2012-11-18, 21:01
Medlem
Hej,
Det är så att jag har en mac server som det INTE finns någon skärm till och jag styr den via fjärrskrivbordet.

Jag hade tänkt att aktivera filevalut på den, men om jag startar om den kan jag fortfarande logga in med fjärrskrivbordet då trots att filevault är aktiverat?

Det är viktigt att jag kan det då jag totalt saknar skärm.
Citera
2012-11-18, 21:05
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bits
Hej,
Det är så att jag har en mac server som det INTE finns någon skärm till och jag styr den via fjärrskrivbordet.

Jag hade tänkt att aktivera filevalut på den, men om jag startar om den kan jag fortfarande logga in med fjärrskrivbordet då trots att filevault är aktiverat?

Ja det kan du. Filevault fungerar precis som BitLocker för Windows. Plockar du ur hårddisken eller kör en live-cd så kommer de inte åt innehållet på hårddisken.
Citera
2012-11-18, 21:06
Medlem
Citat:
Hej,

Jupps! Gör det dagligen själv.
Citera
2012-11-18, 22:04
Medlem
Nu har jag installerat filevault och sedan när jag startade om serven så kan jag inte ansluta till den.
Skit roligt

Edit:
Den syns inte ens i nätverket, har scannat hela nätverket och den är inte här.
Citera
2012-11-18, 22:10
Medlem
Citat:
Nu har jag installerat filevault och sedan när jag startade om serven så kan jag inte ansluta till den.
Skit roligt

Edit:
Den syns inte ens i nätverket, har scannat hela nätverket och den är inte här.
Det måste vara något annat fel då. Jag gör det som sagt väldigt ofta. Datorn jag vill styra har FireVault aktiverat, och den styrande datorn har det icke.

Båda har det senaste operativsystemet
Citera
2012-11-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Det måste vara något annat fel då. Jag gör det som sagt väldigt ofta. Datorn jag vill styra har FireVault aktiverat, och den styrande datorn har det icke.

Båda har det senaste operativsystemet

Nope inget annat är fel som att det fungerade jätte bra innan jag klickade i flievault och sedan blev jag ombedd att starta om serven och nu kommer jag inte åt den.

Har senaste OS på bägge och bägge är krypterade med filevault.

Som sagt allt fungerade innan jag gjorde detta. skit också
Citera
2012-11-18, 22:56
Medlem
Citat:
Nope inget annat är fel som att det fungerade jätte bra innan jag klickade i flievault och sedan blev jag ombedd att starta om serven och nu kommer jag inte åt den.

Har senaste OS på bägge och bägge är krypterade med filevault.

Som sagt allt fungerade innan jag gjorde detta. skit också
Jag antar att du har tillgång till servern rent fysiskt just nu?

För säkerhets skull så skriver jag ungefär hur jag gör om jag ska aktivera fjärrstyrning och av någon anledning stängt av den:
• Jag ansluter båda till nätverket (det går ju att ansluta över internet också, men då måste man ju hålla på med DNS och skit)
• Jag ser till att fjärrstyrning är aktiverat på datorn jag vill styra och att rätt grupp kan använda den
• Jag kollar IP-adressen
• Jag ser (givetvis) till att datorn som ska styras inte är avstängd eller liknande
• I valfri webbläsare skriver jag sedan in vnc://192.168.1.50 eller vad IP-adressen nu kan vara.
• Programmet Skärmdelning öppnas
• Klart!

Kolla för säkerhets skull också så att du inte har någon VPN eller proxy aktiverat. Det har gett många timmars grubbel för mig själv
Citera
2012-11-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Jag antar att du har tillgång till servern rent fysiskt just nu?

För säkerhets skull så skriver jag ungefär hur jag gör om jag ska aktivera fjärrstyrning och av någon anledning stängt av den:
• Jag ansluter båda till nätverket (det går ju att ansluta över internet också, men då måste man ju hålla på med DNS och skit)
• Jag ser till att fjärrstyrning är aktiverat på datorn jag vill styra och att rätt grupp kan använda den
• Jag kollar IP-adressen
• Jag ser (givetvis) till att datorn som ska styras inte är avstängd eller liknande
• I valfri webbläsare skriver jag sedan in vnc://192.168.1.50 eller vad IP-adressen nu kan vara.
• Programmet Skärmdelning öppnas
• Klart!

Kolla för säkerhets skull också så att du inte har någon VPN eller proxy aktiverat. Det har gett många timmars grubbel för mig själv

Jag har fysisk tillgång just nu men ingen skärm till serven

Allt det där har jag gjort, den finns inte ens i nätverket när jag genomsöker det från min Macbook pro.
Så antar att den fastnar där man skall skriva in pw just nu

Jag testat att starta om den manuellt via knappen på serven men samma sak åter igen när den startar upp.

Ja, den sitter rätt i nätverket osv osv.
Citera
2013-01-31, 10:13
Medlem
tzjs avatar
Lånar tråden till en Filevault-relaterad fråga:

Krypterade disken för någon vecka sedan, och nu märker jag att datorn låser sig upp till en minut när man väcker den från vila. Det enda programmet som går att starta är webläsaren, allt annat är låst under denna tid. Någon som varit med om något liknande?
Citera
2013-02-16, 23:23
Medlem
Kan svara vad felet var, förmodligen en slump men min systemdisk crashade.
Skrivarhuvudet pajade.

Köpte en SSD 64GB som systemdisk och har inte vågat aktiverat filevalute på den.
Vill kunna komma åt serven hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in