2012-11-23, 17:29
Medlem
Rubberstamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Jag är inte SDare bara för att jag röstat på SD, jag är emot 95% av vad SD står för inklusive deras märkliga ide om påtvingad assimilation, ifall Sverige ska ha invandrare ska dessa självklart inte tvingas in i vår kultur, eller svenska tvingas acceptera en definition på vad det innebär att vara svensks om inte tar med etnicitet. Deras folkhemsromantik och konservatism från kristen grund har jag inget med att göra överhuvudtaget, går faktiskt tvärtemot egna värderingar.

Minskad invandring och EU-kritik är väl de ENDA två frågorna där jag håller med SD, men det är två tillräckligt stora frågor för egen del, men visst funderar jag ibland på att rösta blanks. Det finns inte mycket alternativ, vänsterpartiet är inte anti-establisemang då en majoritet av statliga propagandatelevisions journalister faktiskt röstar vänster, aftonbladet lär ha en stor antal vänsterjournalister också.
Varför är du så stark motståndare till dessa saker?
Citera
2012-11-23, 17:41
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberstamp
Varför är du så stark motståndare till dessa saker?

Jag är emot alla centrailserade utopiska projekt, de förminskar människan till en funktion åt samhället, några byråkrater tror sig veta vad som är bäst för samhället, vill bestämma över varendaste liten detalj i människors liv och i slutändan så gör det bara så att människor blir passiva och får mindre makt att ta saker i egna händer.

När jag åker till släktingar som bor i till exempel Söderhamn ser jag vilken fruktansvärt effekt folkhemmet fått på samhället, människor verkar vara lite mindre originella och självtänkande, allt kretsar kring deras roll inom kollektivet. Trots att hela samhället fallit samman där borta då industrin flyttade bort pga omöjliga kollektivistiska krav i en global marknad så fortsätter folk att rösta på socialdemokraterna, någon slags tacksamhetsskuld för att man byggt deras stad. Folk borde inte känna så för några byråkrater i uniform, de borde skapa deras egen öde och gå ut och bygga saker efter egen tycke och utan regleringar från statens sida. Nu är det bara en massa arbetslöshet och tristess i staden, ingen aktivitet, nytänkande eller produktion överhuvudtaget.
Citera
2012-11-23, 17:49
Medlem
Rubberstamps avatar
Citat:
Jag är emot alla centrailserade utopiska projekt, de förminskar människan till en funktion åt samhället, några byråkrater tror sig veta vad som är bäst för samhället, vill bestämma över varendaste liten detalj i människors liv och i slutändan så gör det bara så att människor blir passiva och får mindre makt att ta saker i egna händer.
Konservatism och kristendom är ju på intet sätt "centrailserade utopiska projekt".

Jag kan hålla med dig om folkhemssnacket, det är inget jag gillar heller. Men att de har en positiv inställning till traditioner, vårt kristna arv osv. ser jag endast som positivt, och då tänker jag samtidigt på mig själv som konservativ/klassiskt liberal.
Citera
2012-11-23, 17:57
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Jag är inte SDare bara för att jag röstat på SD, jag är emot 95% av vad SD står för inklusive deras märkliga ide om påtvingad assimilation, ifall Sverige ska ha invandrare ska dessa självklart inte tvingas in i vår kultur, eller svenska tvingas acceptera en definition på vad det innebär att vara svensks om inte tar med etnicitet. Deras folkhemsromantik och konservatism från kristen grund har jag inget med att göra överhuvudtaget, går faktiskt tvärtemot egna värderingar.

Minskad invandring och EU-kritik är väl de ENDA två frågorna där jag håller med SD, men det är två tillräckligt stora frågor för egen del, men visst funderar jag ibland på att rösta blanks. Det finns inte mycket alternativ, vänsterpartiet är inte anti-establisemang då en majoritet av statliga propagandatelevisions journalister faktiskt röstar vänster, aftonbladet lär ha en stor antal vänsterjournalister också.

ungefär samma anledning och åsikter som mig då. lägg till att SD inte vill dalta med brottslingar också så utgör SD det minst dåliga partiet som faktiskt har möjligheten att påverka något....
Citera
2012-11-23, 19:00
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
1. Det är en falsk dikotomi ni ställer upp här. Eller ja, givetvis säger jag inte emot att välfärdssystemet är något som vi bör verka för att det bör avskaffas, men ni får det att låta som att det enda sättet man kan påverka är genom att vara vågmästare i riksdagen. Grunden för att bygga ett hållbart libertarianskt samhälle är att låta folk upptäcka hela idévärlden kring självägandeskap. Då är det inget mer än en pyrrhusseger om SD lyckas rädda några skattebetalares kronor, eftersom deras politik också är ett i allmänhet ytterliggare inpräntande av kollektivistiska principer.

