2012-11-19, 14:30
Medlem
Jag tankte forsoka mig pa att gora en salt beef till julen. Ar det ngn som har provat och har tips?

Jag hittade dessa instruktioner som ar tydliga: http://www.youtube.com/watch?v=po0CboBlxac men jag har ocksa hort ngt om att man kan anvanda salpeter for att fa finare farg pa kottet... men hittar inget bra recept / instruktioner som inkluderar detta.

Sen undrar jag hur man gor om man vill hitta en bit oxbringa i Stockholm. Har i London finns det ju butchers, men i Sverige koper man kott i charken pa ICA... har dom sana bitar kott dar eller finns det butchers man gar till?

Jag kommer till Sthlm den 13e och vill att kottet ska vara klart till julafton, sa jag har inte sa mkt tid att leta...
Citera
2012-11-29, 23:31
Medlem
Det ar svart for mig att acceptera att surkals-traden har 24 svar och den har inget. Det ar en bit kott tillagad med massa karlek vi talar om. Jattebesviken pa er, Flashback...
Citera
2012-11-30, 20:10
Medlem
Maggoos avatar
Jag har aldrig gjort salt biff (Corned beef) s jag kan bara svara om frgen.

Kp nitratsalt fr att f den rda frgen. Med nitratsaltet mste du dubbla mngen mot vanligt salt.

Lycka till och God Jul! Glm inte bertta hur det gick
Citera
2012-12-01, 04:10
Medlem
safadinhos avatar
Och anvnd salt utan jod.
Citera
2012-12-03, 17:05
Medlem
martenihs avatar
Ska du till Stockholm finns det ju kttdiskar som r relativt vlsorterade i saluhallarna.
Citera
2012-12-03, 22:16
Medlem
Ostkroks avatar
Sg denna trden nr du skapade den, men tnkte inte s mycket mer p det.

Nu i efterhand s har jag gtt och funderat kring detta ktt och mste sga att jag blir mer och mer nyfiken!

Det var det versalta som kanske skrmde mig till en brjan, men jag ser helt klart potentialen.
r det ngon som testat?
Hur gr det fr TS, spnat vidare?
Citera
2012-12-05, 08:47
Medlem
Jag tankte kora pa, se hur det gar - utga fran youtube videon och blanda upp med en annan lag jag hittat recept pa. Har gett min storebror ansvaret att kopa en oxbringa och min mamma en stor platsburk som passar i hennes kyl, resten fixar jag nar jag kommer till Stockholm och om jag borjar "cure" den den 13e sa ska den vara klar att kokas den 23e. Ska absolut kora med dubbla mangden nitrasalt utan jod som det tipsats om har (tack!), det var mest det som var oklart.

Lite press att ersatta julskinkan med ett nytt kott som blir fardigt dan fore dan... men friskt vagat.

Edit: kottet blir inte (om det gar som det ska...) valdigt salt eftersom det kokas sa lange efter det blivit cured. Det ar vansinnigt gott och mort. Om ni ngnsin ar i London rekomenderar jag att aka till Brick Lane och ata en salt beef bagel med engelsk senap pa bageriet langst upp pa gatan.
Senast redigerad av yoogi 2012-12-05 kl. 08:51.
Citera
2012-12-29, 01:37
Medlem
Den blev fantastisk. Gjorde 1.5 kg efter det hr receptet: http://www.telegraph.co.uk/foodanddr...ef-recipe.html, lt den st i 9 dagar, vnde varje dag. P kavring, med dijon och saltgurka - YUM! Gristarna i julsllskapet hade fegat ur och kpt skinka, men min salt beef tog slut frst.
Citera
2012-12-29, 01:43
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoogi
Den blev fantastisk. Gjorde 1.5 kg efter det hr receptet: http://www.telegraph.co.uk/foodanddr...ef-recipe.html, lt den st i 9 dagar, vnde varje dag. P kavring, med dijon och saltgurka - YUM! Gristarna i julsllskapet hade fegat ur och kpt skinka, men min salt beef tog slut frst.

Spnnande! Krde du exakt efter receptet eller moddade du ngot? I vilken temperatur och var lt du den st?
Citera
2012-12-29, 01:56
Medlem
Det blev nog lite mer av en del grejer (enbr, nejlikor, lagerblad) n receptet eftersom jag minskade mngden, men i stort stt samma som den frn Telegraph. De frsta dagarna blev den vldigt rosa, men efter nga dagar tog den en jmnare frg och efter kokning sg den ut som pastrami ungefr. Jag hade den i kylen i en plastburk, en tallrik ver s att hela kttet kom under ytan.
Citera
2012-12-29, 02:01
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoogi
Det blev nog lite mer av en del grejer (enbr, nejlikor, lagerblad) n receptet eftersom jag minskade mngden, men i stort stt samma som den frn Telegraph. De frsta dagarna blev den vldigt rosa, men efter nga dagar tog den en jmnare frg och efter kokning sg den ut som pastrami ungefr. Jag hade den i kylen i en plastburk, en tallrik ver s att hela kttet kom under ytan.

Mste provas allts Krde du bringa? Antar att ju mindre fett ju bttre?
Citera
2012-12-29, 02:05
Medlem
Je, bringa. Jag hade 2 bitar faktiskt, och av dom blev den med mindre fett bttre. Ganska billigt ktt ocks, rekomenderas varmt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in