2012-11-21, 21:26
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag håller på med ett långkok, lite åt chili-hållet. Det består av högrev, olivolja, vitlök, lök, oxbuljong, mörk öl, piri-pirichili, chipotle, spiskummin, oregano, honung, kakao och har stått och puttrat i ca. 2h. Smakade av lite nyss och tyckte inte alls att den smakade särskilt mycket. Lite smak fanns såklart men den är inte alls så maffig som jag vill att den ska vara, lite tunn och blaskig i eftersmaken på något sätt. Vad ska jag ha i för att fixa detta? Grädde, smör? Mer kryddor?
Citera
2012-11-21, 21:29
Medlem
Grädde höjer ju smakerna så det är ett bra sätt. Salt brukar alltid vara den krydda som de flesta glömmer bort. Mer salt till folket, och din gryta!
Citera
2012-11-21, 21:31
Bannlyst
svarta vinbär
Citera
2012-11-21, 21:51
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netscull
Grädde höjer ju smakerna så det är ett bra sätt. Salt brukar alltid vara den krydda som de flesta glömmer bort. Mer salt till folket, och din gryta!
Grädde och salt gjorde saken bättre! Dock verkade grädden dämpa chilistyrkan enormt, men jag kanske inbillar mig.
Citera
2012-11-21, 21:54
Medlem
En tesked socker och en extra buljongtärning.
Citera
2012-11-21, 21:57
Medlem
MetalHarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Grädde och salt gjorde saken bättre! Dock verkade grädden dämpa chilistyrkan enormt, men jag kanske inbillar mig.

Grädde gör starkare smaker mildare....Som andra sagt salt och kanske någon typ av gelé...
Citera
2012-11-21, 21:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Buljong är ju alltid en höjare av mustigheten, men det kan bli för salt.
Att låta ett gäng potatisar koka med & fullständigt lösas upp, skapar en trevlig fyllighet tycker jag.
Citera
2012-11-21, 22:01
Medlem
För övrigt tycker jag inte du ska låta vitlöken vara med under hela koket. Lägg i den på slutet när du stängt av plattan och låt den koka med på eftervärmen.
Citera
2012-11-21, 22:02
Medlem
Gwyllyras avatar
Lagerblad, rödvin, lite redning kanske...
Citera
2012-11-21, 22:09
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Kan inte ge dig några konkreta tips, eller ens garantera att min källa har rätt, men min gamle mor lärde mig att man måste krydda rätt kryddor vid rätt tidpunkter. Vissa kryddor framhävs bäst om de får absorberas av maten, andra om de används vid servering. Kanske bara är skitsnack, men hon kan laga god mat åtminstone

Socker som någon sade och ketchup är lite otippade smakhöjare, salt, fett (vanligt att folk snålar med det) samt tid och teknik - att inte låta musten ånga ur maten (använd lock), ofta undvika för höga temperaturer samt ge maten god tid att suga åt sig smak. Kyckling och köttfärs kräver ofta väldigt mycket kryddor för att ges smak.

Själv upplever jag ofta att när man kryddar lägger sig den starka smaken i bakgrunden (man känner styrkan), medan aromen går förlorad. Följer tråden med stort intresse!
Citera
2012-11-21, 22:09
Medlem
starke_adolfs avatar
Nu har jag haft i en halv buljongtärning till, lite grädde, salt, socker. Jag har smakat av mellan varven för att den inte ska bli för salt, men det har den inte blivit och den smakar mycket mer så det är positivt! Lagerblad var en bra idé, slänger i lite nu.
Citera
2012-11-21, 22:12
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Nu har jag haft i en halv buljongtärning till, lite grädde, salt, socker. Jag har smakat av mellan varven för att den inte ska bli för salt, men det har den inte blivit och den smakar mycket mer så det är positivt! Lagerblad var en bra idé, slänger i lite nu.
When everything else fails, prova att klämma i lite citronsaft. Det är ofta som syra och salt är vad som fattas, speciellt eftersom du haft i honung så behövs det tillsättas syra. Salt hade du dock redan haft i mer av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in