Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Alla som studerat matematik/fysik/teknologi eller egentligen vad som helst (men nu är den här tråden i den här formdelen) har någon gång stött på något de tycker är svårt (om de inte har gjort det så har de inte försökt tillräckligt). Vad är det svåraste ni har lärt er eller försökt lära er? Vad var det som gjorde det svårt?
Jag vet inte precis vad du menar med svårt. Sånt som gör motstånd? Sånt man får plöja ner mycket tid på? Sånt som är svårt att förstå intuitivt?
Läste en kurs - kallades analysens grunder - som behandlade saker som konstruktionen av talmängderna med hjälp av ekvivalensrelationer osv. Behandlade även analys av derivatan, riemann-integrering osv osv. Tyckte delar av den kursen var svåra, mycket att hålla reda på, många precisa - ibland abstrakta - steg att ta. Väldigt intressant däremot, kändes som första "riktiga" mattekursen.
Jag har även svårt att fatta om mina bevis är bevis eller inte ibland (hrm, ofta).

Kanske har med erfarenhet att göra, har svårt att finna motivationen att göra "övningar" tyvärr.