2012-11-22, 15:27
Medlem
Läser lite om denna livsåskådning, Epikurismen. Finns det någon som idag kör med detta? Någon som vet och kan berätta?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Epikurism
Citera
2012-11-22, 15:41
Medlem
+Man bör undvika det som skapar oro, som politik[18] och offentligt liv.[1]
+Man bör leva i stillhet, bland sina vänner.[1] En epikuréansk maxim som passar in på detta motto är "Lev i skymundan!"[19]
+Människan bör söka de ting som ger lust, men inte nöjesliv och tillfällig njutning, utan det livets goda som leder till varaktig lycka. Man bör alltså enligt epikurismen ha god kontroll över sina njutningar[20] ("njut - men med förnuft"[1]).
+Frånvaron av smärta är det högsta goda.[1]

Låter inte så soft tycker jag. Mer att gömma sig för världen. Det jag inte ser finns inte.
Citera
2012-11-22, 15:51
Medlem
shitmagnets avatar
"Lev i skymundan", jo jag tackar jag
Hur ska man kunna uppnå lycka om man inte får uppleva de delar som står i relation till ens upplevelse av lycka? Eller som Nietszhe (eller hur det nu stavas ) sa ~"för att uppnå lycka krävs först att man får genomgå lidande".

Epikurister är väl sådana där som sitter i parken om natten runt en eld, plinkar gitarr och snortar kokain ^^
Citera
2012-11-22, 23:11
Medlem
bon-vivants avatar
Är man bara en epikuré om man är medveten om det? Måste man ha tagit ett aktivt val för att omfamna epikurismens ignorance is bliss-tänk?

OT: Jag tror inte på idén om att frånvaron av smärta är det högsta goda, då smärtan kan skapa kontraster i livet som ökar njutningen av det goda. Om du inte har upplevt smärta och motgångar, så tror jag inte att du uppskattar det goda lika mycket som en som mött motgångar hela sitt liv.
Citera
2012-11-22, 23:19
Medlem
bon-vivants avatar
Ännu en fråga, förutsatt att det finns någon här som är någorlunda bevandrad inom epikurism:

Person A har låg IQ. Person B har hög IQ. Efter att B levt som en kunskapstörstande intellektuell varelse börjar han istället att helt leva efter epikurismens råd, och skiter nu t.ex. i alla världsnyheter. Person A har aldrig läst en nyhetstidning. Nu lever de identiska liv, båda följer de epikurismens regler. Person A gör detta omedvetet, medan B har gjort ett aktivt val. Vem kommer ha det lyckligaste livet?
Citera
2012-11-23, 09:20
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bon-vivant
Ännu en fråga, förutsatt att det finns någon här som är någorlunda bevandrad inom epikurism:

Person A har låg IQ. Person B har hög IQ. Efter att B levt som en kunskapstörstande intellektuell varelse börjar han istället att helt leva efter epikurismens råd, och skiter nu t.ex. i alla världsnyheter. Person A har aldrig läst en nyhetstidning. Nu lever de identiska liv, båda följer de epikurismens regler. Person A gör detta omedvetet, medan B har gjort ett aktivt val. Vem kommer ha det lyckligaste livet?

Oavsett medvetandenivå så upplever man världen och beroende på hur väl de olika komponenterna sammanhänger, i den subjektiva perceptionen, mår man antingen väl eller inte.
T.ex en "bondlurk" som aldrig läst en tidning men heller inte vet om att tidningar existerar, mår inte dåligt av det.
En "kostymnisse" som vet om att tidningar existerar men bara tycker att de innehåller skit och väljer bort dem, mår kanske inte dåligt av det - men snart börjar han kanske undra hur det står till med omvärlden (baserat på tidigare kunskap)

Man mår inte dåligt av omedveten okunskap men däremot medveten okunskap kan man definitivt må dåligt av.
Jag tror emotionell intelligens (bl.a faktorer) spelar stor roll i huruvida man kan lägga sitt gamla liv bakom sig eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in