2012-11-18, 20:12
Medlem
Indoctuss avatar
Som rubriken undrar jag om det finns några ceremoniella magi böcker/grimoirer på svenska.
Då menar jag alltså sådana som Salomons nyckel, Lemegeton, den sjunde och sjätte moseboken,
"The magus", De occulta philosophia, Armadels nyckel etc etc. Böcker i stilen Goetia alltså.

Tacksam för svar!
Citera
2012-11-18, 20:59
Medlem
Jimbos avatar
Har aldrig sett något på svenska av ovanstående och tror inte heller att det finns något inom området som finns översatt.
Jag skulle också, om det nu finns, vara väldigt försiktig med en översatt bok. Rent faktamässigt.
Citera
2012-11-19, 09:55
Medlem
Indoctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Har aldrig sett något på svenska av ovanstående och tror inte heller att det finns något inom området som finns översatt.
Jag skulle också, om det nu finns, vara väldigt försiktig med en översatt bok. Rent faktamässigt.

Jo jag har läst originalen,
tänker samma sak men det skulle ibland underlätta att ha dem på svenska.
Kollade runt lite och "De occulta philosophia" finns på svenska.

Måste säga att det är ganska konstigt att en såpass känd bok som "Salomons nyckel" inte finns på svenska. Men men det är Sverige vi bor i. Någon borde starta en linje om varför ockultismen är helt tabubelagd i Sverige.
Citera
2012-11-19, 15:02
Medlem
Czarens avatar
Det finns en bok som heter Cyprianus (den svarta boken) som samlar folk-magi från 1600-talet och framåt.
Ceremoniel magi har ju aldrig riktigt fått det genomslag i Skandinavien som det hade i exempelvis England, däremot finns ju en lång tradition av så kallad "folkmagi", som bland annat innefattar att stämma blod osv.
Cyprianus är iofs från Danmark, men det är det närmsta jag kommit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyprianus

EDIT: fan vad jag är seg idag, läste ju helt fel!
Citera
2012-11-19, 18:21
Medlem
Indoctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Det finns en bok som heter Cyprianus (den svarta boken) som samlar folk-magi från 1600-talet och framåt.
Ceremoniel magi har ju aldrig riktigt fått det genomslag i Skandinavien som det hade i exempelvis England, däremot finns ju en lång tradition av så kallad "folkmagi", som bland annat innefattar att stämma blod osv.
Cyprianus är iofs från Danmark, men det är det närmsta jag kommit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyprianus

EDIT: fan vad jag är seg idag, läste ju helt fel!

Intressant!
Har faktiskt en svensk bok om folkmagi som lätt och slätt heter "Svenska trollformler".
Den handlar om kända trollformler från olika regioner i Sverige.
De flesta "trollformler" är mycket inspirerade av den kristna ockultismen och fraser som "I Jesu namn" förekommer ett antal gånger. Där med är det trollformler som ska hela sår, stämma blod, mot ledvärk men även förbannelser. Hur man ska göra för att ens fiender ska försvinna och hur fiendens boskap ska rymma.

Å andra sidan så måste det väl ändå förekommit ceremoniell magi på asatrons tid?
Citera
2012-11-19, 18:38
Medlem
Aliennas avatar
En svensk bok: "MAGINS SYSTEM" av Dénis Lindbohm
. . .
Citera
2012-11-20, 15:54
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indoctus
Intressant!

Å andra sidan så måste det väl ändå förekommit ceremoniell magi på asatrons tid?

Säkerligen. Gillar bara att hitta rätt stenar..
Tror det var mycket oral kunskap som gick i arv där.

Den där trollformelboken du hade med svensk folkmagi, har du nån mer info om den? Låter intressant.
Citera
2012-11-20, 17:16
Medlem
Indoctuss avatar
Citat:
Säkerligen. Gillar bara att hitta rätt stenar..
Tror det var mycket oral kunskap som gick i arv där.

