2016-03-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
Tyvärr tror jag inte att Patriot PAC-3 är så effektiv mot lågtflygande mål, men jag kan ha fel. Det systemet lär vara heloptimerat mot ballistiska hot och ser bara i en tratt uppåt. Men igen jag kan ha fel. Jag tror inte på Patriot pga misstanke om senare kraftiga fördyringar och uteblivet samarbete. Aster är sannolikt mycket lättare att kunna "köpa sig" en plats vid ritbordet av nästa version. För Patriot kan man glömma det och systemet kan närsomhelst bli ett, blackbox-system dvs utan någon som helst insyn i.

Enligt tillverkaren Lockheed-Martin ska PAC-3 vara effektiv för alla lufthot från ballistiska robotar till kryssningsrobotar. Finns det några skäl till att tro att de ljuger om detta? PAC-3 är som sagt den robot som också kommer att användas i det betydligt moderna MEADS.

Patriot är ett beprövat system av samma tillverkare (Raytheon) som det Hawk system vi har idag, systemet kommer att leva kvar under många år eftersom det innehas av ett relativt stort antal länder. Men systemet har som sagt några år på nacken.
Citera
2016-03-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Enligt tillverkaren Lockheed-Martin ska PAC-3 vara effektiv för alla lufthot från ballistiska robotar till kryssningsrobotar. Finns det några skäl till att tro att de ljuger om detta? PAC-3 är som sagt den robot som också kommer att användas i det betydligt moderna MEADS.

Patriot är ett beprövat system av samma tillverkare (Raytheon) som det Hawk system vi har idag, systemet kommer att leva kvar under många år eftersom det innehas av ett relativt stort antal länder. Men systemet har som sagt några år på nacken.

Att det är samma tillverkare som det 60 år gamla Hawk, spelar nog knappast någon roll pga, 60 år...

Patriot kan nog då kanske vara ok, om det löser uppgifter mot alla typhot som du nämner. Lik f-t kan det nog trist nog bli dyrare än exempelvis Aster samt även bli ett sk black-box-system med tiden, vilket inte gagnar kompetensen i Sverige, i längden. Men det återstår ju att se å andra sidan. Tror dock fortfarande att Aster är bättre eftersom det nog blir billigare. Ett vanligt typmål i framtiden, och även idag, är ballistiska mål. De kommer inte bli mindre vanliga framöver. Alltså behövs det även kvantiteter. Inte bara antal LV-robotar som till antalet motsvarar demonstratorsystem...
Citera
2016-03-11, 21:22
Medlem
Citat:
Att det är samma tillverkare som det 60 år gamla Hawk, spelar nog knappast någon roll pga, 60 år...

Patriot kan nog då kanske vara ok, om det löser uppgifter mot alla typhot som du nämner. Lik f-t kan det nog trist nog bli dyrare än exempelvis Aster samt även bli ett sk black-box-system med tiden, vilket inte gagnar kompetensen i Sverige, i längden. Men det återstår ju att se å andra sidan. Tror dock fortfarande att Aster är bättre eftersom det nog blir billigare. Ett vanligt typmål i framtiden, och även idag, är ballistiska mål. De kommer inte bli mindre vanliga framöver. Alltså behövs det även kvantiteter. Inte bara antal LV-robotar som till antalet motsvarar demonstratorsystem...

Just det faktum att vi haft Hawk systemet sedan 1960-talet i flera olika versioner och att systemet använts ihop med svensktillverkad utrustning talar för Raytheon. Eurosam har vi ingen erfarenhet av.

Sedan finns det som sagt annat som talar för SAMP/T och Eurosam.
Citera
2016-03-12, 10:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Just det faktum att vi haft Hawk systemet sedan 1960-talet i flera olika versioner och att systemet använts ihop med svensktillverkad utrustning talar för Raytheon. Eurosam har vi ingen erfarenhet av.

