2005-04-17, 00:15
Bannlyst
TJa min tjej ska plugga komvux.. hon är 19 år och ska plugga i en annan ort.. vad kan hon få för bidrag när man inte pluggar i sin hemort? om hon inte får från kommunen alltså
Tack på förhand KyzZ
Citera
2005-04-17, 00:20
Medlem
Enders avatar
Jag tror faktiskt inte att man får plugga på komvux i annan kommun än den man är skriven i. Undantag är väl om just den specifika utbildningen man skall läsa inte finns i hemkommunen. Kolla med skolan hon skall läsa på, de vet vad som gäller.
Citera
2005-04-17, 00:22
Bannlyst
Ja men hon har valt kurser som inte finns i hennes hemkommun.. vad kan man få av cns då?`kyzz
Citera
2005-04-17, 00:23
Medlem
Enders avatar
Fråga CSN.
Citera
2005-04-17, 00:35
Medlem
måste man inte vara 20 år för att läsa på komvux? hmm när jag tänker efter går det nog bra om man har slutbetyg från gymnasieskolan också...
Citera
2005-04-17, 00:48
Medlem
Deannas avatar
Har hon gått ut gymnasiet? I så fall får hon studera på komvux då hon är 19.. Har hon däremot inte gått ut gymnasiet får hon inte studera på komvux tills hon är 20.
Vad jag minns får hon "gymnasiestudiebidrag" då hon går på komvux och är 19 (950 kr eller vad det nu är).. När hon fyller 20 får hon ta studiemedel från CSN (lån + stidiebidrag 6900 kr).
Tror inte att hon kan få något från kommunen om hon inte har maximal tur.
Men det kostar ju inte att fråga. Jag fick själv ett bidrag på ca 2500 kr året efter gymnasiet då jag studerade heltid på komvux (jag bodde då hemma). Många av mina vänner fick inget, jag hade väl tur.

Men hon kommer ju studera på annan ort, då tror jag att det blir svårare att få bidrag. Det brukar vara svårt att studera på komvux i andra kommuner, men har upplevt undantag då komvux i kommunen inte erbjuder kursen och det är närmare att åka till komvux i den andra kommunen än den kommunen man själv bor i.. (hoppas du förstod det).
Citera
2005-04-17, 17:30
Bannlyst
Socialbidrag då? eller nått annat bidrag man kan få?
Citera
2005-04-18, 17:58
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perch
Socialbidrag då? eller nått annat bidrag man kan få?

Socialbidrag är uteslutet. Bostadsbidrag går däremot att få..
Citera
2005-04-19, 09:46
Bannlyst
Är det sånt man fixar från försäkringskassan ?
Citera
2005-04-19, 11:17
Medlem
dt52810s avatar
Be henne kolla med CSN eller studievägledare om hon är berättigad till Rekryteringsbidrag
Citera
2005-04-19, 21:52
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Hon får det CSN kallar Studiehjälp, dvs 950:- per studiemånad (dvs det alla gymnasister får) Hon måste dock läsa på heltid, dvs minst 400 poäng om hon läser en normaltermin på 20 veckor. Studier på deltid berättigar inte till studiehjälp = nada pengar...

Hon kan även söka Extra Tillägg (handhas även av CSN) som ett rätt så litet extra bidrag som ges till elever med svaga ekonomiska förutsättningar. Observera dock att det är förldrarnas ekonomi som styr om man kan få bidraget, även om man är myndig.

Om hon har en restid på mer än två timmar mellan bostadsorten och studieorten, går det även att söka det sk Inackorderingstillägget och som även det handhas av CSN. Dock är det hårda kritier som måste uppfyllas ifråga om vilken vilken utbildning eleven läser på, så det är svårt att få för gymnasiala studier om skolan inte är väldigt speciell eller om utbildningen inte finns på hemorten. Det är nog större chans att hemkommunen pröjsar extra om man måste läsa på annan ort. Bostadsbidrag kan man dock söka av f-kassan och borde inte vara något problem att få.

Från och med det andra kalenderhalvåret det år hon fyller 20 kan hon söka studiemedel, dvs bidrag + lån

EDIT:

Rekryteringsbidrag kan man bara få om man fyllt 25 år, så det är uteslutet. Dessutom måste du vara bedömd i någon av de s k målgrupperna (t ex arbetslös) av din kommunhandläggare. Sedan får du inte haft studiemedel de senaste fem åren. CSN sköter resten, dvs handhar själva stödet med utbetalningar o dyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in