• 1
  • 2
2005-04-17, 15:01
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Jag har ett trädäck som är två år gammalt och som förra året oljades på våren och sedan behövdes oljas igen på hösten. Jag tvättade av det och sedan var det så blött och regnigt att jag inte fick möjlighet att olja in det vilket har gjort att det fick ta en del stryk under vintern.

I år har jag ingen lust att olja två gånger utan jag söker en jättebra olja så att det räcker att olja in en gång. Trädäcket/altanen är delvis utan tak och i direkt solljus så det tär ordentligt på det.

Snälla någon, ett tips tack .
Citera
2005-04-17, 15:05
Medlem
Gwyllyras avatar
Utan att namnge ngn spec olja, så lite lösningsmedel som möjligt=hög oljehalt, men det vet du nog redan.
Själv har jag slutat olja impat trä, gör bara rent, och det funkar utmärkt, har inte märkt att träet tar mer skada, tvärtom. Dessutom klafsar man inte omkring i oljan, och det fastnar inte jord etc.
Citera
2005-04-17, 16:48
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwyllyra
Utan att namnge ngn spec olja, så lite lösningsmedel som möjligt=hög oljehalt, men det vet du nog redan.
Själv har jag slutat olja impat trä, gör bara rent, och det funkar utmärkt, har inte märkt att träet tar mer skada, tvärtom. Dessutom klafsar man inte omkring i oljan, och det fastnar inte jord etc.

Jo, det gäller att hitta den perfekta balansen så att det inte blir kladdigt och det är det jag eftersöker, den ultimata oljan!

Blir din altan inte grå och tråkigt, träet torrt och sprött? Jag tycker mig se en stor skillnad mellan den del av min altan som är under tak resp bar himmel. Det under tak är mycket snyggare i färg och inte alls så väderbitet. Den delen som är under bar himmel är alldeles grått och fult .
Citera
2005-04-17, 16:52
Medlem
Gwyllyras avatar
Jo min altan blir grå. Men grått är ju snyggt!
Efter en högtryckstvätt på våren blir den lagom ren och lagom väderbiten.
En oljad altan, hur bra olja man än tar, måste oljas om under en säsong, vilket man som du påpekar, ser på altanen under tak.
Citera
2005-04-17, 20:31
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Det där med hög oljehalt och liten del av lösningsmedel visste jag tydligen alldeles jätteväl... eftersom den olja jag använde förra året var Beckers 100% Träolja, utan lösningsmedel. Jag hittade en gammal burk bland skräpet vid vedboden.

Den kanske är en optimala oljan?
Citera
2005-04-18, 18:22
Medlem
Gwyllyras avatar
jag överdrev väl en aning tidigare när jag skrev om oljehalten. Viss del (typ 20%) lösningsmedel behövs för att få oljan att tränga in i trävirket.
Citera
2005-04-18, 18:55
Bannlyst
80% rå kallpressad linolja och 20% balsamterpentin.

Gammalt säkert recept för att hålla trå snyggt och skyddat.
Citera
2005-07-06, 10:19
Medlem
GlittrigaGullans avatar
I går handskurade jag hela altanen med såpa och klorin. Idag har jag ont i hela kroppen...

Jag har googlat för att se om det finns någonting som säger att man inte bör olja in trallen i direkt solljus, på samma sätt som man inte ska måla fasad i direkt solljus men jag hittar ingenting om det. Någon som vet? Måste altanen vara skuggad när man oljar?
Citera
2005-07-06, 10:23
Medlem
Raouls avatar
Jag har inte koll på altanoljandet - än.
Har du spanat på forumet på byggahus.se?
Där finns en hel del liraremedteorier.
Citera
2005-07-06, 10:24
Medlem
sås på slipsens avatar
Den bästa oljan är ingen olja alls på ett trädäck eller altan av tryckimpregnerat virke. Genom att olja det skriver du kontrakt på att få skrubba hela skiten igen om ett till två år. Det blir mörkt och fult.
Ett däck som inte är oljat kan få en och annan torrspricka men håller sig rent, fint och ljust.
Citera
2005-07-06, 10:30
Medlem
KarlXIIs avatar
Jag är en av lirarna på byggahus.se.

Sås på slipsens synpunkter överensstämmer till fullo med mina egna i detta ämne. Min altan är nu tre somrar gammal och ooljad.

här ser mina trallbrädor ut i år.
Citera
2005-07-06, 10:40
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen
Den bästa oljan är ingen olja alls på ett trädäck eller altan av tryckimpregnerat virke. Genom att olja det skriver du kontrakt på att få skrubba hela skiten igen om ett till två år. Det blir mörkt och fult.
Ett däck som inte är oljat kan få en och annan torrspricka men håller sig rent, fint och ljust.
Tyvärr är min erfarenhet att altanen blir alldeles jättegrå och tråkig. Därför skurade jag det och det var inte lite skit jag skurade bort. Nu är den ljus och fin och ser i det närmaste ny ut.

Jag ska ta mig en titt på byggahus.se.

Hej Raoul!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här