2005-04-17, 18:50
Medlem
pockis avatar
Jag tvivlar på att någon någonsin kommer besöka min lilla håla, men om någon skulle hamna i Saddleworth i Lanchashire (England) så finns i Uppermill The Salimar, en tandoorirestaurang som gick till finalen i Curry Chef of The Year i Oldham i år (och det finns en hel del i Oldham).

I Manchester är det lite mer intressant - jag går inte ut och äter där ofta, Yang Sing talas det mycket om.
Har aldrig varit där själv, men den har rykte om sig att vara en av de bästa Cantonesiska restaurangerna i Europa.
Åtta våningar mitt i Chinatown, och ska visst inte vara speciellt dyrt heller.
Citera
2005-04-17, 18:52
Medlem
Renova`s fin fina arbetar-fik i Gbg, äter man fin fin, kost varje dag. titta in där :P
Citera
2005-04-17, 19:06
Medlem
Chigarans avatar
Eftersom att Chigaran härbergerar i Norsborg utanför Sthlm så finns det inte särskilt många lyxkrogar till förfogande men snabbmaten är i toppklass. Kebabbaren (Kebaberian) i Norsborgs centrum serverar kebab i världsklass, men vill man inte ha kebab så ligger pizzerian 15 meter därifrån. och på ungefär halva vägen ligger Dulle's Pub. Ett mysigt ställe där ingen har blivit mördad på minst 6 år nu. Ja det är väl vad Norsborg har att bjuda på, om man inte räknar alla grillande syrianska/turkiska familjer i Norsborgsparken
Citera
2005-04-17, 20:26
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenbom
Olearys här i staun(Karlskrona) gillar jag, riktigt god mat å stora portioner

Mer i Karlskrona:
Snabbmat: Chapmans Pizzeria, bästa kebaben Och pizzan i staun
Annat:: Café Greven, varma mackor som inte går av för hackor!
Fika: Systrarna Lindkvist (kanske stavar annorlunda), grymt goda hembakade kakor.
Citera
2005-04-17, 20:37
Medlem
Arvika

Kinamat: Ont om kinarestauranger, men jag tycker att Mulan är helt ok på den fronten!

Pizza: Pizzeria Shalom är nog godast skulle jag tro.

Lite finare: Hotell Oscar statt. En kock från grythyttan jobbar där

Snabbmat : Timmy's
Citera
2005-04-17, 21:14
Medlem
Mysonoxens avatar
Härligt, nu har FB' s läsare redan tips från många städer jorden runt.

Stockholmsområdet (med speciell lägesrapport från Norsborg)
Sydney
Göteborg
Karlskrona
Trollhättan
Motala
Saddleworth
Manchester
och
Arvika

Undrar dock i mitt stilla sinne vart våra skånska FB-are håller hus i detta ämne, för det kan väl inte vara så att "Madariget" är i förfall?
Citera
2005-04-17, 21:48
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chigaran
Eftersom att Chigaran härbergerar i Norsborg utanför Sthlm så finns det inte särskilt många lyxkrogar till förfogande men snabbmaten är i toppklass. Kebabbaren (Kebaberian) i Norsborgs centrum serverar kebab i världsklass, men vill man inte ha kebab så ligger pizzerian 15 meter därifrån. och på ungefär halva vägen ligger Dulle's Pub. Ett mysigt ställe där ingen har blivit mördad på minst 6 år nu. Ja det är väl vad Norsborg har att bjuda på, om man inte räknar alla grillande syrianska/turkiska familjer i Norsborgsparken
Dessutom finns ju inom gångavstånd det myllrande kroglivet i Hallunda Centrum. Restaurang Botvid må vara mörk och inrökt och ha butter personal, men deras plankstek är riktigt skaplig. Gladare miner brukar det vara på Tjuren Bravo om hörnet, där Della och gänget slänger ihop krispiga och välmatade pizzor. Familjegatuköket precis vid uppgången till tunnelbanan gör sitt bästa för att konkurrera med Kebaberian i Norsborg, men jag får hålla med om att den senare är vassare. Ett par hundra meter nordväst om centrum hittar vi Brunna Pub & Pizzeria där Alex och hans brorsor har skapat en gemytlig "local" med prisvärd husmanskost och pizza.

