Citat:
Ursprungligen postat av
Tony.Bazookatone
Tack för svaret.
Det verkar inte finnas särskilt många jobb för jurister på Arbetsförmedlingen jämfört med tex sjuksköterskor eller datavetare.
Jag har det lite svårt att tro att det verkligen råder balans mellan nyutexaminerade och lediga arbetsplatser.
Fast det som återfinns hos Arbetsförmedlingen återspeglar inte alls balansen mellan behov och tillgång på arbetskraft. Jag sökte precis på "jurist" på
www.ams.se och fick ca 50 träffar, denna sökning var inte heller villkorad av t.ex. geografi eller liknande. Det finns fler än 50 st företag/kommuner/myndigheter/NGOs/whatever som söker jurister, det kan jag lova med så stor sannolikhet att jag sätter min vänster pungkula på det.
Gå t.ex. in på byråernas hemsidor så ser du annonser som inte finns på ams.se. Vissa byråer har inte ens annonser, utan skriver på sina hemsidor att spontanansökningar kan skickas in (företrädesvis något mindre byråer). Vill man inte arbeta inom byråsvängen kanske man vill sitta ting. Detta är naturligtvis inget jobb som annonseras ut, det är ju en tidsbegränsad anställning på två år som man ansöker till via DSV. Tjänsterna efter detta läggs inte heller ut på ams.se. Inte heller åklagartjänster läggs ut där.
Min poäng är, som du kanske förstår, att du inte kan använda ams.se som en källa när det kommer till att avgöra hur många jurister som behövs i samhället. Det är egentligen en riktigt kass källa. Om en arbetsgivare inte tror att jur.studs. eller jurister frekventerar ams.se i sökandet efter ett kvalificerat arbete kommer arbetsgivaren inte att lägga upp en annons där, det är ju slöseri med tid. Många jurister söker också själva aktivt efter ett arbete via andra kanaler, vilket gör det överflödigt att annonsera på ams.se.