2021-02-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlorianKanga
På kort sikt är det kanske bra. På lång sikt dåligt.

Personligen skiter jag rätt rejält i om till exempel Thomas Eriksson kan fakturera 800 pix/månad för att dyka upp i samma takt som nu. Fascinerande att det är en så stor grej i tråden. Podden kommer i och med detta sannolikt att tappa lyssnare över tid och därigenom både blir mindre attraktiv för gäster och sponsorer. Och egentligen är det väl där big bucks kunde funnits för Soneby. Alex & Sigge/Filip & Fredrik mfl skulle ju inte direkt öka sina intäkter genom att låsa in sig på patreon.

Ja, jag tror inte heller det här är rätt väg. Å andra sidan har jag haft fel förut. Vet bara att det måste till en kvalitetshöjning för att jag ska pynta 5$. Har gjort det så länge men blivit besviken på avsaknad av kvalitet och personlighet i produkten.
Citera
2021-02-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammofontratt
Jävla trams att lipa om det, det är för fan ingen myndighet vi snackar om. Släpp det, bara släpp det.

Får väl se om det blir någon anställning eller inte, känns bara som Martins bensosvammel med tanke på att han slutat pusha det i podden med.
Citera
2021-02-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambivalens_
Hallå alla,

Martin Soneby här, med ganska stora nyheter.

Från och med månadsskiftet februari-mars kommer första halvan av AMK Sovmorgon finnas tillgängligt för alla som vanligt. Men andra delen, då jag är med och sluddrar, kommer finnas exklusivt tillgängligt för de som köpt merch och inte fått nåt samt betalar 5$ i månaden på patreon.com/AMKSovmorgon.

Även annat exklusivt material kommer finnas tillgängligt, som mina staycation-foton med flickvännen, PS5 streams, och mycket mycket mer. Bli patreon så hörs vi, ja, så länge du inte frågar om merch såklart.

Hahaha så jäkla klockrent! 🤣
Han borde ju lägga ner skiten för han verkar ju inte orka göra nånting själv som har med podden att göra. Inte ens dyka upp i tid.
Citera
2021-02-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ja, jag tror inte heller det här är rätt väg. Å andra sidan har jag haft fel förut. Vet bara att det måste till en kvalitetshöjning för att jag ska pynta 5$. Har gjort det så länge men blivit besviken på avsaknad av kvalitet och personlighet i produkten.

Ja, det är möjligt att vi har fel. Och jag vet inte hur många som lyssnar idag. Men säg att podden kommer ha 1500-2000 patreons om det går bra. Det är inte superattraktivt för spons.
Har varit patreon för ett gäng år sedan, för att supporta efter Kringlan-gate, men kommer sannolikt aldrig kliva på igen. Det har blivit en pod i bruset. Och ingenting tyder ju på att det kommer bli något annat.
Citera
2021-02-24, 23:04
Medlem
Run3s avatar
Citat:
På kort sikt är det kanske bra. På lång sikt dåligt.

Personligen skiter jag rätt rejält i om till exempel Thomas Eriksson kan fakturera 800 pix/månad för att dyka upp i samma takt som nu. Fascinerande att det är en så stor grej i tråden. Podden kommer i och med detta sannolikt att tappa lyssnare över tid och därigenom både blir mindre attraktiv för gäster och sponsorer. Och egentligen är det väl där big bucks kunde funnits för Soneby. Alex & Sigge/Filip & Fredrik mfl skulle ju inte direkt öka sina intäkter genom att låsa in sig på patreon.
Thomas Eriksson är en av de sämre gästerna. Han har väl inget bättre för sig och är för mycket av en beta-hanne, så han lär inte ha något emot att jobba gratis på AMK Studios AB. Och ingen skulle betala pengar för AMK om det bara var Thomas Eriksson man fick.

Däremot så kommer förändringen att göra det mindre troligt att gäster med talang som man vill höra dyker upp. Varför ska man donera sin tid till AMK Studios AB om man kan skapa sin egen produkt?

