2012-11-19, 23:31
Medlem
Hejsan! (Hoppas detta är rätt ställe att fråga).

Kort och gott så går jag tredje året i gymnasiumet, naturvetenskapsprogrammet. Jag har MVG i 9 av 10 ämnen och sköter mig i skolan. Nu har jag fått nya lärare då min skola flyttats och slagits ihop med en annan skola.

Problemet är min kemilärare som är så in i helvete otrevlig och orättvis. Hon fräser åt allt man gör och försöker leka diktatur, har ingen struktur på sin utlärning och gör allt för att slippa. Hon skriver att man har IG-varning bara för att jävlas. Om hon hittar dig på en "håltimme" så står hon och argumenterar på ett otrevligt sätt om att du ska gå och plugga kemi, eller om du har varit sjuk så sitter hon och frågar ut vilka mediciner du tagit för att bli bättre.

Förutom detta så är det så att jag i torsdags hade kemiprov som det inte gick så värst bra på då jag endast varade på två frågor. Vi var 5 av 20 personer där som gjorde provet (Det går dåligt för hela klassen). Tre av oss försökte svarap å frågor och de andra två lämnade in blankt.

Nu ska resterade 15 personer OCH de två som lämnade in blankt få skriva omprov (Även fast detta tydligen inte är tillåtet att göra på vår skola, missar man så får man gå en speciell lektion där du endast kan få G på momentet). Vi tre som också fick "IG" och inte svarat på mer än två frågor får dock inte göra omprovet då vi faktiskt inte lämnade in blankt.

Är jag helt dum i huvudet om jag tycker det är sjukt orättvist? Jag borde visserligen ha pluggat mer men ja, nu blev det såhär.Vi har haft samtal med rektor osv om hennes beteende men ingenting har hänt. Man får ingen hjälp på lektioner och hon är alltid arg/otrevlig.

Kan man verkligen "anmäla" lärare som dessa till skolverket eller något, eller är det bara att stå ut och hoppas på det bästa?
Citera
2012-11-19, 23:39
Medlem
PositiveNegatives avatar
Skolan är som den är. Jag har blivit behandlad som skit för många gånger av lärare så jag vet vad jag snackar om. Det spelar ingen roll vad du gör, du kan inte förändra ett skit. Svälj din stolthet och kriga dig igenom det sista året!
Citera
2012-11-19, 23:47
Medlem
craschpangbooms avatar
Fjäska lite så ska du se att det hjälper, om nu inte läraren har bestämt sig redan, det gjorde en del klasskamrater till mig och det hjälpte, jag däremot var så dum att jag förklarade krig, och även om jag är glad att jag gjorde det så kan jag säga att jag tappade på det i betyget.
Citera
2012-11-20, 00:19
Medlem
Relativts avatar
Hade en liknande lärare på min skola för 2 år sedan. Alla elever kom överens om att prata med våra respektive mentorer och även rektorn. Tack vare att alla hjälpte till så fick hon sluta, så det går men inte fan är det enkelt. Om detta inte är ett alternativ då du går ditt sista år så kansk du kan fråga om du får bli bedömd av en annan kemilärare eller något liknande?
Citera
2012-11-20, 00:54
Medlem
Jag hade en lärare i estetiskt val (drama) som var liknande. Eftersom detta var ett kärnämne därav obligatoriskt så var det bara att gå på lektionerna. Första individuella samtalet med läraren frågade hon följande "Vad anser/tycker du om dramaämnet", varpå jag svarade "Jag anser att det är ett flummigt och rättsosäkert ämne (då det saknar skriftliga prov), det har säkert införts för att ge avdankade kulturarbetare ett arbete. Jag ser det som en arbetsmarknadsåtgärd." Jag fick svaret "Så länge du har den här inställningen kan du inte ta till dig ämnet och du ligger på G".

