2007-02-23, 16:39
Medlem
andfrekas avatar
Åre

Så här i sportlovstider så kan jag gott rekommendera Lilla Tyrolen i Åre!
Goda norrländska rätter och bra öl (troligen bra viner oxå).

Vad sägs om denna trerätters (360:- + vin 170:-)

Varmrökt röding och marinerad forellrom på Tyrolens knäckebröd samt sallad med citron vinaigrette.
Utvalt vin: Dopff au Moulin Riesling, Alsace

Grillad hjortytterfilé med selleripuré, fänkålssallad med chitackesvamp, ingefära samt en sky.
Utvalt vin: De Bortoli Shiraz Riverina, Australien

Hjortronpavlova med hjortronkompott och husets vaniljglass.
Utvalt vin: Tokaji Aszú, Unger

Inte blir det sämre av att man blir hämtad med bil och får åka stjärtlapp hem om man vill

http://www.lilla-tyrolen.se/
Citera
2007-02-23, 16:46
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Så här i sportlovstider så kan jag gott rekommendera Lilla Tyrolen i Åre!
Goda norrländska rätter och bra öl (troligen bra viner oxå).

Vad sägs om denna trerätters (360:- + vin 170:-)

Varmrökt röding och marinerad forellrom på Tyrolens knäckebröd samt sallad med citron vinaigrette.

Grillad hjortytterfilé med selleripuré, fänkålssallad med chitackesvamp, ingefära samt en sky.

Utvalt vin: Tokaji Aszú, Unger

Inte blir det sämre av att man blir hämtad med bil och får åka stjärtlapp hem om man vill

http://www.lilla-tyrolen.se/

Det såg sannerligen inte illa ut!

Här är hela menyn för den som händelsevis inte orkar klicka på länkar.

Meny 1 Jordärtskockssoppa med västerbottenflarn och krutonger.
Utvalt vin: Sonoma Pinot Noir

Tyrolens klassiska fondue på hjort- och fläskfile med tre sorters såser, örtklyftpotatis samt grönsaker.
Utvalt vin: Ett glas Allesverloren Tinta Barocca, Sydafrika

Apelsincheesecake med morot- och kardemummasorbet och morotscrisp.
Utvalt vin: 4 cl Chateau Charrier, Sauternes, Frankrike

pris: 350 kr Utvalda viner 180 kr

Meny 2
Älgcarpaccio med potatiscrem,syltade kantareller och sparrissallad.
Utvalt vin: Cappello di Prete, Italien

Pocherad röding och musslor i musselsky med kronärtskocka och persiljerotspuré.
Utvalt vin: Castillo de Molina Chardonny Chile

Chokladfondant under chokladgelé med espressoglass och lingon .
Utvalt vin: Alambre Moscatel de setubal, portugal

pris: 380kr Utvalda viner 170 kr

Meny 3

Utvalt vin: Tokaji Aszú, Ungern

pris: 360 kr Utvalda viner 170 kr

Meny 4
Halstrade tigerräkor med karamelliserad pärllök, rosmarinsky samt cashewnötspuré.
Utvalt vin: Dopff au Moulin Pinot Gris, Alsace

Reninnerfilé och rentunga med potatis- och jordärtskocksterrin, svampragu samt mejramsky.
Utvalt vin: Penfolds Bin 2 Shiraz, Australien

Muscovadoglass med äppelringar, mascarponecréme och citronflarn.
Utvalt vin: Candido Aleatico, Italien

pris: 380 kr Utvalda viner 180 kr
Citera
2007-02-28, 21:18
Medlem
Pjäxs avatar
Göteborg - Hos Pelle

http://www.hospelle.se/

Jag måste rekommendera detta ställe som ligger på Djupedalsgatan, en liten tvärgata till Linnégatan. Numera är inriktningen husmanskost, av det bättre slaget, och man erbjuder en trerätters som var helt strålande för 350 kr. Till det möjlighet att köpa till vinpaket för en bra penning.

Menyn är liten och varieras ofta. Jag åt för inte allt för länge sedan en rökt fläskkarré som var så god att det nästan kilade för mig. Om ni som jag älskar bra husmanskost är ett besök här helt nödvändigt.
Citera
2007-03-04, 13:24
Medlem
Klngs avatar
I Borås är Oliven en höjdare. Underbart gott kött och tillbehör, deras Entrecotè Diablo och lammkottler finns det inget som slår. Trevlig personal. Enda negativa är att det inte är högsta kvalitèn på köttet, lite senor osv.

