2012-11-27, 08:05
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Jag har ett adligt efternamn. Men det betyder inte att jag är överklass
Min familj är helt vanlig medelklass. Inget speciellt alltså.
Vad fan! Styr upp detta, adelspojk. Vilken ätt?
Citera
2012-11-27, 13:58
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Vad fan! Styr upp detta, adelspojk. Vilken ätt?
Jag vet inte om jag vågar säga det utan att bli outad :/
Citera
2012-11-27, 19:10
Medlem
jonnizs avatar
Goddag!

Vad rolig tråd, har letat efter sådant här länge. Funderade till-och-med på att starta en egen. Jag var i och för sig mer intresserad av en mer... renodlad skvallertråd. Men detta kanske fungerar ändå?

Personligen har jag en ohälsosam fascination till den, främst svenska, adligheten i dåtid och nutid. Släkter som har värderats högt i samhället i århundranden, som förvaltat och förfinat sitt materialistiska arv och blodsarv. Jag vet en del, främst via fakta på internet men även via vänner och umgängeskretsar.

Om tråden ska upprätthållas bör vi hålla diskussionen om adelns icke-vara eller vara (eller allmänt smutskastning och tråkigheter) utebli. Rätt eller fel - så är det intressant diskussionsämne.

De flesta interna relationer bland adelssläkterna tycks kunna spåras tillbaka på skoltiden, då främst Lundsberg och SSHL, såklart. Därifrån knyts band och man träffar likasinnade. Annars finns det släkter som har historia långt tillbaka i tiden, där barnen lekt på varandras gods sedan barnsben...
Om ni vill kanske jag kan berätta om hur det gick till på Jan Lewenhaupts 50 (eller var det 40??)årsfest på Claestorp? Där var det minsann en orgie i adlighet...
Citera
2012-12-01, 12:26
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Om ni vill kanske jag kan berätta om hur det gick till på Jan Lewenhaupts 50 (eller var det 40??)årsfest på Claestorp? Där var det minsann en orgie i adlighet...
Ja du behöver inte vänta på min tillåtelse, hit it.
Citera
2015-11-08, 10:03
Medlem
Eastmancolors avatar
Alla med adlig bakgrund har inte nödvändigtvis adelskalendern i huvudet. En komisk historia från 2004: en tjejkompis som tillhör en tysk lågadlig von-släkt jobbade i en bokhandel för studenter när hon fick besök av en muppig juriststudent som undrade om en beställning han hade gjort. Han hette Styrbjörn men hon uppfattade namnet som "Styvbjörn" genom hans uttal. Vidare var hans efternamn, som hon aldrig hört förr trots att det också var högadligt, identiskt med ett snuskigt slangord varmed hon började gapskratta till hans förargelse.

Jag skulle tro att de flesta adliga i Sverige idag inte tillhör den faktiska överklassen eftersom de ekonomiska förändringarna i samhället gjort att många adelssläkter förlorat egendomar. Många adliga gifter sig med ofrälse varvid relationerna till det ursprungligt sociala sammanhanget minskar. Å andra sidan skulle man kunna anta att den moderna överklassen, industriägande med stora ärvda tillgångar t ex, skulle ha adlats om adlande fortfarande förekom.

Det finns ett antal olika kategorier adel:

(1) De som härstammar från en adlad militär.
(2) De som härstammar från en adlad köpman.
(3) De som härstammar från utländsk adel som introducerats också på svenska Riddarhuset.
(4) Uradel från medeltiden.

