2012-11-16, 12:58
Medlem
Alla som studerat matematik/fysik/teknologi eller egentligen vad som helst (men nu är den här tråden i den här formdelen) har någon gång stött på något de tycker är svårt (om de inte har gjort det så har de inte försökt tillräckligt). Vad är det svåraste ni har lärt er eller försökt lära er? Vad var det som gjorde det svårt?
Citera
2012-11-16, 13:32
Medlem
yggdrazils avatar
For mig ar det nog statistisk fysik. Kan bero pa att jag haft daliga larare, men jag tederar att glomma bort definitioner och samband och sedan inte hinna med tankegangarna nar jag kollar upp vad saker och ting betyder. Men det kanska bara ar jag.
Citera
2012-11-16, 14:27
Medlem
Sannolikhetslära. Jag har pluggar mycket matte, kemi, fysik och annat "svårt" men tycker fortfarande att sannolikheten är bökig..
Citera
2012-11-16, 14:38
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Alla som studerat matematik/fysik/teknologi eller egentligen vad som helst (men nu är den här tråden i den här formdelen) har någon gång stött på något de tycker är svårt (om de inte har gjort det så har de inte försökt tillräckligt). Vad är det svåraste ni har lärt er eller försökt lära er? Vad var det som gjorde det svårt?
Jag vet inte precis vad du menar med svårt. Sånt som gör motstånd? Sånt man får plöja ner mycket tid på? Sånt som är svårt att förstå intuitivt?

Läste en kurs - kallades analysens grunder - som behandlade saker som konstruktionen av talmängderna med hjälp av ekvivalensrelationer osv. Behandlade även analys av derivatan, riemann-integrering osv osv. Tyckte delar av den kursen var svåra, mycket att hålla reda på, många precisa - ibland abstrakta - steg att ta. Väldigt intressant däremot, kändes som första "riktiga" mattekursen.

Jag har även svårt att fatta om mina bevis är bevis eller inte ibland (hrm, ofta). Kanske har med erfarenhet att göra, har svårt att finna motivationen att göra "övningar" tyvärr.
Citera
2012-11-16, 15:17
Medlem
BengtZzs avatar
Kombinatorik

Statistikkursen var skitenkel när man blandade in mycket analys, det gillades. Annars är sannolikhetslära i allmänhet också ganska svårt. Men helt klart kombinatorik.

För att citera min examinator:
"Är du bra på kombinatorik?" frågade jag
"(Skrattar lite lätt) Ingen är bra på kombinatorik."

Ashärlig.
Citera
2012-11-16, 18:51
Medlem
Delar av funktionalanalysen tyckte jag var svåra. Främst vissa interpolationssatser. Att man inte såg användningsområdet för dem gjorde det inte enklare.
Citera
2012-11-16, 19:37
Medlem
Vissa delar/ämnen inom strängteori är väldigt svåra att greppa tycker jag. Dels för att matematiken kan vara lite svår men mest för att man behöver kunna så extremt mycket olika saker för att förstå hur saker hänger ihop och funkar. Sen är ju nästan ingenting fullständigt utforskat heller, så ingen förstår egentligen hur saker funkar, vilket inte gör det hela lättare.

En annan sak jag försöker lära mig och finner väldigt svårt att greppa och få intuition omkring är algebraisk geometri, men det beror nog främst på att min bakgrund i algebra är lite för klen.
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
För att citera min examinator:
"Är du bra på kombinatorik?" frågade jag
"(Skrattar lite lätt) Ingen är bra på kombinatorik."

Ashärlig.
Haha, förstår vad du menar; jag kände mig också kass på kombinatorik. Men jag har mött personer med skrämmande förmågor att snabbt och enkelt lösa komplicerade kombinatoriska problem.
Citera
2012-11-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Jag vet inte precis vad du menar med svårt. Sånt som gör motstånd? Sånt man får plöja ner mycket tid på? Sånt som är svårt att förstå intuitivt?
Jag var lite intresserad av vad andra människor menar med svårt. Men jag skulle gissa att de flesta av dessa saker är någorlunda sammankopplade.

Intressant att så många tycker att kombinatorik är svårt. Jag håller med på det sättet att det finns svåra problem inom kombinatorik, och att svåra problem i anda områden ofta reducerar till kombinatoriska problem. Men att "föstå" kombinatoriska problem, lösningar och satser är relativt enkelt i min erfarenhet.
Citera
2012-11-17, 21:15
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Jag var lite intresserad av vad andra människor menar med svårt. Men jag skulle gissa att de flesta av dessa saker är någorlunda sammankopplade.
Mm jo, svårt att sätta fingret på vad det svåra är. Det är inget man tänker på, och så fort man tänker på det så känns det inte så genuint svårt. Jag har svårt att vara strikt; brukar flumma iväg (märks nog i min text också, har svårt att vara koncis). Gör gärna nåt mer komplicerat än vad det är osv.
Citera
2012-11-17, 22:10
Medlem
MeanMEs avatar
Topologi tyckte jag vart lite jobbigt efter en tid.
Citera
2012-11-17, 22:15
Medlem
adequates avatar
Jag är frestad att säga abstrakt algebra, då det är fullt av koncept som splittkroppar som jag aldrig lyckas greppa. Men BengtZz har en poäng i kombinatorik. Det är fascinerande hur svårt kombinatorik kan vara, med tanke på hur enkla dess koncept är. Så jag svarar nog också kombinatorik.
Citera
2012-11-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag är frestad att säga abstrakt algebra, då det är fullt av koncept som splittkroppar som jag aldrig lyckas greppa. Men BengtZz har en poäng i kombinatorik. Det är fascinerande hur svårt kombinatorik kan vara, med tanke på hur enkla dess koncept är. Så jag svarar nog också kombinatorik.

I beg to agree, min föreläsare i analysens grunder hade kombinatorik som område och hade nån äcklig förkärlek till märkliga permutationer och hade förvisso en del intressanta föredrag men det var inte mycket min hjärna ville hänga med i.

Inom algebraiska strukturer har jag bara läst om grupper ännu och det har väl ganska rakt på, några grundläggande axiom och satser som kan bevisas på en vackert sätt. Kanske blir krångligare sen med ringar och allt annat. Tycker som några andra att kombinatorik vart svårast hittills.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in