2012-11-21, 23:58
Medlem
Gidalezus avatar
Jag hoppas att jag öppnar tråden i rätt ämne. Det är en sak som jag har funderat på och har tänkt använda som min affärside i skolan.

Är det en löjligt eller en bra sätt att göra det bekvämare, bättre för passageraren?

Hur det ska gå till, hur mycket det ska kosta har jag inte börjat med.
Citera
2012-11-22, 08:00
Medlem
winINCs avatar
Hur vida idén är intressant eller inte har ingen betydelse, man bumpar inte en tråd 30 minuter efter att man lagt upp den.
För övrigt så är det nog jävligt fel forum skulle jag tro. Har inget med Systemutveckling att göra. Bättre ställen att lägga den på skulle vara:
Övriga dator- och IT-diskussioner, eller Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur

OnT: Nej, det är en rätt kass idé med tanke på att den redan finns... För du inser väl att tåg också är kollektivtrafik? Om du nu menar på bussar, spårvagnar och tunnelbanan istället så är det fortfarande inte en bra idé. Så till vida det inte är en väldigt lång resa, då kanske det kan vara en plan, men det är sällan det är fulla bussar för så långa sträckor i alla fall, så pengarna man skulle lägga för att utveckla ett sådant system och implementera det på endast de sträckorna skulle vara helt bortkastade.
Citera
2012-11-22, 08:28
Medlem
Protons avatar
Övriga utvecklingsfrågor --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2012-11-22, 14:33
Medlem
Förutsatt att det gäller lokaltrafik
Hur är det tänkt att fungera?

Om jag bokar en plats, måste jag då passa en specifik tur? Dvs om jag bokar en plats på buss 25 klockan 12:15 och är på hållplatsen i tid att ta bussturen som går strax innan vid 12:09 så gäller inte min bokning utan jag får vänta på "rätt tur"?

Och hur skall reservationssystemet fungera? Skall jag som passagerare själv få köra bort de som satt sig på "min plats"? Eller skall en väktare bumpa bort folk?

Skall jag kunna boka en specifik stol eller får jag välja säte slentrianmässigt vid ombordstigning? Helt enkelt att extrakostnaden tillåter mig (eller väktaren) att köra bort någon?

Nä, dåligt genomtänkt idé. Vet inte ens om det kan kallas idé med så lite underlag.

Gäller det allmän kollektivtrafik så finns det redan som sagt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in