• 1
  • 2
2012-11-30, 00:33
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Ovsett allt är Soc första instans du ska ta kontakt med.

Jo, det är klart att man ska vända sig till socialtjänsten i en sådan situation. Speciellt då TS har psykiska besvär och upplever att hen inte kan bo kvar hemma, men saknar inkomst.

Men man får också försöka vara lite realistisk. Det är inte direkt så att man kan gå till socialtjänsten och få ett förstahandskontrakt eller hjälp med boende en längre tid samma dag som man går dit och pratar med dem.
Citera
2012-11-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassiopeia
Med tanke på hur andrahandsmarknaden ser ut ser jag det som osannolikt att en privatperson skulle ta in en inneboende som varken har jobb eller utbildning (inkomst från CSN). Särskilt inte om kravet är att man ska hyra vitt, alltså inte i tredje-fjärdehand. TS framstår knappast som den ideale hyresgästen.

TS, kolla in stiftelsen Stockholm Hotellhem.
http://www.shis.se/sokbostad/

Om man känner någon som känner någon brukar det funka.
Citera
2012-12-07, 02:15
Medlem
Har ju en alternativ lösning, kom ju in på en högskola i en annan stad och har fortfarande platsen kvar (tror jag). Är socialtjänsten lika sega på mindre orter?

Det är verkligen psykiskt påfrestande att bo hemma i en psykisk misär. Så om man redan skaffat sig diagnoser så blir det inte bättre av att bli utsatt av samma misär dag in och dag ut.
Citera
2012-12-07, 09:02
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Snooze
Har ju en alternativ lösning, kom ju in på en högskola i en annan stad och har fortfarande platsen kvar (tror jag). Är socialtjänsten lika sega på mindre orter?

Det är verkligen psykiskt påfrestande att bo hemma i en psykisk misär. Så om man redan skaffat sig diagnoser så blir det inte bättre av att bli utsatt av samma misär dag in och dag ut.

Om du har kommit in på en högskola så förväntar sig socialtjänsten att du tar studiemedel och söker boende på egen hand. De hjälper väldigt sällan studenter, vare sig ekonomiskt eller med bostad. Det beror på att en student oftast kan ta studielån och betala hyran själv. Kan man då göra det så kan man söka bostad på egen hand (oavsett om det är förstahand, andrahand eller inneboende). Du kommer då inte anses vara i akut behov av bostad.
Citera
2012-12-12, 04:34
Medlem
Vilket dåligt system vi har, borde verkligen uppdateras. Allting tar sån tid för socialtjänsten, jag väntar fortfarande på kontakt person och boendestöd. Tar ju flera månader...

Får hoppas på att man får ett boende snart. Kan inte min läkare göra ngt?
Citera
2012-12-12, 04:40
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Vilket dåligt system vi har, borde verkligen uppdateras. Allting tar sån tid för socialtjänsten, jag väntar fortfarande på kontakt person och boendestöd. Tar ju flera månader...

Får hoppas på att man får ett boende snart. Kan inte min läkare göra ngt?

Vet inte var du bor men i Stockholm kan man få bostad genom "särskilda skäl". Man fyller i nån blankett och anför varför man behöver boende omgående, du skulle ju kunna bifoga ett brev från din läkare.

Borde ju finnas även i andra kommuner.
Citera
2012-12-19, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vet inte var du bor men i Stockholm kan man få bostad genom "särskilda skäl". Man fyller i nån blankett och anför varför man behöver boende omgående, du skulle ju kunna bifoga ett brev från din läkare.

Borde ju finnas även i andra kommuner.

Särskilda skäl, går det genom socialen då? Var hittar man blanketten?
Vad ska min läkare skriva i brevet. Har lite rookies att göra med i vården, min kurator vet ingenting om boendestöd och kontaktperson, den har heller aldrig tipsat mig om mindfulness och till råga på det så får jag gå medicinlös ibland så hormonerna svänger om rejält tack vare min ouppmärksamme läkare.

Har fått boende på annan ort men vet inte om jag är redo för flytt så långt med tanke på mina problem.
Citera
2012-12-19, 04:13
Medlem
Ta en spruta tjack och gå¨inn på beroendecentrum och gnäll. Bli drogfri.
Snabbast, som Bejeroth påpekade redan 1983, men då var det 3-4 år för en lgh, men som punder...ja då går det snabbare. Det finns annars inga lgh, du kan få bo på hotell däremot, men klientelet där är hemskt.
Citera
2012-12-19, 16:51
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Särskilda skäl, går det genom socialen då? Var hittar man blanketten?
Vad ska min läkare skriva i brevet. Har lite rookies att göra med i vården, min kurator vet ingenting om boendestöd och kontaktperson, den har heller aldrig tipsat mig om mindfulness och till råga på det så får jag gå medicinlös ibland så hormonerna svänger om rejält tack vare min ouppmärksamme läkare.

Har fått boende på annan ort men vet inte om jag är redo för flytt så långt med tanke på mina problem.

Nej, det går genom bostadsbolaget. De skickar förmodligen en blankett om man ber snällt. Samt svarar på frågor. Men som sagt, har ingen koll på städer utanför Stockholm och har aldrig gjort det själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in