Något som är lite tråkigt med kroglivet i Hallunda/Norsborg är att det inte finns några krogar som satsat på mat från några av alla de ursprungsländer som finns representerade där. Varför kör alla med pizza och svensk husmanskost? Hade vart trevligt om några latinos fixade en latinokrog, om syrianerna bjöd på syrianskt käk och bengalerna på bengaliskt etc.
Citera
2005-04-17, 21:54
Medlem
Götheborg.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
I Göteborg är "Linnea" på Södra vägen en fantastisk bra restaurang. Rekommenderar särskilt fisken! Otrolig läcker minimalistisk inredning, och snyggt serverat! Ganska dyrt, men ej i Fisakkrogens prisklass.
Håller med! Har bara varit där en gång men gott var det.
Citera
2005-04-17, 21:54
Medlem
Boogie-ads avatar
Skellefteå:

Pizza/Kebab: Brogrillen helt underbar kebab

Hamburgare: Xrysset på söder (Sybilla)

Kinamat: Tatung

Restaurang: Pompei kanon pasta och billig "lyxmat"

*****: Vega`s Steakhouse kommentar överflödig

M/S Norway: Bästa restaurangen i stan
Citera
2005-04-17, 21:57
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Härligt, nu har FB' s läsare redan tips från många städer jorden runt.

Stockholmsområdet (med speciell lägesrapport från Norsborg)
Sydney
Göteborg
Karlskrona
Trollhättan
Motala
Saddleworth
Manchester
och
Arvika

Undrar dock i mitt stilla sinne vart våra skånska FB-are håller hus i detta ämne, för det kan väl inte vara så att "Madariget" är i förfall?

Jag får väl rekommendera ett ställe i skåne då
Nu var det ett tag sen jag senaste besäkte mitt moderlän men jag kommer ihåg En restaurang som är bra, i Malmö.

Jensens Böffhus (danska är jag inte haj på, så stavningen är nog fisk), God och ganska billig fin mat
Citera
2005-04-17, 21:59
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Dessutom finns ju inom gångavstånd det myllrande kroglivet i Hallunda Centrum. Restaurang Botvid må vara mörk och inrökt och ha butter personal, men deras plankstek är riktigt skaplig. Gladare miner brukar det vara på Tjuren Bravo om hörnet, där Della och gänget slänger ihop krispiga och välmatade pizzor. Familjegatuköket precis vid uppgången till tunnelbanan gör sitt bästa för att konkurrera med Kebaberian i Norsborg, men jag får hålla med om att den senare är vassare. Ett par hundra meter nordväst om centrum hittar vi Brunna Pub & Pizzeria där Alex och hans brorsor har skapat en gemytlig "local" med prisvärd husmanskost och pizza.

Något som är lite tråkigt med kroglivet i Hallunda/Norsborg är att det inte finns några krogar som satsat på mat från några av alla de ursprungsländer som finns representerade där. Varför kör alla med pizza och svensk husmanskost? Hade vart trevligt om några latinos fixade en latinokrog, om syrianerna bjöd på syrianskt käk och bengalerna på bengaliskt etc.

Jag känner ett par ester och en polack i Hallunda/Norsborgområdet. Borde uppmuntra dem att sarta restaurangrörelser, för att få testa deras kök vore rätt exotiskt för trots att länderna ligger nära oss men vem fan har en susning om vad som puttrar i grytorna där såvida man inte har rötterna i något av de länderna?
Citera
2005-04-17, 22:01
Medlem
Mysonoxens avatar
Och tack vare Boogie-ad och Salgoud lägges även kulinariska kanoner i Skellefteå och Malmö till listan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in