Sista veckan i skolan så sa hon att det skulle sättas ett G i betyg, jag ifrågasatte hur hon kunde sätta betyg på en kurs utan skriftliga prov där merparten av lektionerna gick ut på att leka kull/dansa. Hon påstod att jag saknade analytisk förmåga, detta hade jag svårt att ta då jag har blivit hyllad av övriga lärare för min analytiska förmåga och dessutom har fått en utmärkelse av drottningen, just på grund av min intelligens. Jag insåg att hon gjorde detta för att hon inte tyckte om mig som person/mina åsikter.

Jag sa som det var, hon var ointelligent och inte speciellt klipsk, hon började då skrika på mig och jag röt tillbaka. Jag gick till rektorn och fick skriva en uppsats, jag skrev en 10 sidors uppsats som jag fick VG på (märk väl att det var min lärare som satte betyg, i samförstånd med hennes kollega, på uppsatsen), trots detta fanns det inget underlag att ge mig högre än G enligt rektor.

Jag har alltid tyckt (och tycker i viss mån) att snacket om att lärare är orättvisa med betyg är BS, men så orättvist behandlad har jag aldrig känt mig, mitt förtroende för rättsäkerheten i betygsystemet är som bortblåst.
Citera
2012-11-20, 01:01
Medlem
Mmm.. känns inte riktigt som det kommer hjälpa att klaga. Vi ska ha skolinspektörer från Skolverket på besök i våran skola imorgon av någon anledning. Ska man kanske försöka i smyg att snacka med någon?

Annars är det väl att bara bita ihop och springa in på lektionerna och fjäska.. Hon är förövrigt lesbiskt och otrolig feministfitta...
Citera
2012-11-20, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Digitaldockan
Mmm.. känns inte riktigt som det kommer hjälpa att klaga. Vi ska ha skolinspektörer från Skolverket på besök i våran skola imorgon av någon anledning. Ska man kanske försöka i smyg att snacka med någon?

Annars är det väl att bara bita ihop och springa in på lektionerna och fjäska.. Hon är förövrigt lesbiskt och otrolig feministfitta...

Grejen är Vad ska du anmäla och till Vem och Vad vill du få ut av det hela?
Citera
2012-11-20, 01:21
Medlem
MissionImpossibles avatar
Hej jag har själv jobbat som gymnasielärare och tycker absolut ni som blir utsatta ska anmäla till skolverket. De måste följa lagen har en djäkla press på sig egentligen.
Lycka till.
Citera
2012-11-20, 09:17
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Jag hade en lärare i estetiskt val (drama) som var liknande. Eftersom detta var ett kärnämne därav obligatoriskt så var det bara att gå på lektionerna. Första individuella samtalet med läraren frågade hon följande "Vad anser/tycker du om dramaämnet", varpå jag svarade "Jag anser att det är ett flummigt och rättsosäkert ämne (då det saknar skriftliga prov), det har säkert införts för att ge avdankade kulturarbetare ett arbete. Jag ser det som en arbetsmarknadsåtgärd." Jag fick svaret "Så länge du har den här inställningen kan du inte ta till dig ämnet och du ligger på G".

Sista veckan i skolan så sa hon att det skulle sättas ett G i betyg, jag ifrågasatte hur hon kunde sätta betyg på en kurs utan skriftliga prov där merparten av lektionerna gick ut på att leka kull/dansa. Hon påstod att jag saknade analytisk förmåga, detta hade jag svårt att ta då jag har blivit hyllad av övriga lärare för min analytiska förmåga och dessutom har fått en utmärkelse av drottningen, just på grund av min intelligens. Jag insåg att hon gjorde detta för att hon inte tyckte om mig som person/mina åsikter.

Jag sa som det var, hon var ointelligent och inte speciellt klipsk, hon började då skrika på mig och jag röt tillbaka. Jag gick till rektorn och fick skriva en uppsats, jag skrev en 10 sidors uppsats som jag fick VG på (märk väl att det var min lärare som satte betyg, i samförstånd med hennes kollega, på uppsatsen), trots detta fanns det inget underlag att ge mig högre än G enligt rektor.

