2012-11-21, 20:40
Medlem
Förberedelse är en viktig del för att få till en bra måltid. Själv hackar jag lök, steker biff, rör i såsen, skalar potatis samtidigt. Att något går fel är inget undantag.

Kan vi få till en tråd där vi pratar förberedelse. Allt från inhandlande, hantering av råvaror, inköp av kryddor, planering med recept, tillagning av olika rätter, vad som kommer först, osv.

Om vi börjar någonstans. En tre rätters middag med en förrätt där vi serverar vit sparris med parmaskinka och hollandaisesås. Till varmrätt blir det ryggbiff med fetaost sallad, hasselbackspotatis och en rödvinssås. Till efterrätt serveras en Gino.

Hur ska vi planera detta på bästa möjliga vis?

Tanken är att alla typer av frågor och lösningar kring förberedelse av mat och måltider kan diskuteras.
Citera
2012-11-21, 20:52
Medlem
carlankas avatar
Om man vill hålla färska örter fräscha ska man svepa om en fuktig släng/handduk och lägga i kylen så håller de sig jävligt mycket längre.

Potatis kan man ju skala (och skiva eller vad du nu vill göra med skiten) och lägga i kallt vatten så blir dom inte bruna och torra.
Citera
2012-11-21, 20:56
Medlem
Finans.killens avatar
Gör ett litet snitt i plastfolien och värm mellan 3.50 - 5 min på hög värme.
Citera
2012-11-22, 03:57
Medlem
hmm..

Kött:

Ta ut köttet och låt det ligga i kylen oplastat i en dag så att det torkar upp, du kommer få bättre yta på det.

Tas sedan ut 2-3 timmar innan stekning, vänds i het panna med olja, tills bra yta, i med 50g smör, mosad vitlöksklyfta, timjankvist. Ös tills önskad stekgrad, salta o peppra.

Sås:

Vi fortsätter med varmrätten, en god sås kräver en god fond så sätt den gärna dagen innan eftersom den kräver tid och plats i köket.

Koka såsen samma dag. Koka upp fonden med vin, koka ner, smaka av, låt svalna, ställ i kyl.

Börja i tid så att du bara behöver koka upp och smöra vid servering.

Hasselbackspotatis:

Skala ett par timmar innan, låt ligga och dra i vatten.
Värm ugnen till 220
skär typiska hasselbackssnitt, rosta med rapsolja och hela vitlökar i 20 minuter, pensla då med smältsmör i ett par omgångar, rosta 10-15 min till. Avsluta med en sista pensling och riven parmesan. Bör göras så återuppvärmning inte behövs så, tätt inpå.

Sallad:

Samma dag: plocka salladsblad, skölj, lägg i isvatten i rymlig bunke, låt ligga 20 min, slunga, täck med fuktigt papper, in i kyl

Skär tomat lägg i plan låda.

Bryt sönder fetaosten, i låda i kylen

Dela kaprisbär i bunke, täck med lag

Picklad rödlök, koka upp 1-2-2lag, så över rödlöksringar, se till att löken liger tätt och inte badar i vätska, låt stå i minst 4 timmar.

Oliver, marinera i olivolja timjan, vitlök.

upplagning:

Rosta potatis
Ta sås och markera i kastrull, värms precis innan.
stek kött, låt vila medens du:
Smöra av såsen
Lägg upp salladen, dressa.
Ta ut potatis.
Plate
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in