Citat:
Betalar du skatt för dessa pengar?
Svar ja, jag har alltid varit intresserad av företagande och det är en härlig utmaning att förbättra sitt resultat för firman varje år. Då är det ju lönlöst att försöka göra det svart. Sedan går åtminstonde inte Adsense att köra svart eftersom de inbetalningarna registreras via bank, man får även hem papper från banken. Nu kör jag allt vitt så jag kanske inte är rätt man och svara på om det går men tror inte det. Satsa istället på att betala sjukt mycket skatt för då vet du att du tjänat OK pengar
Citat:
All verksamhet som är vinstdrivande måste skatta. Adsense och affiliate är vinstdrivande, alltså måste pengarna deklareras. Vad jag förstått så bör man ha ett eget företag om inkomsterna är höga( över 50 000/år).
Det är sant att all vinstdrivande verksamhet skall beskattas. Det där med 50000kr gäller nog mer om du säljer alla dina gamla saker på blocket eller Tradera, du kommer inte kunna tjäna 50 papp på sidor via nätet utan att skatta.
Företag eller ej? Adsense och affiliate kan man ju helt regelmässigt köra som privatperson och företag. Jag har företag men beror nog mest på jag gör andra saker än detta med min firma. Du kan ju dra av saker i veksamheten om du har firma. Jag drar ju av för webbhotell och domäner + datainköp osv. men samtidigt kostar ju bokföringen (om man lämnar bort den annars kostar det ju tid som också är pengar) så detta tar nog ut varann.
Om jag bara körde Adsense och Affiliate sidor skulle jag nog inte startat företag för det ändamålet eftersom jag tror att bokföringskostnar överstiger det man kan dra av. Åtminstonde för mig.