Georges har däremot toppkvalitè på sitt kött, men beroende på vem som ståpå grillen kan man få alldeles för blodigt kött om man säger medium. Inte lika goda såser som oliven.

Chez la Mi är en prisklss över de andra, och det motverar inte maten. Gott, men inte mycket mer.

Brasseriet har rätt så schysst afterwork, billig och god mat.

Renässans har rätt bra mat, men gå för allt i världen inte dit på lunchen, helkasst bemötande.

Zeus taverna har jag blivit rekommenderad, ska prova när tillfälle ges, bara hört bra om det stället.

Akta er dock för asiiatisk mat, hör skräckhistorier om råttorna som springer runt i köken. Ett bra ställe finns det i alla fall, Thai Phat. Trevlig personal, bra råvaror.

Thai silk har lunchbuffe som dugr, men rätt så kiliga råvaror. Rätt så schysst på kvällen.
Citera
2007-03-05, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Skulle även vilja slå ett slag för Pizzabuffén (heter American Pizza eller något sådant originellt) som ligger nära gallerian. Vet inte adressen men Avesta är ju sjukt litet. Lunchbuffé för 55:- inkl allt får betecknas som sensationellt billigt. Mycket goda pizzaslicar också, tunn botten!

Så jävla gott med buffén där!
godaste pizzan i stan lätt!
Citera
2007-03-14, 12:03
Medlem
Fritzzonss avatar
Trevligast och bäst i Göteborg är.
Magnus & Magnus på Magasinsgatan 8 bokar bord på 031-13 30 00
Citera
2007-03-21, 19:49
Medlem
[quote=freddan70]
Den bästa restaurangen jag upplevt i Sverige måste vara Hanssons Krog i Kalmar! Ligger precis nere vid vattnet, jättemysig lokal och suverän personal! Jag käkade vildsvin med en smaskig vaniljpannacotta till efterrätt där och det var samma härliga upplevelse som en svängom med sambon i sängen!!
[quote]

Hanssons har numera flyttat och där det tidigare låg finns nu Stekhuset, som också är ganska schysst. Annars har vi ju Helén och Jörgens vid Larmtorget, som har riktigt god mat och som hamnat högt på listor över Sveriges bästa krogar.
Citera
2007-03-28, 23:09
Medlem
budgies avatar
för er som bor i sthlm och gillar kebab...huddinge, fatburen..har äldrig ätit godare kebabrulle
Citera
2007-03-29, 07:00
Medlem
Ursäkta mig för att jag går off topic en smula, men jag vill bara lämna ett tips i all anspråkslöshet.

Roger Pontare, du verkar tillbringa en del tid i Barcelona. Om du inte har ätit på Cal Pep så skall du göra det. Bästa havsmatsrestaurangen jag haft nöjet att äta på. Inget tjafs, inget snobberi, bara en lång bardisk, färska råvaror och mycket kunnande.
Citera
2007-03-29, 21:14
Medlem
carebears avatar
Hammarby Sjöstad: Al Porto Restaurang.
Lilla hålet i väggen på hörnet Vävare Johans Gata, mittemot Medelhavspärlan eller vad restaurangen nu heter.
Överrraskande bra mat o en jättetrevlig liten gubbe som verkligen lagar maten. Inga jävla halvfabrikat, trots att han har en hel del på menyn.
Citera
2007-03-30, 19:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjäx
http://www.hospelle.se/

Jag måste rekommendera detta ställe som ligger på Djupedalsgatan, en liten tvärgata till Linnégatan. Numera är inriktningen husmanskost, av det bättre slaget, och man erbjuder en trerätters som var helt strålande för 350 kr. Till det möjlighet att köpa till vinpaket för en bra penning.

Menyn är liten och varieras ofta. Jag åt för inte allt för länge sedan en rökt fläskkarré som var så god att det nästan kilade för mig. Om ni som jag älskar bra husmanskost är ett besök här helt nödvändigt.
Ett annat tips är att käka från barmenyn på Hos Pelle, grym fisksoppa till en billig penning.
Citera
2007-03-31, 11:25
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musiknonstop
Ursäkta mig för att jag går off topic en smula, men jag vill bara lämna ett tips i all anspråkslöshet.

Roger Pontare, du verkar tillbringa en del tid i Barcelona. Om du inte har ätit på Cal Pep så skall du göra det. Bästa havsmatsrestaurangen jag haft nöjet att äta på. Inget tjafs, inget snobberi, bara en lång bardisk, färska råvaror och mycket kunnande.

Har hört om den men inte tagit mig dit än, men lovar att göra det snarast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in