli problem med det.

( Om mina kunder inte har problem med hundar osv. )
Citera
2012-11-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadeOf
Sök runt lite på nätet och läs böcker, men jag tror inte att det kommer att stå någonstans att hundar mår bra att att bli lämnade ensamma upp till 8 timmar. Bästa lösningen hade ju varit att ha hundvakt en sådan kväll eller att typ fråga en granne om den kan titta till hunden. Hundar är väldigt sällskapliga och kan tyvärr säkert bli destruktiva om de inte får tillräckligt med tillsyn.

Absolut! fråga grannar är alltid ett svar. Men menar att den ska kunna klara sig i 8 timmar ensam om det inte finns någon som kan passa hunden eller liknande.
Citera
2012-11-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous20
Absolut! fråga grannar är alltid ett svar. Men menar att den ska kunna klara sig i 8 timmar ensam om det inte finns någon som kan passa hunden eller liknande.

Tror att 4 timmar är max för att en hund ska kunna klara sig ensam och fortfarande må bra. Nu har jag inte haft hund på flera år, men tror att det är normen.
Citera
2012-11-22, 21:07
Medlem
Gör det inte. Mina grannar ovanpå har en hund som gnäller så innihelvete så fort dom inte är där. Det är hjärtskärande och höra hunden gnälla och yla så fort de inte är hemma (6 timmar konstant är rekordet). Tänk på att en valp kräver mycket tid i början så då finns det inte på kartan att lämna den hemma ensam mer än någon halvtimme-timme i stöten.
Citera
2012-11-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppHuvud
Gör det inte. Mina grannar ovanpå har en hund som gnäller så innihelvete så fort dom inte är där. Det är hjärtskärande och höra hunden gnälla och yla så fort de inte är hemma (6 timmar konstant är rekordet). Tänk på att en valp kräver mycket tid i början så då finns det inte på kartan att lämna den hemma ensam mer än någon halvtimme-timme i stöten.

Det är givet att dom tar mycket tid i början. Men har samlat ihop 2 års semester så jag har en bra mycket tid att ta ut om jag vill. Det är då på den tiden jag hade tänkt skaffa valp. Då jag kan vara närvarande hela tiden.
Citera
2012-11-22, 21:24
Medlem
SkalHalvas avatar
Enligt lag får din hund vara ensam max 6 timmar per dygn.
Citera
2012-11-22, 21:25
Medlem
Så ni förstår mig helt är jag inne på att skaffa mindre hundraser så lägenheten känns större för dem. Vill kunna ge så mycket plats som möjligt. Tax och Franskbulldog är mina favoriter då jag var uppvuxna med dem.

Min "master plan" är att skaffa en hund + en innekatt så dom inte blir uttråkade allt för snabbt.

Att diciplinera dem att inte skälla och bajsa / kissa utanför hund/katt lådan kan jag väldigt bra då jag lärde min familjs hund det.

men om det skulle hända att det blir så att hunden skäller för mycket får grannarna ringa. Kommer självklart ge ut mitt nummer till mina grannar så dom kan kontakta mig.
Citera
2012-11-24, 03:50
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkalHalva
Enligt lag får din hund vara ensam max 6 timmar per dygn.

Enligt vilken lag då?

Men hur gör alla hundägare egentligen? De flesta har väl ändå jobb att sköta??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in