Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Morrison
Vill lära mig att bli bättre på att slakta människor verbalt, hur ska jag öva? Få mer kunskap?
Börja med att läsa igenom denna på wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Framing_%28social_sciences%29
Den tar upp det ALLRA VIKTIGASTE om att "slakta" folk verbalt, nämligen "frame-control". En "frame" är vad vi människor tar för givet i situationen.
Ett annat koncept som hjälper dig att komma igång med "frame-control" är något jag läste i någon bok från någon snubbe som kallar sig för Blair Warren. Han skrev om en idé att, "få människor att DRA SLUTSATSER om vad du säger då de ALDRIG kmr att tveka sina egna slutsatser".
Exempelvis om jag säger, "sluta våldta barn din jävla missbildade spermieorganism" så har jag skapat en frame att "du är en som våldtar barn" fast jag sa aldrig rakt ut ord för ord att "du våldtar barn" eller som om jag frågade dig "våldtar du barn?" / "du våldtar barn?".
Utan du tolkar det hela som om att jag ANTOG att du våldtar barn vilket gör dig mer förbannad än om jag skulle säga det rakt ut för du drar den SLUTSATSEN om vad jag VERKLIGEN menar "bakom orden" eller "mellan raderna" så säg.
När du börjar inse detta mer och mer, att vi människor reagerar främst på de SLUTSATSER vi drar angående vad folk menar med vad dem säger, så börjar mer å mer saker dem säger tappa sin effekt för vi kan ta ett steg bakåt och se vad som pågår, dvs, vilken "frame försöker dem slänga på oss?".
Tjejer är EXPERTER på detta. När du går fram till en tjej så brukar dem ibland säga följande, oavsett vad du först sa, "är det din bästa raggningsreplik?" de slänger alltså en frame att du försöker ragga på dem och detta får dig att framstå desperat (eftersom om du vill ha/behöver sex så hade du väl inte behövt gå fram till henne om du redan hade ett säkert kort?).
Ett svar du kan ge där med glimten i ögat, "Jag skulle ta reda på varför ingen ger dig uppmärksamhet och jag börjar förstå nu varför

" vilket gör att du kastar en "frame" på henne där hon ses som en person som ej förtjänar uppmärksamhet från människor för att hon beter sig som hon gjorde mot dig (du får henne då oxå att dra SLUTSATSEN att vad hon sa till dig inte riktigt bet OCH att det var dåligt/fel gjort av henne).
Jag personligen har svårt att ta illa upp från folk för de som verkligen känner behov för svordomar och provocera osv är oftast personer med uttråkade liv (så de vill skapa lite drama i sin vardag), eller uppmärksamhetskåta som blondinbella osv.
Jag har funderat på vad som skulle göra vissa mest förbannade och att attackera religion är ett sätt. Ett annat sätt (om det är en tjej) är att säga att hennes unge troligen kommer att försöka ta självmord inuti henne med tanke på hur hon kmr att bli som morsa (här får jag henne att SJÄLV dra SLUTSATSEN att hon kmr bli en dålig morsa med tanke på vad hennes unge kmr göra).
De flesta tjejerna vill höra att de blir bra föräldrar, it's in their nature. Klassiskt sätt att verbalisera sig mot killar är att köra massa attacker gentemot deras mamma som typ, "hur skulle det se ut om jag banga din morsa så här och din farsa kollar på gråtandes för att han inte kan få henne å vråla lika mycket? (visa knullrörelse å piska i luften med handen och flina)", dock börjar dessa bli rätt uttjatade, men lätttända människor kmr nog reagera på det.
Sen en sak till angående att "slakta" människor verbalt. Den som "vinner" en duell där andra känner sig ägd, handlar enbart om deras tolkning om de upplever sig besegrade ELLER upplever att du vann över dem. Om deras "frame" är klen så kmr du lätt att "slakta" dem för de kmr "acceptera" dina "frames" du slänger på dem utan att de ens vet vad som händer.
Vissa har en intuitiv förmåga att förstå "frames" men kan dock ej sätta ord på det, de bara känner att "wtf? du försöker trycka en knapp på mig nu, eller hur??". Om du känner dig känslomässigt berörd av vad någon säger (eller om dem känner/tolkar det från dig) så har du i princip "förlorat". Den som är "coolast"/starkast frame vinner.
När du läst på lite mer om "frames" och börjat inse hur "meta" dem verkligen är inom kommunikation så kmr du att få ett övertag mot dem flesta och du kmr att kunna tolka vad folk säger och egentligen menar vad dem säger. Du kmr kunna höra "mer" än bara orden i sig i folks meningar.
Du kmr att "höra" vilka "frames" de försöker slänga på varann (och möjligen dig) genom att du kmr kunna stanna upp dig själv i dina slutsatser du annars vanligen genomför omedvetet och snabbt. Nu när du är medveten om att du reagerar främst på dina egna slutsatser och inte riktigt bokstavligen vad folk säger till dig, så har du fått "The Holy Grail Of Verbal Slaughtering" and I wish you the best! ;-)
STOP FUCK YOUR MOM, DUDE! ;O