Sedan finns det ointroducerad adel: invandrare som är adliga i hemlandet och för dem finns Ointroducerd adels förening som arbetar för att få Riddarhuset att introducera dem så att de räknas som svensk adel. Riddarhuset har alltjämt möjlighet att göra detta. Sedan har vi finländsk adel från svensktiden som har sitt eget riddarhus.
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-11-08 kl. 10:20.
Citera
2015-11-09, 02:21
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Sedan finns det ointroducerad adel: invandrare som är adliga i hemlandet och för dem finns Ointroducerd adels förening som arbetar för att få Riddarhuset att introducera dem så att de räknas som svensk adel. Riddarhuset har alltjämt möjlighet att göra detta.
Detta ställer jag mig lite frågande till. Kungen får som bekant inte adla människor längre, och eftersom riddarhuset separerades slutgiltigt från staten 2003 så kan jag väl i och för sig föreställa mig att de själva bestämmer vilka som skall introduceras, och att de hade kunnat balla ur lite om de så önskade. Jag har dock svårt att tro att Ointroducerad adels förening år 2015 arbetar för att få sina medlemmar introducerade. Dels så skulle varje framgång i detta undergräva deras egen organisation, dels kan jag inte föreställa mig att det har hänt en enda gång sedan föreningens skapande 1911. Möjligen att de gör det på pappret, som ett slags tradition. Du tänker inte på att redan introducerade familjer kan återfå sin representationsrätt om de återvänder till Sverige efter tid utomlands? Eller att (i Sverige) adlade familjer som aldrig introducerats kan välja att introduceras i efterhand?

Det är förresten inte bara invandrade adelsmän som kan bli medlemmar i föreningen, utan invandrade adelsmäns ättlingar - vilket förstås var vad du menade.

För att inte gå alltför mycket OT så bör något nämnas om adelssläkternas interna relationer. Vad jag vet så existerar något slags samlat adelsumgänge enbart i kretsen kring internatskolorna. Visst är ädlingar överrepresenterade på skånska landsbygden och i Stockholms innerstad, men inte på någon annan plats kan man hitta umgängeskretsar som består i huvudsak av adel.

EDIT: Detta gäller någorlunda unga personer. Jag kan tänka mig att det bland de äldre finns fler med mindre "utblandat" umgänge.
Senast redigerad av tronpretendent 2015-11-09 kl. 02:44.
Citera
2015-11-10, 20:46
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronpretendent
Detta ställer jag mig lite frågande till. Kungen får som bekant inte adla människor längre, och eftersom riddarhuset separerades slutgiltigt från staten 2003 så kan jag väl i och för sig föreställa mig att de själva bestämmer vilka som skall introduceras, och att de hade kunnat balla ur lite om de så önskade. Jag har dock svårt att tro att Ointroducerad adels förening år 2015 arbetar för att få sina medlemmar introducerade. Dels så skulle varje framgång i detta undergräva deras egen organisation, dels kan jag inte föreställa mig att det har hänt en enda gång sedan föreningens skapande 1911. Möjligen att de gör det på pappret, som ett slags tradition. Du tänker inte på att redan introducerade familjer kan återfå sin representationsrätt om de återvänder till Sverige efter tid utomlands? Eller att (i Sverige) adlade familjer som aldrig introducerats kan välja att introduceras i efterhand?

Det är förresten inte bara invandrade adelsmän som kan bli medlemmar i föreningen, utan invandrade adelsmäns ättlingar - vilket förstås var vad du menade.

För att inte gå alltför mycket OT så bör något nämnas om adelssläkternas interna relationer. Vad jag vet så existerar något slags samlat adelsumgänge enbart i kretsen kring internatskolorna. Visst är ädlingar överrepresenterade på skånska landsbygden och i Stockholms innerstad, men inte på någon annan plats kan man hitta umgängeskretsar som består i huvudsak av adel.

EDIT: Detta gäller någorlunda unga personer. Jag kan tänka mig att det bland de äldre finns fler med mindre "utblandat" umgänge.

