2012-11-21, 14:48
Medlem
Iluminatis avatar
Min bror jobbar som timmaansälld på ett stort företag här i stan. Eftersom han inte jobbar så ofta så får han ut sin lön periodvis. Nu är det så att han har tjänat 300kr mindre än vad man behöver tjäna för att betala skatt. Han har dock 4000kr i lön som han ännu inte fått ut eftersom han har kommit överens med sin chef att få lönen i januari och på så sätt slippa betala skatt.

Idag när han loggar in på sin internetbank så kan man dock se att han ändå har fått sin lön utbetald och blir då automatiskt skyldig att skatta på allt han tjänat hitils i år.

Frågan är finns det något man kan göra för att slippa betala skatten? Typ betala tillbaks pengarna.

Vill tillägga att han har ett skriftligt intyg på att han ska få lönen utbetald 25 december. Men han fick den den 21 november.
Har han dock kommit överens med sin chef om att få lönen 25 januari istället.
Citera
2012-11-21, 15:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iluminati
ändå har fått sin lön utbetald och blir då automatiskt skyldig att skatta på allt han tjänat hitils i år. .

Nej. Så funkar det inte. Man ser på hur mycket personen tjänat under året, därefter drar man av grundavdraget. Resten skattar man på.

Ja, jag förenklar.

Trodde du verkligen att man skulle få skatta på HELA beloppet enbart för att man ligger en krona över grundavdraget? :=)
Citera
2012-11-22, 00:52
Medlem
Det där är meningslöst när det handlar om skatt. Det finns inte så mycket att tjäna på det, om ens något alls.

Däremot kan det där vara aktuellt om du har bostadsbidrag till exempel. Såvitt jag vet är det inte olagligt, men jag vet inte.
Citera
2012-11-22, 09:38
Medlem
Som nämnts innan så är det pengarna över gränser han skattar på. Inte det under.
Citera
2012-11-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Som nämnts innan så är det pengarna över gränser han skattar på. Inte det under.

Man kan hamna i en konstig situation där man tjänar precis över gränsen och får betala allmän pensionsavgift på hela beloppet. Detta ska dras av från kommunalskatten man betalar men då man inte betalar någon kommunalskatt (eller kanske bara på 10-100kr) så hamnar man på minus.

Uträknat med denna:

http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/raknautdinskatt.4.18e1b10334ebe8bc80001950.html

Tjänat 18699 kr - Skatta 0 kr.

Tjänat 18701 kr - Skatta 1300 kr. (1300kr i allmän pensionsavgift).

Avtalet (det muntliga om att få lönen utbetald i Januari) gäller inte då det är olagligt att avtala om sånt. Tror det kalals pactum turpe på Juridiska.
Citera
2012-11-22, 16:49
Medlem
ormanoffs avatar
Att betala tillbaka pengarna hjälper för övrigt inte eftersom inkomsten beräknas på när arbetstagaren kan disponera pengarna. Ber man arbetsgivaren betala ut lönen vid ett senare datum är detta egentligen också en situation då arbetstagaren skall anses ha fått lönen, men det kan möjligen vara svårare för myndigheterna att upptäcka.
Citera
2013-01-14, 18:46
Medlem
Iluminatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Man kan hamna i en konstig situation där man tjänar precis över gränsen och får betala allmän pensionsavgift på hela beloppet. Detta ska dras av från kommunalskatten man betalar men då man inte betalar någon kommunalskatt (eller kanske bara på 10-100kr) så hamnar man på minus.

Uträknat med denna:

http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/raknautdinskatt.4.18e1b10334ebe8bc80001950.html

Tjänat 18699 kr - Skatta 0 kr.

Tjänat 18701 kr - Skatta 1300 kr. (1300kr i allmän pensionsavgift).

Avtalet (det muntliga om att få lönen utbetald i Januari) gäller inte då det är olagligt att avtala om sånt. Tror det kalals pactum turpe på Juridiska.

Tack för svaret nu vet jag,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in