Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-17, 13:29
  #1
Medlem
Mysonoxens avatar
Det behövs en liten Flashbacks "Guide Michelin" här, dels för de infödda och de som besöker platserna där vi bor såväl i Sverige som utomlands.

Här kan vi berätta var vi äter bäst i de städer vi bor/bott i osv.

Då jag huserar i 08-området tänker jag ge ut mina utmärkelser till de restauranger i området jag verkligen gillar.

Kategorierna jag valt är ingen regel, ni kan nominera era favvisar i hur många eller få som helst och lägga till ytterligare kategorier allt efter vad som passar.

Allt från varmkorv till piggvar och allt däremellan kan listas. Skriv gärna en liten informerande kommentar om ställena.

Stockholm

Gourmet:

Edsbacka Krog i Sollentuna
Förtjänar sina Michelinstjärnor och missa inte de ofta prisvärda luncherna.

Franska Matsalen, Grand Hotel
Här avnjöt jag min mest perfekta biffstek jag fått i Sverige. Utmärkt vinlista som inte rånar dig för mycket.

Operakällaren
Fantastisk mat men jag saknar lite det förnämliga smörgåsbord man dukade upp på 80 och 90-talen. Vinet för dyrt ta en stark istället (även om denna också är svindyr)

Bon Lloc
Avsmakningsmenyn är dyr men otroligt god. Åt här för första gången för inte så jäkla länge sen och blev klart impad.

F 12
Hette Fredsgatan 12 förut. God mat men här äter man med ögat med, maten är snygg att se på.

Svensk husmanskost:

Eriks Bakficka

Husmansluncherna här är (nästan) lika gott som mammas mat, hit smiter jag in om jag kan gama åt mig diverse ärenden som förlänger lunchrasten.


Italienskt:

La Camera

Gamla Martini i ny regi, maten är fortfarande god. Det gamla Martinigänget äger restaurang Sopranos nu som också rekommenderas. Mycket god pasta.

Ciao Ciao "Due"
Bra italienare, huvudstadens bästa pizza enligt undertecknad.

La Famiglia
Kanonbra italienare, prova "dagens färska pasta", alltid gott.

Asiatiskt:

MoonCake
I Sthlms "kineskvarter" på Luntmakargatan, svindyrt men förbannat gott.

East
Deras yakiniku är supergod, men ett trendhak sedan starten har det väl varit?

(Förr var Guldhästen på Nybrogatan min favoritasiat men icke längre, tyvärr...)


Snabbmat:

Pizza Hut

"Gourmanden" Mysonoxen är avslöjad. Jag brukar gilla att sitta med polarna och beställa in en pizza och en kanna öl (den som dricker upp sin kanna först innan den blir avslagen vinner). Av nån anledning gillar jag pizzorna där, precis som burgarna på
Burger King
och
Max
och jag erkänner att jag saknar Clock, speciellt tiden man kunde å en slice från Pizza Hut

Fler förslag i Sthlm och annorstädes välkomnas som sagt med glädje
Citera
2005-04-17, 14:31
  #2
Medlem
Ulla Winblads, Djurgården
Citera
2005-04-17, 14:34
  #3
Medlem
Paladar de Cuba på Tegnergatan,Stockholm.Orgasmisk cubans restaurang!
Citera
2005-04-17, 14:50
  #4
Medlem
Motvilligs avatar
Tetsuyas skall man ta en titt på om man är down under. Japansk mat med fransk teknik och australiska råvaror. 10-rätters för runt en tusing plus dryck.

http://www.tetsuyas.com/
Citera
2005-04-17, 14:57
  #5
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Tetsuyas skall man ta en titt på om man är down under. Japansk mat med fransk teknik och australiska råvaror. 10-rätters för runt en tusing plus dryck.

http://www.tetsuyas.com/

Detta var intressant. Och vad jag förstår har australiensarna tillgång till en massa olika råvaror bl.a. från havet som vi inte får tag i här hemma. Såg ett program om australiensisk matlagning som verkligen verkar vara på rejäl frammarsh på BBC Food för ett tag sedan.

