Den viktigaste skillnaden borde vara att björnen går i ide under vintern. Vargen, däremot, är vaken. Och det är ju just under vintern som det är svårast för dem att fånga harar, sorkar och slikt - alltså ger de sig på kreaturen i större utsträckning under vintern än resten av året. Sen är björnen mer av en allätare. Vargar är mer utpräglade rovdjur.
Lite kuriosa:
När det gäller varulvar var faktiskt vissa av dem björnar. Särskilt hos samerna. Där var de äldre varulvarna oftast björnar, de yngre vargar. De äldre var ju trötta och ville vila, de yngre däremot ville leva jävel också under vintern. Sen levde de väl inte jävel precis. Varulvar var rätt så schyssta varelser enligt samerna. Där förvandlades folk till varulvar för att kunna jaga bättre. Hos de bofasta bönderna däremot behövdes ingen jakt. Mat fanns det gott om. Alltså fick varulven rollen som skurk istället.
Även enligt slavisk tradition är björnen ett snällt djur. Enligt en saga gav Gud, eller om det var något helgon - jag minns inte riktigt -, björnen gåvan att kunna sova hur länge den ville, efter att den bar Gud/helgonet på ryggen över en flod så att han skulle slippa bli blöt.
Edit:
Ur artikeln "Björnen i svensk myt och tradition":
Citat:
Ordet björn är ursprungligen ett så kallat noaord med betydelsen brun. Noaord är beteckningen på omskrivningar och synonymer för ord som det enligt folktron var tabu att nämna eftersom det ansågs vara olyckbringande. Våra förfäder trodde alltså att om man använde det egentliga/ursprungliga germanska ordet för björn, så skulle man själv eller ens tamdjur på något sätt komma att attackeras av djuret. Detta tabu har varit så starkt under så långt tid att vi idag bara känner själva omskrivningen och det ursprungliga tabubelagda ordet för björn har försvunnit i historiens dimmor
Artikeln är tyvärr borta från nätet, men citerade en del av den i en äldre post.
Slutsats:
Björnen var ändå en skurk. Såpass att man inte ens minns det riktiga namnet på den.
Varg var heller inte det ursprungliga ordet. Det är ulv. Jag har för mig att "varg" betyder någonting i stil med "dräpare" och är ett fornnordiskt ord.