Jag har alltid tyckt (och tycker i viss mån) att snacket om att lärare är orättvisa med betyg är BS, men så orättvist behandlad har jag aldrig känt mig, mitt förtroende för rättsäkerheten i betygsystemet är som bortblåst.

Mycket handlar om inställning. Lärare är också människor. Behandla lärarna som skit, och risken är stor för att läraren behandlar dig på samma sätt. Självklart kan betyg sättas utan skriftliga prov. Det är inte proven som avgör en elevs betyg - det är kursplanen som avgör. De flesta praktiska ämnen utgår från de praktiska momenten. Idrott ifrågasätts exempelvis inte. Även teaterämnen är nyttiga, särskilt för folk som inte förstår varför man ska ha det.

Annars ska man självklart säga ifrån om man känner sig orättvist behandlad, som du gjort. Antar att även TS har försökt prata med sin lärare? Enligt mig är det bäst att börja i den ändan. Jag tror att många lärare, oavsett personlighet, tar till sig kritiken (så länge den är konstruktiv). Fungerar det inte ska det absolut tas till mentor/rektor/skolverket.
Citera
2012-11-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Grejen är Vad ska du anmäla och till Vem och Vad vill du få ut av det hela?

Att vi inte kommer någonstans i kursen, att alla känner att hon är otroligt otrevlig och orättvis samt att hon verkar inte riktigt ha humöret att ens lära ut. Jag vet inte riktigt vem jag ska vända mig till då rektorn eller andra lärare inte orkar ta tag i det. Min skola kommer lägga ner när våran klass går ut så hoppet är liksom dystert.

Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible
Hej jag har själv jobbat som gymnasielärare och tycker absolut ni som blir utsatta ska anmäla till skolverket. De måste följa lagen har en djäkla press på sig egentligen.
Lycka till.

Tack så mycket, jag ska nog försöka med det!
Citera
2012-11-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Mycket handlar om inställning. Lärare är också människor. Behandla lärarna som skit, och risken är stor för att läraren behandlar dig på samma sätt. Självklart kan betyg sättas utan skriftliga prov. Det är inte proven som avgör en elevs betyg - det är kursplanen som avgör. De flesta praktiska ämnen utgår från de praktiska momenten. Idrott ifrågasätts exempelvis inte. Även teaterämnen är nyttiga, särskilt för folk som inte förstår varför man ska ha det.

Annars ska man självklart säga ifrån om man känner sig orättvist behandlad, som du gjort. Antar att även TS har försökt prata med sin lärare? Enligt mig är det bäst att börja i den ändan. Jag tror att många lärare, oavsett personlighet, tar till sig kritiken (så länge den är konstruktiv). Fungerar det inte ska det absolut tas till mentor/rektor/skolverket.

Ja jag har vid flera tillfällen försökt att lugnt bara undra saker angående exempelvis kursen och liknande. Hon ger irrelevanta svar och flyr från frågorna. Dessa frågor är simpla som typ "vilket moment är vi på" etc. Jag frågade även henne varför jag inte fick göra om provet och svaret var något som "Ja du lämnade inte in blankt utan svarade på en fråga plus att du inte verkar ha varit så sjuk eller mått dåligt under provet" och "Nej men vinterkräksjukan går runt så alla 15 personer var kanske sjuka och de andra personerna som får göra om provet hade varit sjuka förra veckan".

Jag tycker liksom det inte spelar någon roll vafan. Hon vet mycket väl att alla inte var sjuka och jag var väl också sjukanmäld någon dag förra veckan men icke icke ska jag få göra skiten.

Sitter nu en lektion innan alla andra ska göra provet och har en sån ilska inom mig. Känns så jävla surt att folk som inte ens orkat gå upp för provet på morgonen ska få flera dagar till på sig OCH mer information om vad som kommer på provet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in