2. Deras personliga motiv till att komma hit, om det är för att få jobb eller bidrag, kan vara intressant för att se en förklaring till varför de kommer hit, men totalt ointressant när det kommer till att avgöra om de inskränkt någons negativa rättigheter. En frihetsinskränkning är en ren handling, oavhängig syftet bakom.

3. Våra friheter? Försöker du driva någon tanke om att liberalismens rättigheter inte är universella utan beroende av vilka bokstäver som står nedkluddade i ens pass? Jag har då inte heller röstat fram ett sådant system, men om det är relevant så har vi röstat fram det lika mycket som vi röstat fram invandringsnivåerna. För mig som skattebetalare är det ju inte särskilt intressant huruvida jag blir rånad för att finansiera Ahmeds socialbidrag eller Brittas lungcancer. Att rökarna är en mindre kostnad för samhället kanske är sant, det är inte särskilt intressant heller eftersom rökarna fortfarande adderar en signifikant kostnad.

Ditt sista exempel ser jag inte riktigt heller logiken i. En mer korrekt beskrivning vore att säga att att kränka folk i andra länders frihet att komma hit och utnyttja vårt samhälle är ungefär som att säga att du inte får åka ner till köpcentrumet i centrala stan för där står en kille som gjort inbrott i mitt hus och nu delar ut min mat gratis.

1. lycka till att få 9 miljoner sinnesslöa svenskar/invandrare att "upptäcka hela idévärlden kring självägandeskap". Helvetet har frusit till is innan det händer. Därav kommer en NV-stat ALDRIG, jag poängterar ALDRIG att existera i sverige, eller någon annan del i världen heller. NV-staten är ett teoribygge i klass med att resa i tiden - det funkar i teorin, men ingen har någonsin varit i närheten av det i verkligheten. Därav har vi i realiteten det enda valet att välja mellan invandring eller välfärd.

2. Så man kan inte kränka någon annans frihet om någon t.ex. har dödat en annan människa? eftersom det är oavhängit syftet bakom. Jag får inte kränka någons frihet genom att neka någon till att komma och sova på min soffa i mitt hem ikväll? En annan individs frihet måste givetvis kunna kränkas och syftet bakom varför det kränks är högst essentiellt. Att kränka min frihet att inte bli besluten på pengar som ges till somalier är inte en giltig ursäkt. Att däremot kränka somalier att inte ta del av sveriges välfärd är en betydligt mer giltig ursäkt.

Vi har i sverige genom demokrati bestämt oss att gemensamt finansiera en välfärd som vi själva kan ta del av om så behövs. Ju fler som tar del av den desto mer måste själas från de som bidrar till systemet. Därav är det väl rimligt att vi som demokratiskt skapat detta system också kan bestämma vilka som innefattas i det, genom demokratiska val, utan att detta i sig kränker någon. Därav om man förstår invandringens påverkan på systemet så borde man rösta för att systemet inte ska innefatta alla världens människor (vilket är vad fri invandring innebär).

3. Här är det ju 2 olika personers frihet som står mot varandra. Min frihet att slippa bekosta någon annan persons leverne, och den andre personens frihet att komma till sverige med syftet att bli försörjd av mig och andra skattebetalare. Inom liberalismen finns många prekära exempel på där friheter ställs mot varandra och som leder till svåra filosofiska diskussioner utan självklart svar - detta är inte ett sådant exempel.

Faktum är att vi bor i ett av världens mest generösa välfärdssamhällen med en av världens högsta invandring av lågutbildade människor från MENA.

Du och många i denna tråden hävdar att ni (tillskillnad från de flesta då) faktiskt har förstått att en gratis välfärd drar till sig många människor från fattiga länder som belastar detta välfärdssamhälle och gör det i längden ohållbart.

Det som måste till är makthavare som endera avskaffar välfärden, eller avskaffar invandringen, om samhällskollaps ska undvikas i längden eller i bästa fall komma undan med ett sverige med en värdelös sjukvård, skola, äldrevård, ännu högre skatter och ännu mer kriminalitet.

Så det jag är intresserad av är: Vad tänker NI/DU göra åt det? Som jag ser det så är alternativen:

1. Ingenting, stoiskt ignorera verkligheten och teoretisera om libertarianism på FB tills sverige ligger i ruiner.
2. Heja på och propagera för fri invandring i syfte att ni faktiskt vill att hela välfärdssamhället kollapsar, med allt vad det riskerar att innebära.
3. Rösta på ett parti som vill avveckla välfärden helt, även om alla vet att ett sådant parti aldrig kommer få någon reell makt i synnerhet inte inom de fåtal decennier vi har kvar innan det är för sent att vända skutan.
4. Rösta på ett riksdagsparti förutom SD... helt ologiskt enligt tidigare resonemang att någon av er skulle göra så om ni fattat ovanstående, men jag är övertygad om att vissa gör det ändå.
5. Propagera mot invandring och rösta på det enda partiet som har en reell chans till verklig makt och som dessutom är det enda parti som kan bryta trenden mot samhällskollaps
Senast redigerad av ZhongNanHai 2012-11-23 kl. 19:13.
Citera
2012-11-23, 21:28
Medlem
unsungs avatar
Har jag hamnat helt fel nu?
Självutnämnda "liberaler" som röstar på Sverigedemokraterna och argumenterar för välfärdsstaten.
Citera
2012-11-23, 22:50
Medlem
BeyondAtlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Har jag hamnat helt fel nu?
Självutnämnda "liberaler" som röstar på Sverigedemokraterna och argumenterar för välfärdsstaten.

