2012-08-10, 22:10
Medlem
Hej! jag är intresserad av att lära mig mer om stjärnor.. Då jag tycker det finns något filosofiskt och romantiskt bakom dom. Vill framförallt lära mig om stjärntecken! (Inte tyda dem, som astrologi tydligen är?) Utan jag vill lära mig hitta dom på himlavalvet. Är detta astronomi? Tips? Bra böcker om just stjärnor/stjärnbilder? Går dom flesta att hitta med bara ögat? Alla med kunskap är varmt välkommna att dumpa allt dom vet om stjärnor/stjärnbilder och hur man hittar dom helt enkelt
Tack på förhand// Yinloaf
Citera
2012-08-10, 22:21
Medlem
PuffTheDragons avatar
Du är helt rätt ute. Detta är astronomi

Det finns stjärnkartor att köpa på nätet eller närmaste bokhandel.
Eftersom du verkar ha en dator så kan jag rekommendera att installera ett planetarie program. Det bästa heter "Starry Night PRO Plus 6", men det kostar endel. Stellarium är gratis.
Har du en smartphone så finns även Stellarium till denna. Då kan du ha mobilen med dig ut på dina promenader, rikta mobilen mot skyn och telefonen visar vad du ser.

Efter det är det bara att imponera på flickvännen/frun när ni är ute. (Om hon är av den typ blir imponerad av den sortens saker)
Citera
2012-11-19, 05:38
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Var börjar jag [lära mig om astronomi//mod]?

Var nyss ute & tittade på stjärnorna & blev jäkligt intresserad av astronomi helt plötsligt och nu vill jag lära mig allt om det.

Var börjar jag?
Citera
2012-11-19, 06:50
Medlem
honesttogods avatar
google eller biblioteket
Citera
2012-11-19, 06:58
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honesttogod
google eller biblioteket

Google var värdelös i frågan, blir väl biblioteket då men vilken/vilka böcker ska jag låna?
Citera
2012-11-19, 10:04
Medlem
thunderstuckeds avatar
https://www.flashback.org/f402 ?
Citera
2012-11-19, 11:07
Medlem
Offscreens avatar
Carl Sagan's Cosmos är en väldigt bra introduktion till kosmologi, men den serien är väldigt gammal och en ny produktion av Neil Degrasse förväntas komma nästa år. Stephen hawking har en hel radda böcker som är mer eller mindre introduktion till kosmologi.

Jag hade "Discovering The Universe" som kurslitteratur när jag läste en introduktionskurs till astronomi, den innehåller väldigt mycket och om man orkar ta sig igenom den så är den grymt bra.
Citera
2012-11-19, 11:15
Medlem
c^2s avatar
Tjenare, vad roligt att du tittat upp mot stjärnorna och fascineras.

På svar till din fråga skulle jag väl säga att det är helt beroende på vilke nivå du vill ta det här till. Om det bara är något du slogs av som rinner ut i sanden om ett tag är det väl lika bra att bara läsa någon populärvetenskaplig bok om astronomi och kolla på lite dokumentärer.

Men om du känner att det här verkligen kan bli ett intresse kan du grotta ner dig lite mer och studera det på ett litet mer vetenskapligt plan än det populärvetenskapliga.

Och känner du dig helt såld och verkligen vill ägna en stor del av tiden åt intresset, eller kanske rent utav göra en karriär av det bör du börjar studera fysik på en mer fundamental nivå för att skaffa grundliga kunskaper ifrån fysiken för att sen börja inrikta dig mot astronomi.
Citera
2012-11-19, 15:02
Medlem
Tlagnojs avatar
Utbildning och studier --> Astronomi och rymdfart
/Moderator
Citera
2012-11-19, 15:36
Medlem
Theomanias avatar
Jag rekommenderar "Kosmos - En kortkort historik" av Stephen Hawkins. Handlar om grundläggande fysik och astronomi. Går igenom relativitetsteorin, big bang och en andra massa spännande saker. Lätt och intressant. Annars finns "En kortfattad historik över nästan allting" av Bill Bryson som på ett väldigt roligt sätt förklarar universums skapelse och typ "allt" därefter (Sätter allt inom citationstecken eftersom det är omöjligt att förklara ALLT, såklart, men den tar fortfarande upp väldigt många saker som berörs av naturvetenskapen).
Citera
2012-11-19, 18:00
Medlem
AteistenOlles avatar
Som tidigare har nämts så är dokumentärserien Cosmos av Carl Sagan en väldigt bra indroduktion till astronomi och vetenskap i allmänhet(en del avsnitt handlar mer eller mindre om biologi och andra naturvetenskapliga områden så serien är inte 100% fokuserad på just astronomi).
Denna produktion är dock som sagt rätt gammal, men trots att den har +30år under sitt bälte så är den fortfarande relevant i många anseenden.

Annars finns det ju en uppsjö av andra dokumentärer som är riktade mot en bredare publik, här(länk)är en sida med massor av dokumentärer.(En del av länkarna är tyvärr döda)

Utöver böcker och tv-program finns det även t.ex. Podcasts där de pratar och diskuterar astronomi, jag rekomenderar starkt Astronomycast(länk). Där pratar dem huvudsakligen om astronomi men även annat som är relevant bland annat astrofotografi, historia, fysik m.m.
Ena personen som är med i denna podcast heter Fraiser och är även utgivare av Universetoday. Utöver det så håller han på med massa andra småprojekt som t.ex. "Virtual Starparty" han har över Google+ varje vecka där han bjuder in professorer och dyl. inom astronomi samt hobbyastronomer som kopplar upp sina teleskop till liveshowen.

Kort sagt så finns det hur mycket som helst att läsa, se och lyssna på
Citera
2012-11-19, 18:09
Medlem
awestbys avatar
PMa mig så kan jag hjälpa dig med allt du behöver. länkar dokumentärer, frågor rubbet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in