2012-11-22, 17:57
Medlem
Jag har bestämt mig för att flytta till västkusten och vill ha era tips på vilken stad jag ska välja. Tanken är att jag ska bo där i många år framöver. Jag har tröttnat på att bo i småstan, bor just nu i en mindre ort i Småland med ca 20 000 invånare. Jag funderar på Halmstad, Helsingborg, Ängelholm och Lund. Ni får gärna motivera era svar och skriva fördelar och nackdelar med just den staden. Vilken av dessa städer skulle ni rekommendera? Eller finns det bättre alternativ för mig?

Jag är i 20-års åldern, spelar fotboll och tycker om att gå ut på kvällarna ibland. Det jag gillar med södra Sverige är att det är nära till kontinenten och att man får en sydeuropeisk känsla på sommaren med alla caféer och restauranger. Jag är själv från f.d. Jugoslavien och älskar just den biten. Sen upplever jag att folk i allmänhet är trevligare och öppnare ju längre ner i landet man kommer. Päronen vill också röra på sig och kan tänka sig att flytta till samma stad om jag trivs bra. Uppskattar alla svar
Citera
2012-11-22, 18:08
Medlem
craschpangbooms avatar
Göteborg, uteliv och storstad, underbara människor. Skulle hålla mig borta från malmö om jag var jugge, det händer en del dumheter där, Helsingborg är säkert en trevlig stad också!
Citera
2012-11-22, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av craschpangboom
Göteborg, uteliv och storstad, underbara människor. Skulle hålla mig borta från malmö om jag var jugge, det händer en del dumheter där, Helsingborg är säkert en trevlig stad också!
Det är det säkert men jag är inte så sugen på Göteborg om jag ska vara ärlig. Just nu ligger Helsingborg, Lund och Halmstad närmast till hands. Jag behöver också få tips på hos vilka jag ska ställa mig i bostadskö? T.ex. helsingborgshem.se
Citera
2012-11-22, 18:30
Medlem
Tasstasss avatar
Av de städer du har räknat upp skulle jag rekommendera Ängelholm. Det är en jättefin och charmig stad, lagom stor, ligger precis vid havet men det är inte alls långt till skog om du tycker om det. Dessutom ligger det nära Helsingborg om du blir sugen på mer storstadskänsla någon dag.

Jag trivdes jättebra när jag bodde där och har svårt att nämna något negativt med den staden.
Citera
2012-11-22, 20:18
Medlem
macknus avatar
Halmstad är en riktig fin och skön stad. Helsingborg har ett väldigt stort uteliv samt lätt och snabbt att ta sig till Danmark (eller kastrup om du ska resa längre). Lund är studentstad så kanske inte alltid roligaste stället (speciellt sommaren då studenter är borta).
Bostadsköer kan du nästan glömma, räkna med flera år innan du får lägenhet i dom så bättre leta i mindre hyresvärdar.
Citera
2012-11-22, 22:39
Medlem
Tack till er som har svarat! Hade dock väntat mig fler kommentarer...
Citera
2012-11-22, 22:48
Medlem
Axells avatar
Hade jag varit du hade jag nog valt mellan Halmstad och Helsingborg. Malmö är alldeles för segregerat och Lund är nog inte så roligt om man inte är student. Ängelholm är lite väl litet kanske om man är ung och vill ha ett skapligt uteliv.

Vilken av dessa två jag hade valt vet jag ärligt talat inte. Båda ligger vackert vid vattnet och fin strand finns inom räckhåll. Kanske att Helsingborg får ett plus för att det är så enkelt att ta sig till vårt grannland i sydväst om man nu tycker att det är ett plus.

Egentligen har jag varit alldeles för lite i dessa städer för att kunna uttala mig om dem men har försökt så gott jag har kunnat.
Citera
2012-12-14, 00:48
Medlem
FIGHTPLAYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hade jag varit du hade jag nog valt mellan Halmstad och Helsingborg. Malmö är alldeles för segregerat och Lund är nog inte så roligt om man inte är student. Ängelholm är lite väl litet kanske om man är ung och vill ha ett skapligt uteliv.

Vilken av dessa två jag hade valt vet jag ärligt talat inte. Båda ligger vackert vid vattnet och fin strand finns inom räckhåll. Kanske att Helsingborg får ett plus för att det är så enkelt att ta sig till vårt grannland i sydväst om man nu tycker att det är ett plus.

Egentligen har jag varit alldeles för lite i dessa städer för att kunna uttala mig om dem men har försökt så gott jag har kunnat.
Tack. Det lutar åt Helsingborg kan jag säga. Fler fördelar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in