2012-11-21, 13:33
Medlem
Såg att körkortsåldern ska höjas i januari 2013. Kommer det därefter vara möjligt att ta CE DE om mqn innan regeländringen har C och D?
Citera
2012-11-21, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellskitchengbg
Såg att körkortsåldern ska höjas i januari 2013. Kommer det därefter vara möjligt att ta CE DE om mqn innan regeländringen har C och D?

Intressant, vad kommer åldern ligga på efteråt?
Citera
2012-11-21, 13:40
Medlem
C-kort 21 år, D-kort 24 år. Vet inte om korten också skulle delas upp i tyngd, motoreffekt osv också.
Citera
2012-11-21, 14:13
Bannlyst
Citat:
C-kort 21 år, D-kort 24 år. Vet inte om korten också skulle delas upp i tyngd, motoreffekt osv också.

Vilken jävla tur, sökte till en utbildning som börjar nu till våren och fyller år 2 veckor innan C och CE kortet ska tas!

Låter dock konstigt har du någon länk då jag inte hört om detta och de informerade inte om detta på utbildningen heller?
Citera
2012-11-21, 14:16
Medlem
Maxthons avatar
Citat:

Så det är klart nu? Källa?
Citera
2012-11-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxthon

http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-lastbil-och-buss-C--och-D-behorigheter/
Citera
2012-11-21, 14:46
Medlem
grimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxthon
Varför söker du inte svar själv?

http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/
Citera
2012-11-21, 16:02
Medlem
Ingen som har svar på topic? Säg att jag har C-kort, skulle jag kunna ta CE nästa år?
Citera
2012-11-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ingen som har svar på topic? Säg att jag har C-kort, skulle jag kunna ta CE nästa år?

Varför skulle du inte kunna ta CE nästa år? Så länge du uppfyller de nya ålderskraven så är det ju lugnt.
Citera
2012-11-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Varför skulle du inte kunna ta CE nästa år? Så länge du uppfyller de nya ålderskraven så är det ju lugnt.

Missade visst att skriva det. Jag innehar för tillfället C-kort men efter regeländringen kommer jag inte längre uppfylla ålderkravet för varken C eller CE, därför undrar jag om det finns något undatag i reglerna för de som redan har C att kunna ta CE.
Citera
2012-11-21, 23:41
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Missade visst att skriva det. Jag innehar för tillfället C-kort men efter regeländringen kommer jag inte längre uppfylla ålderkravet för varken C eller CE, därför undrar jag om det finns något undatag i reglerna för de som redan har C att kunna ta CE.
Det verkar som att du kan ta det om du har gjort YKB. Men jag är faktiskt lite osäker. En del av lagtexterna säger att man inte får, andra säger att man får. Jag skulle ringa Transportstyrelsen och fråga om jag var du.
Citera
2012-11-24, 07:59
Medlem
Citat:

"För yrkesförare gäller andra krav
Den som genomgår yrkesförarutbildning för godstransporter kan få körkort med behörigheterna C och CE från 18 års ålder för att få utföra sådana transporter."

Antar att du inte ska cruisa för dig själv med en långtradare :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in