2012-11-21, 15:35
Medlem
Hej!

Tänkte kolla om det är någon som har något schysst recept till dessa underbara köttmackor som brukar serveras på festivalområden(iallafall här uppe i norr). Om jag inte minns fel så är det strimlad lövstek/lövbiff, stekt lök(karamelliserat?) och lite annat. Toppat med smältost.

Är det någon som har försökt sig på detta hemma? Tänkte ta en tripp till affären imorgon och köpa hem det som behövs. Problemet är väl lite att jag är osäker på ifall lövbiff blir nog bra när man gör det själv, nåt mörare nötkött kanske? Vad använde ni för bröd, vanlig baugette som man gräddar i ugnen kanske bara?

Någon som har lite koll?
Citera
2012-11-21, 16:58
Bannlyst
fyfan va hungrig jag blev nu.. låter som något som man kan se i Man vs Food..

fast där är pastrami.. och på grädde på moset så dränks mackan i skyn från skinkan
Citera
2012-11-21, 17:08
Medlem
Omorals avatar
http://www.youtube.com/watch?v=lwzcxs_Ooi4
Citera
2013-01-31, 13:04
Medlem
Kan ju berätta såhär i efterhand *bump* att jag lyckades otroligt bra med detta i helgen.

-Köp såna hära baugetter man gräddar 8-10 min i ugnen färdigt, gröp ur dom med handen så dom blir som en båt. (Skär dom så locket blir väldigt litet) Glöm inte att stoppa alla bröder i en plastpåse direkt efter dom varit i ugnen så dom blir lite extra mjuka.

-Köp lövbiff eller liknande. Vi körde med strimlad ryggbiff, kryddat med grillkrydda, svartpeppar, vitpeppar och salt.

-Stek upp champinjoner i rikligt med smör. Salta lätt.

-Stek upp och karamellisera fint skurna, småbitar av lök.

Lägg löken och champinjonerna i botten av brödet. Täck över med kött, häll varm smältost över och garnera med små jalapeno bitar.

Riktigt MAN VS FOOD ögonblick hade vi...
Rekommenderas!
Citera
2013-01-31, 14:36
Medlem
christerys avatar
Vet inte varför men jag tänkte direkt på Pulled pork, visst tar det ett tag - men resultatet verkar vara njutbart.

Finns det inte gyros, kebabflarn osv. i frysdisken. borde kanske fungera, säger kanske för jag har inte testat.

En köttmacka för mig när jag är i grekland är en Souvlaki i pitabröd.

Men dom mackorna i Man vs Food när han skulle stå frammåtlutad med Cris Pacelli och käkar mackan är ju bara för mycket... Döör av hunger när jag ser sånt. Italian beef sandwitch... 5:40 in i https://www.youtube.com/watch?v=54lSzy26IAE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in