• 5
  • 6
2012-11-18, 00:24
Medlem
vivamamas avatar
Jag rökte ett par gånger under grav, när jag var stressad och arg och inte kunde hantera mina känslor. Min BM sa att det var bättre att jag rökte än att jag fick panikångest (under graviditeten hände mkt, dödsfall och liknande som var jobbigt).

Mitt barn tog skada, förmodligen av rökningen. Vägde lite när hen föddes och fick andningshjälp första dagarna.

Rök INTE, förstår att det är svårt men tro mig, det samvetet man får är inte att leka med.
Citera
2012-11-18, 09:13
Medlem
Tingalings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roquepine
Det föddes 124 000 barn i Sverige 1990. Om bara 137 av dessa dog under sitt första levnadsår så låter det fantastiskt bra, även om det förstås är ännu bättre med bara 13 döda. Hur många av de 124 000 barnens mammor tror du rökte?

Jag vet inte, jag skulle tippa på nästan alla. Men för att förtydliga för alla som VILL misstolka så innebär det såklart inte att alla barn, vars mammor röker, dör. Ok? Visst, det är "bara 137" barn men det är ändå 137 barn som hade kunnat få leva.
Citera
2012-11-18, 14:43
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Inte en enda cigarett. Antar att din kära mor gjorde det då hon lyckades skaffa sig avkomma som inte ens behärskar såpass enkla begrepp som "källhänvisning"
Jag utgår från att du är en moralkärring som väljer att fabricera fakta för egen vinning då du i två inlägg skickligt lyckas indvika att posta länken.

Min fakta är EXAKT lika tillförlitlig som din

Nej, skillnaden är att min text finns skriven av läkare, det gör inte din. Men du har ju tydligen svårigheter, använd google din stackars sate. Tänker inte behaga någon som dig.
Citera
2012-11-23, 17:20
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trastam
Jag och min flickvän fick reda på för ett par veckor sen att hon är gravid. Innan det så både rökte och snusade hon. Men såfort vi fick reda på detta ( tror hon var i vecka 4 när vi fick reda på det) då slutade hon röka och började snusa nikotinfritt istället.
Jag tyckte det gick jättebra för henne o så, men för några dagar sen så kände jag att hon luktade rök när hon kom hem men hon drog den gamla vanliga "kompisen röker". Så jag bryr mig inte mer om det, men så idag när vi går på affären så frågar hon om hon ska köpa cigg, jag blir förbannad och frågar om hon fortfarande röker o får till svar : Ja, jag har rökt med min kompis när hon rökt de senaste dagarna och rökte även när jag var på höstforum.

Så min fråga är: Kan detta påverka fostret ? Jag vet vad som kan hända till det, inte det jag vill ha svar på, utan om det kan hända något under den här tiden hon rökt. ( Hon är i vecka 8 nu ) . Och om hon slutar helt nu, är det "lungt" då eller kan barnet redan har skadats och hur stor chans är det ?

Ålder på oss är 22.

Ta inte för hårt på det, stress kanske är ännu värre.
Social stress är vanligare bland rökare och ingår i riskfaktorn.

Självklart skall man försöka få friska barn, men ingen vet säkert hur farligt t.ex. rökning är.

Då det gäller nyföddas vikt, hjärna mm, så finns en generell kritik av tolkningarna.

Jag upprepar:
Vetenskapen har starkt visat att grupperna skiljer sig åt på många relevanta faktorer.
Kontrollen duger inte.
Riskfaktorn är en effekt av många risker.

Alltså barnets vikt kanske även påverkats av matvanor, stress, ekonomi mm.

Det är välkänt att rökare i medeltal är magrare än kontrollen.

Något som med hög säkerhet är viktigt. Det är att den havande får alla essentiella ämnen i lagom och måttlig mängd. De är livsnödvändiga och behövs för tillväxten mm.
Jättedoser kan vara farligt, det skall vara lagom.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2012-11-23 kl. 17:27. Anledning: rättelse
Citera
2013-01-07, 15:22
Medlem
Min mamma varken rökte, snusade eller konsumerade en droppe alkohol eller någon annan "farlig" drog under hennes graviditet med mig, hon drack inte ens kaffe.
Ändå så har jag testat och varit fast i olika droger och snusar på heltid.
Så de kan bli hur som helst, tror inte att mammans konsumtion under graviditeten skulle ha någon påverkan för barnets eventuella framtida missbruk av droger.
Citera
2013-01-07, 16:14
Medlem
Herre mitt jesubarn vad det osar vitt skräp över detta. Inte nog med att hon orsakar permanent skada på ert barn, utan hon ljuger även om det.
Citera
2013-01-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neon23
Min mamma varken rökte, snusade eller konsumerade en droppe alkohol eller någon annan "farlig" drog under hennes graviditet med mig, hon drack inte ens kaffe.
Ändå så har jag testat och varit fast i olika droger och snusar på heltid.
Så de kan bli hur som helst, tror inte att mammans konsumtion under graviditeten skulle ha någon påverkan för barnets eventuella framtida missbruk av droger.

Är du efterbliven? Så bara för att en släkting till mig rökte hela sitt liv och dog av icke rök-relaterad orsak betyder det att "Rökning kommer inte att döda dig"? Du tar ETT exempel, som dessutom är ovetenskapligt, och sedan hävdar att iom. dessa erfarenheter så bör det inte skada barnet... Du är för fan lika korkad som ts' brud.

Världen är inte svartvit. Det handlar inte om att "tar du ett bloss under graviditeten så kommer barnet dö i en heroinöverdos, och undviker du det där blosset kommer han bli gud personifierad", det fattar vilken jävel som helst. Det handlar om VILKEN GRAD av skada som kommer orsakas. Bara för att du personligen inte ens märker att barnet efter födsel fungerar sämre än något annat betyder det INTE att grabben inte förlorade ett par IQ-poäng där på vägen, eller LÖPER EN STÖRRE RISK att fastna i något drogmissbruk, jämfört med en unge som inte blivit exponerad till droger tidigt i dess liv.

Tänk lite för helvete.
Citera
2013-01-07, 16:44
Medlem
Benyameans avatar
Usch, du får nog ge henne en tillrättavisning. Sparka henne i magen!
Citera
2013-01-08, 00:21
Medlem
3487s avatar
Säg till henne på skarpen så kan man inte hålla på. Är man gravid så får man ta mig fan ta ansvar eller göra abort.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in