Fick detta beskrivet för mig av en medlem i OAF - Ointroducerad adels förening. Att introducera är inte att adla.
Citera
2015-11-10, 20:55
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Fick detta beskrivet för mig av en medlem i OAF - Ointroducerad adels förening. Att introducera är inte att adla.
Nej det vet jag, men frågan är om det någonsin har introducerats någon som inte antingen adlats eller naturaliserats av kungen? Jag tror inte det, men blir gärna motbevisad. Jag vet att det motsatta finns, i Sverige adlade ätter som inte introducerats.
Citera
2020-10-04, 20:05
Medlem
Citat:
Alla med adlig bakgrund har inte nödvändigtvis adelskalendern i huvudet. En komisk historia från 2004: en tjejkompis som tillhör en tysk lågadlig von-släkt jobbade i en bokhandel för studenter när hon fick besök av en muppig juriststudent som undrade om en beställning han hade gjort. Han hette Styrbjörn men hon uppfattade namnet som "Styvbjörn" genom hans uttal. Vidare var hans efternamn, som hon aldrig hört förr trots att det också var högadligt, identiskt med ett snuskigt slangord varmed hon började gapskratta till hans förargelse.

Jag skulle tro att de flesta adliga i Sverige idag inte tillhör den faktiska överklassen eftersom de ekonomiska förändringarna i samhället gjort att många adelssläkter förlorat egendomar. Många adliga gifter sig med ofrälse varvid relationerna till det ursprungligt sociala sammanhanget minskar. Å andra sidan skulle man kunna anta att den moderna överklassen, industriägande med stora ärvda tillgångar t ex, skulle ha adlats om adlande fortfarande förekom.

Det finns ett antal olika kategorier adel:

(1) De som härstammar från en adlad militär.
(2) De som härstammar från en adlad köpman.
(3) De som härstammar från utländsk adel som introducerats också på svenska Riddarhuset.
(4) Uradel från medeltiden.

Sedan finns det ointroducerad adel: invandrare som är adliga i hemlandet och för dem finns Ointroducerd adels förening som arbetar för att få Riddarhuset att introducera dem så att de räknas som svensk adel. Riddarhuset har alltjämt möjlighet att göra detta. Sedan har vi finländsk adel från svensktiden som har sitt eget riddarhus.

Finns även gott om adel på grund av duglighet inom administrationen. Kontorsnissar
Citera
2020-10-10, 00:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virusez
Hej TS!

jag är en ca 20 år gammal adels pojk, kan ge tips på sidan som används;

www.http://uggla100.se/ = en sida jag hoppas du kan finna en hel del vettig information från om du klickar dig runt

kan även berätta att det finns en hel del olika stipendien man kan söka om från div olika släkt föreningar från adeln där kan man faktist med tanke på din fråga om tex giftemål att, är du adel från din mor så har du faktist inte heller rätt att söka stipendie för div saker du nu skulle villja söka för, vad jag förstått det som är det för att på något sätt hålla det blåa blodet blått och rent.
Jag själv som royalist och historieintresserad tycker det faktist är både intressant och rentav rätt att hålla på dessa gamla "regler" / Traditioner.

Kolla gärna vidare med riddarhuset om du känner för det, dra och kolla på lite balla historiska släktsköldar för oss blåblodiga.

// RiddarAdeln

Att hålla det blå blodet rent = inavel och allt vad det innebär! Har sett mer än en debil adelsman av de finaste ätter i mina dagar.

Du stavar och fraserar som en kratta, du måste, likt vår kung, vara från en släkt där inavel förekommer. Är er dyslexi en följd av det?

Edit: Svarade visst på ett inlägg från 2012.
Senast redigerad av Ringhals3 2020-10-10 kl. 01:07.
Citera
2020-10-10, 01:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Adel + mycket pengar = överklass.
Mycket pengar, inget adelskap = överklass.
Adel utan pengar = inte överklass.
Citera
2022-10-11, 19:50
Medlem
jeanpaulsartres avatar
träffade en adlig person som sa att det fortfarande hålls fester i olika slott i polen och rumänien samt hålls debutantbaler och liknande för att familjer ska hitta partners inom den incestiösa adeln. Du kan även se att adliga sällan gifter sig med någon med ett vanligt svenssonefternamn.

sen har du ju diverse fester på riddarhuset och du kan ge dig faan på att de anställer varandra.

Är själv adlig till viss del, men österrikisk diplomatadel inte nån smutsig svensk bondeadel som varit med och kränkt i nåt krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in