Citat:
Ursprungligen postat av Indoctus
Intressant!
Har faktiskt en svensk bok om folkmagi som lätt och slätt heter "Svenska trollformler".
Den handlar om kända trollformler från olika regioner i Sverige.
De flesta "trollformler" är mycket inspirerade av den kristna ockultismen och fraser som "I Jesu namn" förekommer ett antal gånger. Där med är det trollformler som ska hela sår, stämma blod, mot ledvärk men även förbannelser. Hur man ska göra för att ens fiender ska försvinna och hur fiendens boskap ska rymma.
Det låter ganska likt Cyprianus som även den verkar vara inspirerad av kristen ockultism.
Citat:
Å andra sidan så måste det väl ändå förekommit ceremoniell magi på asatrons tid?
Från vad jag har läst om exempelvis Thelema så finns det inget direkt "praktiskt" användningsområde för det, jag kan tänka mig att "magin" som utövades på Asarnas tid är liknande den som Samerna använde, dvs mer primitiva former av medicin, typ örtsalvor och brygder.
Jag är dock dåligt insatt i livet och stammarnas uppbyggnad under Asa-tiden för att kunna uttala mig om det.
Den Samiska nåjden var ju mer en medlare i rättsfall, doktor och terapeut än en regelrätt "trollkarl", även om nåjden i fråga hade kontakt med andevärlden.
Från vad jag lyckats forska fram så är konceptet "magi" någonting som Kyrkan började med runt 14-1500 talet för att kunna hindra att exempelvis barnmorskor och "starka självständiga kvinnor" lärde ut knep om exempelvis preventivmedel.
(Läst i Satans Raseri: en sannfärdig berättelse om det stora Häxoväsendet i Europa & Norden av Bengt Ankarloo).
Min farmor har själv berättat om att det fanns vad hon kallar "sluga gubbar och gummor" uppe i norra Lappland (hon växte upp i Kittilä) när hon växte upp som kunde stämma blod och tala med "småfolket", dock verkar det som att denna kunskap endast fördes fram oralt då ingen av dessa "sluga gummor och gubbar" kunde skriva.
Och det är väl där skon klämmer, eftersom merparten av den Nordiska "trollkonsten" antagligen fördes fram oralt så lär inte mycket av den finnas kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Tack för info. Klintbergs namn gjorde att mitt intresse svalnade något.
Men ska nog ändå ta en titt.
Får jag fråga varför?