Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
1. Det är en falsk dikotomi ni ställer upp här. Eller ja, givetvis säger jag inte emot att välfärdssystemet är något som vi bör verka för att det bör avskaffas, men ni får det att låta som att det enda sättet man kan påverka är genom att vara vågmästare i riksdagen. Grunden för att bygga ett hållbart libertarianskt samhälle är att låta folk upptäcka hela idévärlden kring självägandeskap. Då är det inget mer än en pyrrhusseger om SD lyckas rädda några skattebetalares kronor, eftersom deras politik också är ett i allmänhet ytterliggare inpräntande av kollektivistiska principer.
2. Deras personliga motiv till att komma hit, om det är för att få jobb eller bidrag, kan vara intressant för att se en förklaring till varför de kommer hit, men totalt ointressant när det kommer till att avgöra om de inskränkt någons negativa rättigheter. En frihetsinskränkning är en ren handling, oavhängig syftet bakom.
3. Våra friheter? Försöker du driva någon tanke om att liberalismens rättigheter inte är universella utan beroende av vilka bokstäver som står nedkluddade i ens pass? Jag har då inte heller röstat fram ett sådant system, men om det är relevant så har vi röstat fram det lika mycket som vi röstat fram invandringsnivåerna. För mig som skattebetalare är det ju inte särskilt intressant huruvida jag blir rånad för att finansiera Ahmeds socialbidrag eller Brittas lungcancer. Att rökarna är en mindre kostnad för samhället kanske är sant, det är inte särskilt intressant heller eftersom rökarna fortfarande adderar en signifikant kostnad.
Ditt sista exempel ser jag inte riktigt heller logiken i. En mer korrekt beskrivning vore att säga att att kränka folk i andra länders frihet att komma hit och utnyttja vårt samhälle är ungefär som att säga att du inte får åka ner till köpcentrumet i centrala stan för där står en kille som gjort inbrott i mitt hus och nu delar ut min mat gratis.
1. lycka till att få 9 miljoner sinnesslöa svenskar/invandrare att "upptäcka hela idévärlden kring självägandeskap". Helvetet har frusit till is innan det händer. Därav kommer en NV-stat ALDRIG, jag poängterar ALDRIG att existera i sverige, eller någon annan del i världen heller. NV-staten är ett teoribygge i klass med att resa i tiden - det funkar i teorin, men ingen har någonsin varit i närheten av det i verkligheten. Därav har vi i realiteten det enda valet att välja mellan invandring eller välfärd.
2. Så man kan inte kränka någon annans frihet om någon t.ex. har dödat en annan människa? eftersom det är oavhängit syftet bakom. Jag får inte kränka någons frihet genom att neka någon till att komma och sova på min soffa i mitt hem ikväll? En annan individs frihet måste givetvis kunna kränkas och syftet bakom varför det kränks är högst essentiellt. Att kränka min frihet att inte bli besluten på pengar som ges till somalier är inte en giltig ursäkt. Att däremot kränka somalier att inte ta del av sveriges välfärd är en betydligt mer giltig ursäkt.
Vi har i sverige genom demokrati bestämt oss att gemensamt finansiera en välfärd som vi själva kan ta del av om så behövs. Ju fler som tar del av den desto mer måste själas från de som bidrar till systemet. Därav är det väl rimligt att vi som demokratiskt skapat detta system också kan bestämma vilka som innefattas i det, genom demokratiska val, utan att detta i sig kränker någon. Därav om man förstår invandringens påverkan på systemet så borde man rösta för att systemet inte ska innefatta alla världens människor (vilket är vad fri invandring innebär).
3. Här är det ju 2 olika personers frihet som står mot varandra. Min frihet att slippa bekosta någon annan persons leverne, och den andre personens frihet att komma till sverige med syftet att bli försörjd av mig och andra skattebetalare. Inom liberalismen finns många prekära exempel på där friheter ställs mot varandra och som leder till svåra filosofiska diskussioner utan självklart svar - detta är inte ett sådant exempel.
Faktum är att vi bor i ett av världens mest generösa välfärdssamhällen med en av världens högsta invandring av lågutbildade människor från MENA.
Du och många i denna tråden hävdar att ni (tillskillnad från de flesta då) faktiskt har förstått att en gratis välfärd drar till sig många människor från fattiga länder som belastar detta välfärdssamhälle och gör det i längden ohållbart.
Det som måste till är makthavare som
endera avskaffar välfärden,
eller avskaffar invandringen, om samhällskollaps ska undvikas i längden eller i bästa fall komma undan med ett sverige med en värdelös sjukvård, skola, äldrevård, ännu högre skatter och ännu mer kriminalitet.
Så det jag är intresserad av är: Vad tänker NI/DU göra åt det? Som jag ser det så är alternativen:
1. Ingenting, stoiskt ignorera verkligheten och teoretisera om libertarianism på FB tills sverige ligger i ruiner.
2. Heja på och propagera för fri invandring i syfte att ni faktiskt vill att hela välfärdssamhället kollapsar, med allt vad det riskerar att innebära.
3. Rösta på ett parti som vill avveckla välfärden helt, även om alla vet att ett sådant parti aldrig kommer få någon reell makt i synnerhet inte inom de fåtal decennier vi har kvar innan det är för sent att vända skutan.
4. Rösta på ett riksdagsparti förutom SD... helt ologiskt enligt tidigare resonemang att någon av er skulle göra så om ni fattat ovanstående, men jag är övertygad om att vissa gör det ändå.
5. Propagera mot invandring och rösta på det enda partiet som har en reell chans till verklig makt och som dessutom är det enda parti som kan bryta trenden mot samhällskollaps