Citat:
Ursprungligen postat av
Eastmancolor
Sedan finns det ointroducerad adel: invandrare som är adliga i hemlandet och för dem finns Ointroducerd adels förening som arbetar för att få Riddarhuset att introducera dem så att de räknas som svensk adel. Riddarhuset har alltjämt möjlighet att göra detta.
Detta ställer jag mig lite frågande till. Kungen får som bekant inte adla människor längre, och eftersom riddarhuset separerades slutgiltigt från staten 2003 så kan jag väl i och för sig föreställa mig att de själva bestämmer vilka som skall introduceras, och att de hade kunnat balla ur lite om de så önskade. Jag har dock svårt att tro att Ointroducerad adels förening år 2015 arbetar för att få sina medlemmar introducerade. Dels så skulle varje framgång i detta undergräva deras egen organisation, dels kan jag inte föreställa mig att det har hänt en enda gång sedan föreningens skapande 1911. Möjligen att de gör det på pappret, som ett slags tradition. Du tänker inte på att redan introducerade familjer kan återfå sin representationsrätt om de återvänder till Sverige efter tid utomlands? Eller att (i Sverige) adlade familjer som aldrig introducerats kan välja att introduceras i efterhand?
Det är förresten inte bara invandrade adelsmän som kan bli medlemmar i föreningen, utan invandrade adelsmäns ättlingar - vilket förstås var vad du menade.
För att inte gå alltför mycket OT så bör något nämnas om adelssläkternas interna relationer. Vad jag vet så existerar något slags samlat adelsumgänge enbart i kretsen kring internatskolorna. Visst är ädlingar överrepresenterade på skånska landsbygden och i Stockholms innerstad, men inte på någon annan plats kan man hitta umgängeskretsar som består i huvudsak av adel.
EDIT: Detta gäller någorlunda unga personer. Jag kan tänka mig att det bland de äldre finns fler med mindre "utblandat" umgänge.