Citat:
Ursprungligen postat av trastam
Jag och min flickvän fick reda på för ett par veckor sen att hon är gravid. Innan det så både rökte och snusade hon. Men såfort vi fick reda på detta ( tror hon var i vecka 4 när vi fick reda på det) då slutade hon röka och började snusa nikotinfritt istället.
Jag tyckte det gick jättebra för henne o så, men för några dagar sen så kände jag att hon luktade rök när hon kom hem men hon drog den gamla vanliga "kompisen röker". Så jag bryr mig inte mer om det, men så idag när vi går på affären så frågar hon om hon ska köpa cigg, jag blir förbannad och frågar om hon fortfarande röker o får till svar : Ja, jag har rökt med min kompis när hon rökt de senaste dagarna och rökte även när jag var på höstforum.
Så min fråga är: Kan detta påverka fostret ? Jag vet vad som kan hända till det, inte det jag vill ha svar på, utan om det kan hända något under den här tiden hon rökt. ( Hon är i vecka 8 nu ) . Och om hon slutar helt nu, är det "lungt" då eller kan barnet redan har skadats och hur stor chans är det ?
Ålder på oss är 22.
Ta inte för hårt på det, stress kanske är ännu värre.
Social stress är vanligare bland rökare och ingår i riskfaktorn.
Självklart skall man försöka få friska barn, men ingen vet säkert hur farligt t.ex. rökning är.
Då det gäller nyföddas vikt, hjärna mm, så finns en generell kritik av tolkningarna.
Jag upprepar:
Vetenskapen har starkt visat att grupperna skiljer sig åt på många relevanta faktorer.
Kontrollen duger inte.
Riskfaktorn är en effekt av många risker.
Alltså barnets vikt kanske även påverkats av matvanor, stress, ekonomi mm.
Det är välkänt att rökare i medeltal är magrare än kontrollen.
Något som med hög säkerhet är viktigt. Det är att den havande får alla essentiella ämnen i lagom och måttlig mängd. De är livsnödvändiga och behövs för tillväxten mm.
Jättedoser kan vara farligt, det skall vara lagom.
Christer