Citat:
Ursprungligen postat av tjugofjarde
Jo det har jag funderat också på. Men samtidigt så sa min lärare att man ska skriva en "personlig" uppsats, liksom man ska ej vara allt för beroende i texterna utan liksom bara enbart nämna dem.
Jag har inte riktigt förstått vad ni menar. Förklara!

Det är en poäng du har, att koppla det till abort o liknande är bra i det anseendet att man kan gå så många vägar. Man ska ju som sagt bara referera till texten så mitt förslag på texten involverar lite för mycket om stycket i allmänt.
Texten är dock skrivet på ett språk som inte används, det är värt o nämna, ädelt men inte det minsta oförståeligt. Genialisk text, skulle vilja läsa hela boken.
Men säg att till detta stycket ska man skriva en krönika om sig själv, sina värderingar angående Godhet.
Man ska ju då skriva om sig själv mycket, men man kan även ta upp större frågor som dina exempel på att döda ett barn och det. Tricket är att väva in paralellerna och göra texten egen.
Något åt det hållet att; Jag personligen anser mig själv som en god person, jag lär mig på misstag och kämpar för att bli en bättre människa. Men tänk så är allt bara en lögn? Godhet existerar inte? Tänker man lite på texten"om godheten" kan man dra tydliga paralleller till denna teorin. Som till exempel om jag hade dödat mannen hade gärningen varit för god då det som väntar honom efter kanske är så mycket bättre än vad som händer här, det som jag utsatte honom för?
Det finns en risk att denna text blir för tung att skriva om. Men det är antagligen ett stort plus att ge sig på den, då lärare faktiskt värdesätter faktumet att man vill ge sig på utmaningarna. Dessutom så kan man göra den här texten mer personlig än till exempel texten om djurförsök där det bara finns två sätt att ställa sig till ämnet.