Ett köp av Aster skulle sannolikt innebära att vi får hyra in redan befintlig utrustning tills vår enda Lv bataljon med Aster blivit tillverkad och levererad.
Citera
2016-03-12, 14:17
Medlem
Citat:

Ok så exempelvis de radarsystem som använts tidigare och var franska i bla radarskedjan har tydligen fungerat dåligt alltså..? En hel del franskt har det varit tidigare. Att Hawk används, och har använts, med åtskilliga svenska system beror inte på att systemet idag skulle lösa uppgiften; luftförsvar något vidare. Hawk är idag ett system värdigt museum och utgör i praktiken endast en sak; vidmakthållande av kompetens. Det är ganska uppenbart att hotsystemen har annan karaktär idag än vad som var läget redan under 1980-talet. Att Hawk fortfarande används beror på att det inte funnits dels först, insikt i hur mest troliga hot ser ut, och dels sedan, frånvaron av politiskt intresse.

Industriföretag har ganska lite med det hela att göra. Kvalitén skulle sannolikt vara lika med SAMP/T men kvantitén skulle bli bättre dvs antalet robotar skulle sannolikt bli fler (givet då att man ville ha det så). Förhandlingspositionen skulle nog dessutom bli betydligt bättre och svenska radarsystem skulle kunna integreras, vilket nog inte blir samma med Patriot. Men vi vet ju inte.
Citera
2016-03-12, 19:30
Medlem
koppen89s avatar
Frankrike gick ner från fem skvadroner SAMP/T till fyra. Det är därför nu två kompletta batterier över som kan vara möjliga att hyra i väntan på leverans av nya system. Det vore bra både för utbildning samt att två batterier är lagom för att placera på Gotland vid behov. Med tanke på omvärldsläget så tror jag dock inte att fransmännen kommer vilja sälja dem permanent till oss.

Den stora fördelen med Aster är väl att vi förmodligen skulle kunna få Saabs nya radar Giraffe 8A integrerad i vårt svenska system istället för Arabel. En mycket potent radar som dessutom gynnar svensk kompetens.

Även med Patriot så borde det nog finnas möjlighet att få hyra något batteri från USA i väntan på leverans. Dock så får vi nog där nöja oss med den radar som Raytheon nu utvecklar och kommer integrera i systemet.

En fördel med Patriot är väl att Israels nya missil Stunner förmodligen kommer integreras som PAC-4. En utomordentligt kapabel missil.
Citera
2016-03-12, 19:47
Medlem
koppen89s avatar
När man pratar om Aster..

Citat:
France launches Aster Block 1 NT programme

The French Ministry of Defence has launched the Aster Block 1 NT (New Technology) programme aimed at modernising the SAMP/T ground based air defence system as well as its associated Aster missile (*). The contract was notified by the French DGA (Direction Générale de l’Armement) to the EUROSAM consortium involving MBDA and Thales on 23rd December 2015.
This contract provides for the development of a new version of the Aster 30 Block 1 missile, referred to as Aster B1 NT with first deliveries to the French Air Force being expected in 2023. It also covers the modernization of the current SAMP/T system to provide enhanced capabilities particularly against ballistic missiles. These evolutions will enable SAMP/T to further enhance its contribution towards NATO’s anti-ballistic missile defence programme.
In the next few months, France should be joined also by Italy whose ground based air defence units are similarly equipped with the SAMP/T system.
For quite some time, the UK, Italy and France have shared a successful cooperation covering ground and naval air defence systems based on the Aster missile. This cooperation was reaffirmed by the signing of an MoU (Memorandum of Understanding) by the three nations on 11th December 2015.
(*) France’s Aster programme is led by the DGA with the support of OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d’ARmement), the European intergovernmental organisation for joint armament cooperation.

Det har ju pratats länge om en Aster block II som får räckvidd på 150 km, höjdtäckning på 60 km, Mach 7 som toppfart samt en verkan mot ballistiska missiler med en räckvidd på 3000 km.

Dock så ska det komma en Block 1NT innan som har kvar dagens specifikationer men ökar förmågan mot enklare ballistiska missiler från dagens 600 km till 1000 km. Det har pratats om att Block II ska komma i början på 20-talet men med tanke på att denna Block 1NT kommer först 2023 så får vi nog vänta säkert tills 30-talet på Block II.
Citera
2016-03-12, 21:25
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Även med Patriot så borde det nog finnas möjlighet att få hyra något batteri från USA i väntan på leverans. Dock så får vi nog där nöja oss med den radar som Raytheon nu utvecklar och kommer integrera i systemet.

Det kan även finnas en möjlighet att hyra in eller köpa systemet begagnat från andra länder.
T.ex. från den tyska kolonialpolisen* som bara har 24st eldenheter med fulltalig RU.

