• 1
  • 2
2012-11-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCie
Har nu installerat mitt GUI (det blev Xubuntu) och flyttat datorn till min polare. Försöker få RealVNC att fungera på servern men det går inte helt problemfritt...

Har laddat ner RealVNC härifrån: http://www.realvnc.com/download/vnc/ men behöver hjälp att starta upp programmet och konfigurera det så att jag kan komma åt servern från min pc....

Någon som vet vilka terminalkommandon som kan vara användbara?

EDIT: Verkar stöta på lite felmeddelande:

Här har du några yttligare kommandon http://ubuntu-se.org/arkiverat/moinwiki/Kommandon.html
som kan vara bra att kunna.
Citera
2012-11-26, 20:26
Medlem
Hoj!

Tack för alla svar!

Fick rätt på VNC-strulet, använde den inbyggda funktionen istället för att använda RealVNC-klienten. Angående GUI eller ej. Har själv insett att jag egentligen inte använder det så mycket - det brukar alltid sluta med att jag får köra några kommandon i terminalen för att komma dit jag vill.

Anledningen till att jag ville ha ett GUI från börjar var att tänkte mig att det skulle bli mycket enklare iom. att jag aldrig använt ett OS utan GUI. Såhär i efterhand kan jag tycka att det till viss del hjälper att få en grafisk överblick.

I nuläget har jag mest problem med att hantera mapp- och filprivillegier. Tycker det är svårt att greppa hur det fungerar med användarrättigheter. Jag har förstått att jag måste köra sudo-kommandon för att ändra rättigheter på filer och mappar som ägs av root. Detta är inga problem. Det börjar dock böka när jag överför filer via ftp - filerna verkar få begränsad åtkomst "by default".

För att konkretisera (lite upprepning):

På min windowsdator har jag installerat filezilla och vill överföra filer till var/www/. För att göra detta måste jag först ändra rättigheterna till var/www/ så att "others" har tillgång till mappen. Om jag väl för över filer till mappen så verkar det dock som att de överförda filerna får konstiga förinställda privlligeier som gör att jag inte kan granska dem i browsern ifall jag inte först ändrar rättigheterna på dem.

Jag vill ju kunna skicka över filer till var/www/ och sedan direkt komma åt dem i browsern. Misstänker att jag gör bort mig lite men tycker fan inte det är så självklart detta

Tackar igen för alla svar, hoppas på begränsad flaming nu - brant inlärningskurva
Citera
2012-12-01, 19:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCie
Hoj!

Tack för alla svar!

Fick rätt på VNC-strulet, använde den inbyggda funktionen istället för att använda RealVNC-klienten. Angående GUI eller ej. Har själv insett att jag egentligen inte använder det så mycket - det brukar alltid sluta med att jag får köra några kommandon i terminalen för att komma dit jag vill.

Anledningen till att jag ville ha ett GUI från börjar var att tänkte mig att det skulle bli mycket enklare iom. att jag aldrig använt ett OS utan GUI. Såhär i efterhand kan jag tycka att det till viss del hjälper att få en grafisk överblick.

I nuläget har jag mest problem med att hantera mapp- och filprivillegier. Tycker det är svårt att greppa hur det fungerar med användarrättigheter. Jag har förstått att jag måste köra sudo-kommandon för att ändra rättigheter på filer och mappar som ägs av root. Detta är inga problem. Det börjar dock böka när jag överför filer via ftp - filerna verkar få begränsad åtkomst "by default".

För att konkretisera (lite upprepning):

På min windowsdator har jag installerat filezilla och vill överföra filer till var/www/. För att göra detta måste jag först ändra rättigheterna till var/www/ så att "others" har tillgång till mappen. Om jag väl för över filer till mappen så verkar det dock som att de överförda filerna får konstiga förinställda privlligeier som gör att jag inte kan granska dem i browsern ifall jag inte först ändrar rättigheterna på dem.

Jag vill ju kunna skicka över filer till var/www/ och sedan direkt komma åt dem i browsern. Misstänker att jag gör bort mig lite men tycker fan inte det är så självklart detta

Tackar igen för alla svar, hoppas på begränsad flaming nu - brant inlärningskurva
Hmm.. konstigt. Vilka rättigheter får filerna? Kan det vara så att root blir ärgare, och det är därför du inte kommer åt dem?
Citera
2012-12-13, 10:12
Medlem
BenAsslicks avatar
loggar du in som root på Filezilla?
Citera
2012-12-13, 13:25
Medlem
ganglere2s avatar
Finns flera distar som är gjorda just som server. Även de som är tänkta att använda med grafiskt gränssnitt och ämnade just för t.ex. hemmaservrar. Sök på distrowatch så hittar du en hel del om du nu inte absolut vill ha någon variant av Ubuntu.

Jag själv kör Opensuse i en hemmaserver och jag använder mest det grafiska gränssnittet, främst eftersom jag tycker att det är betydligt enklare, mer överskådligt m.m. Den lilla prestandaförlust som du får med det är försumbar i en server som inte belastas mer än vad man har den till för hemmabruk, såvida du inte använder otroligt gammal och slö hårdvara.
Citera
2012-12-13, 14:43
Medlem
Marlizs avatar
Webmin ... installera det så kan du enkelt sköta det mesta på servern via en webbläsare

Själv använder jag en blandning av 90% ssh och 10% webmin.
Servrar har inget GUI =)
Arbetsstationer med serverfunktioner har GUI
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här