Den där trollformelboken du hade med svensk folkmagi, har du nån mer info om den? Låter intressant.

Så vitt jag vet fanns asatron kvar när man lärt sig skriva, även om det var en minoritet. Hursomhelst så är det en stor kunskap som gått bort, det är synd att marknaden domineras av kristen och judisk ockultism. Även om den nu har rötter i andra civilisationer.

Tja vet inte så mycket mer än att den är gjord 1980, skriven av Bengt Af Klintberg och producerad av "Tiden".
Citera
2012-11-20, 20:59
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Så vitt jag vet fanns asatron kvar när man lärt sig skriva, även om det var en minoritet. Hursomhelst så är det en stor kunskap som gått bort, det är synd att marknaden domineras av kristen och judisk ockultism. Även om den nu har rötter i andra civilisationer.

Tja vet inte så mycket mer än att den är gjord 1980, skriven av Bengt Af Klintberg och producerad av "Tiden".

Att några skulle ha nedtecknat ritualer på skriftspråket latin, som var det vedertagna på den tiden, det vete katten. Säkert finns det en del i Vatikanens arkiv om olika seder och bruk som hedningarna hängav sig åt...om nu någon munk lyckades fly tillbaka med livet i behåll.

Tack för info. Klintbergs namn gjorde att mitt intresse svalnade något.
Men ska nog ändå ta en titt.
Citera
2012-11-21, 00:04
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Intressant!
Har faktiskt en svensk bok om folkmagi som lätt och slätt heter "Svenska trollformler".
Den handlar om kända trollformler från olika regioner i Sverige.
De flesta "trollformler" är mycket inspirerade av den kristna ockultismen och fraser som "I Jesu namn" förekommer ett antal gånger. Där med är det trollformler som ska hela sår, stämma blod, mot ledvärk men även förbannelser. Hur man ska göra för att ens fiender ska försvinna och hur fiendens boskap ska rymma.

Det låter ganska likt Cyprianus som även den verkar vara inspirerad av kristen ockultism.

Citat:

Från vad jag har läst om exempelvis Thelema så finns det inget direkt "praktiskt" användningsområde för det, jag kan tänka mig att "magin" som utövades på Asarnas tid är liknande den som Samerna använde, dvs mer primitiva former av medicin, typ örtsalvor och brygder.
Jag är dock dåligt insatt i livet och stammarnas uppbyggnad under Asa-tiden för att kunna uttala mig om det.
Den Samiska nåjden var ju mer en medlare i rättsfall, doktor och terapeut än en regelrätt "trollkarl", även om nåjden i fråga hade kontakt med andevärlden.

Från vad jag lyckats forska fram så är konceptet "magi" någonting som Kyrkan började med runt 14-1500 talet för att kunna hindra att exempelvis barnmorskor och "starka självständiga kvinnor" lärde ut knep om exempelvis preventivmedel.
(Läst i Satans Raseri: en sannfärdig berättelse om det stora Häxoväsendet i Europa & Norden av Bengt Ankarloo).

Min farmor har själv berättat om att det fanns vad hon kallar "sluga gubbar och gummor" uppe i norra Lappland (hon växte upp i Kittilä) när hon växte upp som kunde stämma blod och tala med "småfolket", dock verkar det som att denna kunskap endast fördes fram oralt då ingen av dessa "sluga gummor och gubbar" kunde skriva.
Och det är väl där skon klämmer, eftersom merparten av den Nordiska "trollkonsten" antagligen fördes fram oralt så lär inte mycket av den finnas kvar.

Citat:
Tack för info. Klintbergs namn gjorde att mitt intresse svalnade något.
Men ska nog ändå ta en titt.

Får jag fråga varför?
Citera
2012-11-21, 01:05
Medlem
Jimbos avatar
Råttan i pizzan mannen..
Känns spontant som att det blir för mkt kuriosa kring det hela.
Kommer kolla upp den dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in