2012-11-20, 00:52
Medlem
Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. De har rökt sen de började sjuan (de var ca 13 år) och är med andra ord fast i beroendet. Båda får röka hemma (utomhus naturligtvis), men jag köper aldrig cigg åt dem. Tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?
Citera
2012-11-20, 01:10
Medlem
Gustavgrs avatar
absolut inte men det är synd att det är så många barn som börjar med röka/snusa i ung ålder
Citera
2012-11-20, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavgr
absolut inte men det är synd att det är så många barn som börjar med röka/snusa i ung ålder

Ja, enligt lärarna i den yngsta dotterns skola är det många fler elever som snusar/röker nu än vad det varit på 15-20 år. Vet inte om det stämmer, men båda tjejerna har flera kompisar som röker och/eller snusar.
Citera
2012-11-20, 01:15
Medlem
leifips avatar
Förbjuder du dom det, gör dom det förmodligen bakom ryggen på dig ändå. Min mamma gillade aldrig att jag började röka, började när jag var 12 år. Men när jag hade rökt i några år så förstod hon att jag inte skulle sluta för att hon ville.

Däremot är det bra av dig att inte köpa till dom.

Mvh
Citera
2012-11-20, 01:29
Medlem
cdxz11s avatar
frågan är väl om de är nån ide o förbjuda de iom att de kmr göra de på annat håll istället som leifip säger, nog bättre att lägga sin energi på att få dem att sluta istället för att hålla dem från o röka hemma.
Citera
2012-11-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
frågan är väl om de är nån ide o förbjuda de iom att de kmr göra de på annat håll istället som leifip säger, nog bättre att lägga sin energi på att få dem att sluta istället för att hålla dem från o röka hemma.

Ja, det är ju så jag resonerat. Men jag kan säga att jag fått mycket skit från andra föräldrar som menar på att jag okejar att de röker. Samma föräldrar vars barn också röker, men i smyg istället.
Citera
2012-11-20, 01:41
Medlem
MissionImpossibles avatar
Jag har med två tonåringar som jag tillät att de rökte hemma hos mig (ute) men deras pappa (vi är skilda) skulle aldrig tillåtit det. Jag köpte inte heller cigg till mina barn innan de var myndiga. Nu kan de köpa själva ju. Men nu har de bägge slutat röka Så det finns hopp
Tycker det är bättre att tillåta för de kommer bara smygröka annars..
Citera
2012-11-20, 01:44
Medlem
Jag själv rökte också i den åldern (13-16), men det var förbudet av föräldrar och syskon som gjorde mig benägen till att sluta.

Jag tycker det är fel att låta sina barn röka hemma om du inte själv tycker rökning inte är så "big deal".
Citera
2012-11-20, 01:49
Medlem
848s avatar
Sorgligt. Var en god förälder och få dem att sluta. Ett jävla beteende som du håller på nu.
Citera
2012-11-20, 01:50
Medlem
craschpangbooms avatar
Jag tycker du gör rätt, de är vuxna nog att kunna bestämma över sitt eget liv, men berätta gärna för dem vad det innebär att dra i sig illaluktande gift på pinne. Även om skolan säkert gör det så skadar det inte att du försäkrar dem om att de utsätter sin kropp för fara och försämrar sin hälsa.
Citera
2012-11-20, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible
Jag har med två tonåringar som jag tillät att de rökte hemma hos mig (ute) men deras pappa (vi är skilda) skulle aldrig tillåtit det. Jag köpte inte heller cigg till mina barn innan de var myndiga. Nu kan de köpa själva ju. Men nu har de bägge slutat röka Så det finns hopp
Tycker det är bättre att tillåta för de kommer bara smygröka annars..

Ja, så är det för oss också. Deras pappa och jag är skilda och hos honom får de inte röka även fast han vet att de röker. Jag lägger mig inte i det, men tjejerna tycker det är larvigt att behöva skaffa sig en massa konstruerade ärenden när de är hos pappan och enligt dem själva röker de i stort sett inte mindre där än hemma hos mig.
Citera
2012-11-20, 02:02
Medlem
MissionImpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaLights
Ja, så är det för oss också. Deras pappa och jag är skilda och hos honom får de inte röka även fast han vet att de röker. Jag lägger mig inte i det, men tjejerna tycker det är larvigt att behöva skaffa sig en massa konstruerade ärenden när de är hos pappan och enligt dem själva röker de i stort sett inte mindre där än hemma hos mig.

Nä exakt och jag är ganska övertygad om att de vet om hur farligt det är osv, jag rökte själv då men slutade. Och jag gav aldrig mina barn cigg, de var 15 o 16 då. Deras pappa rökte med o han röker i perioder ännu men skulle aldrig låtit dem röka ändå.
Jag har aldrig uppmuntrar mina barn till o röka jag har till o med gjor massa saker för att få dem att sluta, men i den åldern så spelar det ingen roll vad man gör, till o med tvingade dem röka tills de spydde.. Det tog inte ens en vecka så rökte de igen.. Då gav jag upp sa åt dem att rök ni, ni får inte ett öra av mig eller jag köper åt er, snor ni cigg av mig får nu betala med hela eran månadspeng även om det bara är en cigg :P o de tog aldrig någon kan jag lova..
Men som jag skrev, nu är de 18 o 19 o ingen av dem feströker ens..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in