Är det någon som har läst något om den tänkta organisationen?

Jag vill t.ex. minnas att de gamla svenska Rb 67/77/97-bataljonerna
bara hade 4st eldenheter vardera (12st robotar skjutklara)
vilket ska jämföras med Patriotbataljoner som har 24st till 36st eldenheter.

Det är ju även en hiskelig kvantiativ skillnad mellan en HAWK-bataljon med 12st skjutklara robotar
och en Patriotbataljon med 96st till 576st skjutklara robotar.

(*) Förvisso så ska den tyska kolonialpolisen "rusta upp",
d.v.s. de på tok för få förbanden ska gå från att i typfallet
bara ha 70% av den nödvändiga utrustningen till 100%.
Det finns dock undantag från den regeln.
Vad gäller artilleri så ska man t.e.x. "rusta upp" från 45% av den nödvändiga utrustningen till 50%.
Med Luftwaffe så är det ännu sämre ställt, med långt under 10%
av det nödvändiga antalet radarjaktrobotar.
Citera
2016-03-12, 21:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ok så exempelvis de radarsystem som använts tidigare och var franska i bla radarskedjan har tydligen fungerat dåligt alltså..? En hel del franskt har det varit tidigare. Att Hawk används, och har använts, med åtskilliga svenska system beror inte på att systemet idag skulle lösa uppgiften; luftförsvar något vidare. Hawk är idag ett system värdigt museum och utgör i praktiken endast en sak; vidmakthållande av kompetens. Det är ganska uppenbart att hotsystemen har annan karaktär idag än vad som var läget redan under 1980-talet. Att Hawk fortfarande används beror på att det inte funnits dels först, insikt i hur mest troliga hot ser ut, och dels sedan, frånvaron av politiskt intresse.

Industriföretag har ganska lite med det hela att göra. Kvalitén skulle sannolikt vara lika med SAMP/T men kvantitén skulle bli bättre dvs antalet robotar skulle sannolikt bli fler (givet då att man ville ha det så). Förhandlingspositionen skulle nog dessutom bli betydligt bättre och svenska radarsystem skulle kunna integreras, vilket nog inte blir samma med Patriot. Men vi vet ju inte.
Försvaret lades i princip ned och luftförsvaret skulle skötas av ett par Gripar på dagtid och ett par kompanier RB70.
RBS97 överlevde på fitthåret.
Citera
2016-03-12, 23:30
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det kan även finnas en möjlighet att hyra in eller köpa systemet begagnat från andra länder.
T.ex. från den tyska kolonialpolisen* som bara har 24st eldenheter med fulltalig RU.

Jag vet inte, det har ju sålts batterier till Spanien & Sydkorea samt skänkts bort batterier till Israel. Jag har inte koll på numerären längre men på ett engelskt forum så sa en tysk postare att det numer återstår 14 batterier och att Tyskland inte ska sälja fler.

Detta har jag dock inte kunnat bekräfta, jag har svårt att tänka mig att de skulle ha skrotat batterier, för de kan väl inte ha sålt runt 20 stycken batterier redan?

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
med långt under 10% av det nödvändiga antalet radarjaktrobotar.

Det är lika illa som i vårt eget flygvapen med andra ord -.-
Citera
2016-03-12, 23:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Jag vet inte, det har ju sålts batterier till Spanien & Sydkorea samt skänkts bort batterier till Israel. Jag har inte koll på numerären längre men på ett engelskt forum så sa en tysk postare att det numer återstår 14 batterier och att Tyskland inte ska sälja fler.

Detta har jag dock inte kunnat bekräfta, jag har svårt att tänka mig att de skulle ha skrotat batterier, för de kan väl inte ha sålt runt 20 stycken batterier redan?

Det är lika illa som i vårt eget flygvapen med andra ord -.-
Robotar kan dock snabbt fås från storebror USA så länge de är integrerade på flygplanstypen.
Citera
2016-09-07, 13:44
Medlem
Hur kommer det sig att alla bataljoner utom LV samt Mekbat saknar LV.
Jag köper att ex 31/10/12 bataljonerna inte har HAWK system eller liknande men borde inte varje bataljon åtminstone ha 2 LV plutoner med någon typ av robot70 eller helst handhållet system på kompaninivå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in