Friheten att ta andras pengar utan straff är också en frihet! Nä, den liberala andan i Sverige är inget vidare förankrad. Emigrerade alla människor som tror på friheten till USA på 1800-talet eller?
Citera
2012-11-24, 22:28
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberstamp
Konservatism och kristendom är ju på intet sätt "centrailserade utopiska projekt".

Jag kan hålla med dig om folkhemssnacket, det är inget jag gillar heller. Men att de har en positiv inställning till traditioner, vårt kristna arv osv. ser jag endast som positivt, och då tänker jag samtidigt på mig själv som konservativ/klassiskt liberal.

Konservatism och kristendom har jag inget emot ifall det är något som man bär på personligen, lär sina barn osv, men det ska inte vara statens roll att vara moralpolis eller påtvinga en religion på folk.

Låt kristna skolor existera fast inte skötas av staten, låt några skolor dela in pojkar och flickor i seperata klasser och så vidare ifall föräldrarna tror att det är en bra metod, andra kan vara hur progressiva de vill.

Jag vill att människor har en positiv inställning till våra traditioner och historia, det är inte statens roll överhuvudtaget.
Citera
2012-11-24, 23:27
Medlem
Citat:
Konservatism och kristendom har jag inget emot ifall det är något som man bär på personligen, lär sina barn osv, men det ska inte vara statens roll att vara moralpolis eller påtvinga en religion på folk.

Låt kristna skolor existera fast inte skötas av staten, låt några skolor dela in pojkar och flickor i seperata klasser och så vidare ifall föräldrarna tror att det är en bra metod, andra kan vara hur progressiva de vill.

Jag vill att människor har en positiv inställning till våra traditioner och historia, det är inte statens roll överhuvudtaget.

Tror du inte det finns någon gräns för vad föräldrarna tillåts göra mot sina barn? I din idévärld, är det helt upp till föräldrarna eller finns det någon stat som tar undan barnet om det så krävs? Var går den gränsen? Är det staten som gör det, eller någon privat polisfirma?
Citera
2012-11-25, 01:12
Medlem
Rubberstamps avatar
Citat:

I dagsläget så är skola och mycket annat knutet till staten, och fram tills att det eventuellt ändras så ser jag mycket hellre att traditionella värden och vår kristna historia är vad som lärs ut och uppmuntras framför något annat.
Citera
2012-11-25, 02:29
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Tror du inte det finns någon gräns för vad föräldrarna tillåts göra mot sina barn? I din idévärld, är det helt upp till föräldrarna eller finns det någon stat som tar undan barnet om det så krävs? Var går den gränsen? Är det staten som gör det, eller någon privat polisfirma?

Vart drar man gränsen? Någonstans kan man möjligen dra gränsen, men skulle värderingar komma i vägen. I båda änden av skalan så har vi typ super konservativ skola där barn lär sig att jorden formades på 6000 år, där barn ej får lära sig saker som går emot religionen, där man kanske till och med slår barn som uppfostringsmetod och i den andra skalan har vi skolor där barnens könsidentitet blir förvirrande och man tvingar pojkar att klä sig till flickor och flickor till pojkar några dagar i veckan och allt hippie trams lär man ut i skolan, typ bombarderar ungar med skuldkänslor osv för att de är vita.

Någanstans strax förre de två extrema situationerna drar jag nog min gräns. Dessa frågor är dock väldigt svåra att svara på, all barnuppfostran går ut på någon slags hjärntvättning egentligen, att de ska se världen från en vis prism och tvingas lära sig de mål som skolan sätter upp.

En del av denna hjärntvättning är bra för barn, men det beror på från vilken vinkel du ser på det hela. Hippieföräldrar vill nog att barnen främst ska vara snälla och toleranta och kärleksfulla osv, medan kristna föräldrar vill att de ska vara välartade, goda kristna och kanske ha god arbetsmoral. Drar man ut det till sin spets leder nog båda uppfostringsmetoderna dock till vad jag personligen skulle definiera som barnmisshandel.
Citera
2012-11-25, 09:49
Medlem
Jag ser inte problemet med fri invandring under tiden man avvecklar välfärdsstaten. Det är väl bara att låta invandrare betala för sig om de nyttjar välfärdsstaten? Som det funkar i resten av världen, åker jag till Thailand får jag betala för att gå på sjukhus. Ska mina ungar gå på universitet i Oxford får jag slanta upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in