Jag har tyvärr inte varit i Australien ännu, och har bara provat deras nötkött, känguru och struts (emu) som samtliga var av mycket god kvalitet, för att inte tala om de fina vinerna från Coonawarra t.ex.
Citera
2005-04-17, 15:02
  #6
Medlem
Dwers avatar
Här hemma i Göteborg ska man gå på Fiskekrogen
Citera
2005-04-17, 15:07
  #7
Medlem
Rosenboms avatar
Olearys här i staun(Karlskrona) gillar jag, riktigt god mat å stora portioner
Citera
2005-04-17, 15:29
  #8
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Detta var intressant. Och vad jag förstår har australiensarna tillgång till en massa olika råvaror bl.a. från havet som vi inte får tag i här hemma.
Det fulaste lokala havsdjuret djuret är i alla fall Balmain bugs. Ser ut som en överkörd havskräfta med polisonger.
http://www.doyles.com.au/doyles_balm...s_recipes.html
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag har tyvärr inte varit i Australien ännu, och har bara provat deras nötkött, känguru och struts (emu) som samtliga var av mycket god kvalitet, för att inte tala om de fina vinerna från Coonawarra t.ex.
Känguru är extremt underskattat av Australiensarna själva. Det betraktas av de flesta som något man köper krossat och matar husdjuren med. Resultatet av denna fullständigt galna inställning är att jättefin kängurufilé kan köpas för runt 50kr kilot men bara om man lyckas hitta en affär som säljer det. Salt, peppar och sen grill till medium rare. Fantastiskt.

Ett annat ställe som kan vara värt ett besök är Kingsley's i Wollomolloo wharf. De har egen köttmöring. Det kan rekommenderas att ta något långhängt och beställa det tillagat "blue" (enbart stängt ytan med grillen, i övrigt är biffen rå). De har dessutom en riktigt bra salt&pepper mudcrab och som avslutning en varm sticky date pudding med en kolasås som smakar svensk knäck (tack vare svensk kock). För den som vill ha mat där råvarorna är i centrum mer än teknik och recept kan man säga. Prisvärt är det också. Sällan mer än en femhundring plus dryck per person och då rullar man ut.
http://www.steak.com.au/

I övrigt skall man i Sydney ta vara på de stora asiatiska minoriteternas "egna" restauranger. Grym Yum Cha.
Citera
2005-04-17, 16:05
  #9
Medlem
FetFulElaks avatar
I Göteborg är "Linnea" på Södra vägen en fantastisk bra restaurang. Rekommenderar särskilt fisken! Otrolig läcker minimalistisk inredning, och snyggt serverat! Ganska dyrt, men ej i Fisakkrogens prisklass.

En mysigare variant med eget vattenfall (jo det är sant) och billigare, men ack så prisvärd mat är "Tegel" uppe på en tvärgata till Linnegatan.. Jättehög romansfaktor, mycket tegel och levande ljus. Ett plus för "konjaksloftet"! Här serveras modern husmanskost, jo det heter så, tex hjort, and osv.

"Popcorn" på Lorensbergsgatan är oxo hypemysig. Stol och bordsben gjorda av gamal grepar och spadar. Kul. Bra mat till humana priser. Kan bli trångt, så boka bord.
Citera
2005-04-17, 16:24
  #10
Banned
Kows avatar
Trollhättan:
Godast pizza har absolut Resturang Intim, sen Pizzeria Hollywood och Mamma Mia. Mamma Mia har även jävligt god pasta.

Motala: Kvalitén på pizza är inte så blandad utan alla ställen håller relativt bra klass. Dock måste man se till att käka kebabtallriken på pizzeria Napoli. Helt jävla underbar.
Citera
2005-04-17, 16:26
  #11
Medlem
Gwyllyras avatar
Fem Små Hus i gamla stan.
Citera
2005-04-17, 16:49
  #12
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Det fulaste lokala havsdjuret djuret är i alla fall Balmain bugs. Ser ut som en överkörd havskräfta med polisonger.
http://www.doyles.com.au/doyles_balm...s_recipes.html

Känguru är extremt underskattat av Australiensarna själva. Det betraktas av de flesta som något man köper krossat och matar husdjuren med. Resultatet av denna fullständigt galna inställning är att jättefin kängurufilé kan köpas för runt 50kr kilot men bara om man lyckas hitta en affär som säljer det. Salt, peppar och sen grill till medium rare. Fantastiskt.

Ett annat ställe som kan vara värt ett besök är Kingsley's i Wollomolloo wharf. De har egen köttmöring. Det kan rekommenderas att ta något långhängt och beställa det tillagat "blue" (enbart stängt ytan med grillen, i övrigt är biffen rå). De har dessutom en riktigt bra salt&pepper mudcrab och som avslutning en varm sticky date pudding med en kolasås som smakar svensk knäck (tack vare svensk kock). För den som vill ha mat där råvarorna är i centrum mer än teknik och recept kan man säga. Prisvärt är det också. Sällan mer än en femhundring plus dryck per person och då rullar man ut.
http://www.steak.com.au/

I övrigt skall man i Sydney ta vara på de stora asiatiska minoriteternas "egna" restauranger. Grym Yum Cha.


Håller med om att den såg för djävlig ut den där kräftan eller vad det var Men den kanske är god. Har du smakat den?

Vad gäller känguru minns jag ett TV reportage under OS i Sydney 2000 om att man kunde köpa kängurukött på burk i affärerna.

Den kängurufilé jag åt var på en liten restaurang någonstans i en håla i Dalarna av alla ställen, men den smakade väldigt gott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback