Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-11-18, 01:29
Medlem
eskilaskigs avatar
Har rätt nyligen skaffat en Mac och Skype, och där hunnit ta några bilder via camen som jag inte tror skulle uppskattas av en viss flickvän som använder min dator ibland. Inte så stor chans att hon går in där och kollar men skulle kännas bättre att ta bort dem helt. Har ju så klart bytt profilbilden men de tidigare bilderna jag tagit finns på Skype/recent photos. Såg också att bilderna finns på "recent photos" där på systeminställningar/användare&grupper/konto, alltså där man byter bilden till sin användare så det är ju inte bara på Skype dessa bilder finns.

Skulle nu behöva hjälp med att radera dem och skulle vara evigt tacksamma om någon kunde hjälpa. Såg på något amerikanskt forum att man kunde gå in i finder, söka efter library och sedan gå in i iChat mappen och radera via där. Men jag kommer inte in i mitt bibliotek via finder? Är rätt värdelös på datorer så en pedagogisk och löjligt enkelt instruktion skulle vara guld!

Hjälp er bror i nöd!
Citera
2012-11-18, 11:45
Medlem
Fogelbergs avatar
i spotlight, sök på jpg

Jag tror att det är det formatet som skype sparar bilderna i. När du har gjort din sökning så väljer du visa alla i finder.

Leta upp dina bilder och radera.

Sen skapar du ett konto till så att ni har vars ett konto på datorn så kan du göra vad du vill på ditt konto.
Om din tjej ska vara admin på datorn så ska du i spotlight inställningar exkludera vissa mappar från att dyka upp i sökningar med spotlight. (integritetsskydd)

Spotlight är förstoringsglaset högst upp till höger om du inte visste detta redan.
Citera
2012-11-18, 18:56
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
i spotlight, sök på jpg

Jag tror att det är det formatet som skype sparar bilderna i. När du har gjort din sökning så väljer du visa alla i finder.

Leta upp dina bilder och radera.

Sen skapar du ett konto till så att ni har vars ett konto på datorn så kan du göra vad du vill på ditt konto.
Om din tjej ska vara admin på datorn så ska du i spotlight inställningar exkludera vissa mappar från att dyka upp i sökningar med spotlight. (integritetsskydd)

Spotlight är förstoringsglaset högst upp till höger om du inte visste detta redan.

Tack så mycket för svaret men hittade inte bilderna när jag sökte på jpg. Hittade dock massa andra schyssta bilder jag inte visste fanns, som tydligen hittades via mailen på något sätt.

Kan dem vara sparat i något annat format?
Citera
2012-11-18, 19:56
Medlem
Fogelbergs avatar
om du kollar infon på de bilderna som du har tagit via skype så ser du vilket format det är.
Citera
2012-11-19, 00:05
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
om du kollar infon på de bilderna som du har tagit via skype så ser du vilket format det är.

Går inte.. hittade dem andra bilderna som finns från början på Skype och dem var i .tif(f)? format. Men om jag söker på .tif i biblioteket så kommer det inte upp några bilder så dem verkar vara gömda från sökning på något sätt. Skype har gjort det jäkligt tufft för mig!

Har OX 10.8.2 om det gör någon skillnad i hur jag kan hitta bilderna?

Det här hittade jag på ett annat forum, men mappen Containers finns inte i mitt bibliotek.

"Took me a while to find this, but here's the profile picture directory in Mountain Lion:

~/Library/Containers/com.apple.ImageKit.RecentPictureService/Data/Library/Images/Recent\ Pictures"

Några förslag? Borde ju verkligen gå på något sätt.
Citera
2012-11-19, 06:31
Medlem
Fogelbergs avatar
kollade precis i min library folder, där fanns ingen containers där, inte ens bland hidden files.

Där går jag bet....

Hittade den nu... Ladda ner forklift, den kan visa dolda mappar och filer.
Citera
2012-11-19, 06:33
Medlem
Fogelbergs avatar
ditt datornamn/Library/Containers/com.apple.ImageKit.RecentPictureService/Data/Library/Images/Recent\ Pictures

där ska de ligga om de finns
Citera
2012-11-19, 19:23
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
ditt datornamn/Library/Containers/com.apple.ImageKit.RecentPictureService/Data/Library/Images/Recent\ Pictures

där ska de ligga om de finns

Fan vad glad jag blir, tusen tack för all hjälp!
Citera
2012-11-20, 21:26
Medlem
Fogelbergs avatar
De nada... nästa gång hjälper du mig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in