När det blir allt mindre attraktivt att ställa upp i AMK, så kommer det allt mer bara bli förlorarna som kommer delta. Personer som Jonas Strandberg t.ex., som är kring 30 år gammal och inte har något bättre för sig om dagarna än att lägga upp dagliga Youtube-klipp där han äter en hamburgare eller testar Fanta inför sina 200 tittare.

Inget ont menat personligen om Thomas Eriksson eller Jonas Strandberg. Men de, och många andra som deltar i AMK, har ju inte direkt breakat och kanske bör fråga sig vad deras framtid i humorbranschen är. Man behöver ju inte direkt vara Einstein för att förstå varför Jonas Strandberg är med i AMK och inte Johan Glans.
Citera
2021-02-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3

Inget ont menat personligen om Thomas Eriksson eller Jonas Strandberg. Men de, och många andra som deltar i AMK, har ju inte direkt breakat och kanske bör fråga sig vad deras framtid i humorbranschen är.

I grund och botten är det ett ledningsproblem. Även 30-plussare som inte har breakat kan tillföra nåt, men de måste få studsa mot en omgivning som är bättre.
Citera
2021-02-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Thomas Eriksson är en av de sämre gästerna. Han har väl inget bättre för sig och är för mycket av en beta-hanne, så han lär inte ha något emot att jobba gratis på AMK Studios AB. Och ingen skulle betala pengar för AMK om det bara var Thomas Eriksson man fick.

Däremot så kommer förändringen att göra det mindre troligt att gäster med talang som man vill höra dyker upp. Varför ska man donera sin tid till AMK Studios AB om man kan skapa sin egen produkt?

När det blir allt mindre attraktivt att ställa upp i AMK, så kommer det allt mer bara bli förlorarna som kommer delta. Personer som Jonas Strandberg t.ex., som är kring 30 år gammal och inte har något bättre för sig om dagarna än att lägga upp dagliga Youtube-klipp där han äter en hamburgare eller testar Fanta inför sina 200 tittare.

Inget ont menat personligen om Thomas Eriksson eller Jonas Strandberg. Men de, och många andra som deltar i AMK, har ju inte direkt breakat och kanske bör fråga sig vad deras framtid i humorbranschen är. Man behöver ju inte direkt vara Einstein för att förstå varför Jonas Strandberg är med i AMK och inte Johan Glans.

Tog väl mest Thomas Eriksson som ett generiskt exempel på en gäst. Det är väl typ han som kommit in regelbundet tidigare och även han som kommer komma in sedan. Och sannolikt han som skulle dyka upp om Soneby degade någon hundralapp per gäst/avsnitt. Tror folk i tråden generellt hänger upp sig för mycket på att betala gäster. Ev effekt är enligt min gissning överdriven.

Personligen har jag inget intresse i hur Soneby fördelar kostnader för hyra/tekniker/kaffe/staycations/knark. Det är rätt mycket hans ensak. Folk får gärna bli svinrika på patreon-pengar för min del. Ingen tvingar någon att vara patreon och det måste inte vara ideellt bara för att det är crowdfundat. Jag kommer inte bli patreon för att jag inte värdesätter produkten tillräckligt.
Citera
2021-02-24, 23:26
Medlem
Citat:

Personligen har jag inget intresse i hur Soneby fördelar kostnader för hyra/tekniker/kaffe/staycations/knark. Det är rätt mycket hans ensak. Folk får gärna bli svinrika på patreon-pengar för min del. Ingen tvingar någon att vara patreon och det måste inte vara ideellt bara för att det är crowdfundat. Jag kommer inte bli patreon för att jag inte värdesätter produkten tillräckligt.
Instämmer. Behöver inte ha nåt moraliskt föredöme. På gräns till oansvarigt dock att Soneby inte bemöter kritik, istället får de stackars deltagarna gå in här å läsa elaka recensioner för att få noll uppbackning. För det är ju ställt utom rimligt tvivel att de läser tråden.
Citera
2021-02-24, 23:37
Medlem
Citat:
Instämmer. Behöver inte ha nåt moraliskt föredöme. På gräns till oansvarigt dock att Soneby inte bemöter kritik, istället får de stackars deltagarna gå in här å läsa elaka recensioner för att få noll uppbackning. För det är ju ställt utom rimligt tvivel att de läser tråden.

