2012-11-18, 19:59
Medlem
Pengar_s avatar
Några volvoanställda här som har E-bil? Fördel? Nackdel? Berätta gärna för mig.
Citera
2012-11-19, 08:01
Medlem
groovesnuss avatar
Har inte själv men några polare har. Det är rätt dyrt (bruttolöneavdraget) och dessutom får du från 1/1 själv betala trängselskatten. Dom som har tjänstebil slipper trängselskatten.

Men visst är det problemfritt.
Citera
2012-11-19, 15:30
Medlem
Cliffords avatar
Tror att det är rätt stor skillnad på villkoren för anställda på AB Volvo (personalbil) eller Volvo Personvagnar (E-bil). Villkoren på AB Volvo är såpass dåliga att det inte finns någon anledning att hoppa på det om man inte absolut vill ha en splitter ny bil och är beredd att betala för helt problemfritt bilägande. Jag valde att köpa en två år gammal bil från Volvobil istället och ångrar inte det.
Citera
2012-11-21, 13:41
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Jag skriver med utgångspunkt av vad jag vet om E-bil för Volvo PV.

Det är ju ett väldig bekymmerslöst sätt att ha bil på, särskilt om man alltid vill åka nytt. Givetvis så ingår reparationer och servicar, det som det åligger brukaren är att sköta bilen. Hålla den ren och snygg helt enkelt. Du får ett plastkort laddat med 625 kr per år som du kan köpa bilvårdsrelaterade produkter för såsom avfettningsmedel och spolarvätska m.m. Dessutom så ingår det fria automattvättar (max 1 gång i veckan). Volvo PV står för eventuell trängselavgift och detta belastar således inte dig som brukare.

Du är alltid garanterad bil, om något händer så får du ersättningsbil under tiden. Du omfattas också av en så kallad assistansförsäkring där bl.a. bärgare kommer kostnadsfritt till undsättning. Du servar normalt bilen på någon av Bilbitenstationerna medans du arbetar. Bilen lämnas in före ditt skift börjar och du hämtar den efter skiftet är slut. Gäller även dom som har skiftarbeten, verkstadens öppettider är generösa och dom jobbar till 00.30 på natten.

Då kostnaden för innehav av tjänstebil dras av din bruttolön så kommer detta är märkas på din framtida pension, särskilt om du väljer att ha tjänstebil länge så blir skillnaden större. Dina eventuella reseavdrag för jobbresor blir också lägre, osäker på hur mycket men det rör sig om mindre än hälften och varierar beroende på om du kör en bensin eller dieselbil.

Sammanfattningsvis kan man säga att det är relativt dyrt. Visserligen åker du alltid ny fin bil men till en hög kostnad och när avtalsperioden är slut så äger du inte en skruv på bilen. Man har nyligen börjat med utleasning av begagnade tjänstebilar, alltså att du kan leasa en bil som någon har haft innan dig i kanske ett år och du får denna billigare än en ny leasingbil.
Citera
2012-11-21, 15:07
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greve.Moltke
Jag skriver med utgångspunkt av vad jag vet om E-bil för Volvo PV.

Det är ju ett väldig bekymmerslöst sätt att ha bil på, särskilt om man alltid vill åka nytt. Givetvis så ingår reparationer och servicar, det som det åligger brukaren är att sköta bilen. Hålla den ren och snygg helt enkelt. Du får ett plastkort laddat med 625 kr per år som du kan köpa bilvårdsrelaterade produkter för såsom avfettningsmedel och spolarvätska m.m. Dessutom så ingår det fria automattvättar (max 1 gång i veckan). Volvo PV står för eventuell trängselavgift och detta belastar således inte dig som brukare.

Du är alltid garanterad bil, om något händer så får du ersättningsbil under tiden. Du omfattas också av en så kallad assistansförsäkring där bl.a. bärgare kommer kostnadsfritt till undsättning. Du servar normalt bilen på någon av Bilbitenstationerna medans du arbetar. Bilen lämnas in före ditt skift börjar och du hämtar den efter skiftet är slut. Gäller även dom som har skiftarbeten, verkstadens öppettider är generösa och dom jobbar till 00.30 på natten.

Då kostnaden för innehav av tjänstebil dras av din bruttolön så kommer detta är märkas på din framtida pension, särskilt om du väljer att ha tjänstebil länge så blir skillnaden större. Dina eventuella reseavdrag för jobbresor blir också lägre, osäker på hur mycket men det rör sig om mindre än hälften och varierar beroende på om du kör en bensin eller dieselbil.

Sammanfattningsvis kan man säga att det är relativt dyrt. Visserligen åker du alltid ny fin bil men till en hög kostnad och när avtalsperioden är slut så äger du inte en skruv på bilen. Man har nyligen börjat med utleasning av begagnade tjänstebilar, alltså att du kan leasa en bil som någon har haft innan dig i kanske ett år och du får denna billigare än en ny leasingbil.

Jag hörde förra veckan att Volvo inte står för trängselskatten på E-bilar, men dom gör det för vanliga tjänstebilar.
Citera
2012-11-21, 23:26
Medlem
Pengar_s avatar
E-bil dras på nettolönen och påverkar inte din totala årsinkomst eller din pension.
Citera
2012-12-16, 21:26
Medlem
Running_mans avatar
Om jag har fattat det hela rätt betalar man en fast månadssumma, allt utom bränslet ingår.
Skatt, försäkring, service, reparationer m.m...

Så det är ju ett vettigt val för dom som vill hålla koll på sin ekonomi, det dyker inte upp några obehagliga reparationskostnader för t.ex. havererad växellåda på ett femsiffrigt belopp. Det är bara körsträckan som bestämmer vad bilen kostar extra i månaden utöver den festa månadskostnaden.

Sen efter två år(förr var det tre år) så bestämmer du:
  1. antingen lämnar du tillbaka bilen
  2. eller så byter du den(mot en ny E-bil)
  3. tredje alternativet är att köpa loss den, Volvo går efter listpriset så det är inte direkt billigt
Citera
2012-12-16, 21:47
Medlem
Pengar_s avatar
Volvo PV har fria mil på sina e-bilar.
Citera
2024-04-07, 09:05
Medlem
Lyfter tråden lite.

Kan någon berätta lite hur E Bil på Volvo fungerar idag 2024.

Något prisexempel tex, vad kostar det helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in