2012-11-20, 14:09
Medlem
Keta.s avatar
Dumt nog så drack jag chokladmjölk ur mitt favoritölglas inatt. Tydligen så kommer det förstöra framtida skumkronor på mitt öl då mjölken lämnar mikroskopiska rester i glaset som hämmar skumbildning.

Kanske låter som ett löjligt problem men är verkligen en ölnazist vissa dagar då skumkronan ska vara perfekt. Finns det någon som vet hur jag räddar mitt glas?
Citera
2012-11-20, 14:14
Medlem
LightClouds avatar
Att hälla i läkarsprit eller liknande borde väl rengöra det?
Citera
2012-11-20, 14:16
Medlem
Goldmanns avatar
Det här straffas vanligen med döden!
Ordentlig disk med mkt diskmedel och eftersköljning med sprit gör susen. OBS inte T-sprit, det blir inte så gott.
Citera
2012-11-20, 14:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jepp, mjölk är ingen hit i ölglas. Testa själv att använda det till öl nu efteråt.
Rapportera gärna dina framsteg med diskmedel/sprit & annat, det hade varit kul att se om det går att "bota".
Citera
2012-11-20, 14:56
Medlem
Keta.s avatar
Tackar ödmjukast för alla svar mina ölbröder. Ska iväg idag, diskar imorn och köper en blasköl och en riktig öl och rapporterar resultat!

Kan även lägga upp bild om intresse finns.
Citera
2012-11-20, 15:17
Medlem
Bajskissens avatar
Glid förbi en krog och fråga om inte ditt glas kan få åka en sväng i deras grova diskmaskin?
Citera
2012-11-20, 15:18
Medlem
RarityUberAlless avatar
Har hört det där förut tror jag.. Att man inte skra dricka mjölk i ölglaset? Gör det så mycket skillnad? Brukar dricka allt i mitt special ölglas med roligt motiv. Allt från mjölk, läsk, saft, vin, har till och med pissat i det en gång när det stod tomt bredvid sängen en natt när jag inte orkade gå upp till toan för att göra det. Den kanske marineras i alla mikroskopiska rester som samlas och ger en unik smak.
Citera
2012-11-20, 15:31
Medlem
8xxSeriess avatar
bwahhaha pissat i sitt ölglas när man inte orkade gå till toaletten??? hur trött är man då?

nä precis som TS så har jag varit för samma sak, inte att jag råkat ha mjölk i men att man ser direkt om det varit något annat i glaset på skummet.

Skulle nog ha tvättat det som vanligt för hand först i ljummet vatten.. borde väl räcka? Ja hur diskar ni annars era glas?
Citera
2012-11-20, 15:55
Medlem
Trodde det bara var en myt, när jag va liten sa pappa alltid att jag inte fick dricka mjölk ur hans ölglas
Citera
2012-11-20, 16:33
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är lustigt att folk föreslår att TS ska använda diskmedel för att "rädda" glaset då vanligt diskmedel i princip fungerar på precis samma sätt som mjölk i ett ölglas... Det "dödar" glaset.

LightCloud och WinstonLennon är de som kommit med det helt klart vettigaste förslagen, även om jag inte anser att de är 100% säkra heller.

Om du inte vill rengöra glaset med sprit eller göra "eget diskmedel" kan du köra det någon timme i en tryckkokare med saltat vatten. Inte heller detta är 100%, men nu har du åtminstone några förslag som du kan välja mellan.

Även om glasen blir rena och fungerar till öl igen tror jag att det som ställer till det för de flesta är vetskapen om att deras glas inte är "rena" längre; precis som en del stör sig på att deras partner har haft andra före. Det är alltså mest i psyket det spökar även om det rent faktiskt är en mätbar förändring.

Jag använder själv inget annat än väldigt varmt vatten och en egen kökssvamp till mina "specialglas" (Som vinglas, ölglas, provningsglas och liknande.), de "vanliga" dricksglasen behandlar jag inte riktigt lika bra...

Citat:
Ursprungligen postat av Bengtcarlsson
så jävla löjligt, vafan är problemet om du druckit mjölk från ditt ölglas? kommer du dö om du dricker öl från glaset nu? Seriöst sånna som dig förtjännar riktigt med stryk, vem bryr sig lixom

Eftersom jag arbetar med den här typen av saker så ser jag på det utifrån ett annat perspektiv än de flesta andra och jag självklart förstår jag att alla inte förstår vitsen med att vara perfektionistisk när det kommer till glashantering, men om de inte vet vad det egentligen handlar om är det väl bättre att resonera som Dylan och skita i att uttala sig om glashantering överhuvudtaget.

"Don't criticize what you can't understand."
-Bob Dylan
Senast redigerad av Allaballawalla 2012-11-20 kl. 16:37.
Citera
2012-11-20, 17:24
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keta.
Dumt nog så drack jag chokladmjölk ur mitt favoritölglas inatt. Tydligen så kommer det förstöra framtida skumkronor på mitt öl då mjölken lämnar mikroskopiska rester i glaset som hämmar skumbildning.

Kanske låter som ett löjligt problem men är verkligen en ölnazist vissa dagar då skumkronan ska vara perfekt. Finns det någon som vet hur jag räddar mitt glas?
Nu är jag en vanlig öldrickare som försöker få i mig ölen fortast möjligt innan den blir rumstempererad o ärligt talat ser till själva ölen som dryck o inte till själva skumkronan som fenomen. Så min fråga blir - vad är det som är så heligt med denna skumkrona? Påverkar skumkronan smaken på själva ölen som dryck?
Citera
2012-11-20, 17:31
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Nu är jag en vanlig öldrickare som försöker få i mig ölen fortast möjligt innan den blir rumstempererad o ärligt talat ser till själva ölen som dryck o inte till själva skumkronan som fenomen. Så min fråga blir - vad är det som är så heligt med denna skumkrona? Påverkar skumkronan smaken på själva ölen som dryck?
Är väl lite samma fenomen som att man vill göra ett snyggt mål i en sport. Mål som mål, samma poäng, men en brassespark ger tio gånger bättre känsla än att man får bollen i ryggen så att den går in. Eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in