Jo. Sedan verkar Soneby mer än lovligt sloppy vad gäller kundservice, tidspassning och allmänt driv. Men det drabbar ju hans intäkter ganska direkt när han inte säljer merch, tappar lyssnare/patreons och låter programmet gå i stå. Känslan är ju att han borde ha kunnat göra mer stålar på studion/spons/övrigt men istället för att få igång det försöker bumpa upp patreon för det är enklare på kort sikt. Tveksam till att det funkar dock. Obs, gissningar.
Citera
2021-02-25, 12:08
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Personligen har jag inget intresse i hur Soneby fördelar kostnader för hyra/tekniker/kaffe/staycations/knark. Det är rätt mycket hans ensak.
Men det blir lyssnarnas ensak om han behandlar den som om de vore idioter.

Han kan inte först dag efter dag med såstjock röst frossa i sina sömnmaratons, staycations, nätshopping, knarkande utlandssemester märkeskläder och fine dining, som han kan tack vare patreons, och sen göra ett dåligt jobb med podden och sen ha mage att gnälla över att han måste ha in mer pengar.

Då blir det andras sak att avgöra ifall det är nog nu. Han försöker inte ens hålla upp en fasad.

Han vill leva lyxliv utan prestation. Men de som gjort honom rika kanske kräver prestation till slut? Hoppas iaf.

Jag tror tyvärr att patreons ökar av detta. Men att lyssningsantalet kommer droppa en del.
Senast redigerad av sk0gen 2021-02-25 kl. 12:11.
Citera
2021-02-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Men det blir lyssnarnas ensak om han behandlar den som om de vore idioter.

Han kan inte först dag efter dag med såstjock röst frossa i sina sömnmaratons, staycations, nätshopping, knarkande utlandssemester märkeskläder och fine dining, som han kan tack vare patreons, och sen göra ett dåligt jobb med podden och sen ha mage att gnälla över att han måste ha in mer pengar.

Då blir det andras sak att avgöra ifall det är nog nu. Han försöker inte ens hålla upp en fasad.

Han vill leva lyxliv utan prestation. Men de som gjort honom rika kanske kräver prestation till slut? Hoppas iaf.

Jag tror tyvärr att patreons ökar av detta. Men att lyssningsantalet kommer droppa en del.

Om man tycker att podden blir dålig är det en anledning att sluta vara patreon. Det räcker så tycker jag. Vad det beror på är lite struntsamma. I de fall jag är/har varit patreon till grejer är det för att supporta en "produkt" inte en livsstil.

Och jag tror som du att det kommer en bump i patreon nu. Men när lyssningen droppat på sikt kommer det bli svårare att hitta nya vägar.

Är "sluddrandet" lite överdrivet? Låter mest som att han sitter med en tandpetare i mungipan.
Citera
2021-02-25, 19:03
Medlem
Run3s avatar
Detta kommer på kort sikt öka patreon-pengarna. Såklart. Incitamentet att bli patreon ökar ju jämfört med tidigare.

Dock lär samtidigt vissa sluta lyssna, det blir svårare att få nya lyssnare, det blir svårare att få sponsorer i framtiden, gäster kommer inte ha lika stor lust till att jobba gratis åt AMK Studios AB, osv. Så på sikt kommer det bli en negativ spiral neråt.

Men giriga Martin kan ju inte vara nöjd och orkar inte anstränga sig. Så då är det ju enkelt att lägga halva programmet bakom betalvägg utan att orka tänka på konsekvenserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in