2012-11-16, 10:59
Medlem
bror333s avatar
Är 20 år och bor hemma, pengar får jag in genom poker m.m och har aldrig skickat in deklaration
Nu var jag utomlands när papperna kom,
Jag kom förra veckan och ser ett papper där dom uppskattat att jag levt på 100k och ska ha 40% av det
Grejen är att 100k inte finns och jag har inte arbetat
Förseningsavgift på 3k skulle också betalas
Vad gör jag nu?
Citera
2012-11-16, 11:07
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bror333
Är 20 år och bor hemma, pengar får jag in genom poker m.m och har aldrig skickat in deklaration
Jag kom förra veckan och ser ett papper där dom uppskattat att jag levt på 100k och ska ha 40% av det
Vad gör jag nu?

Du blev upptaxerad via pokern? Eller? Enligt vissa siter måste man skatta på vinsterna
Citera
2012-11-16, 11:25
Medlem
Citat:
Vad gör jag nu?

Det låter som att du har blivit skönstaxerad i och med att du inte har lämnat in deklaration. Har du spelat på EU-sajter så är väl vinsterna skattefria, har du däremot spelat ex-eu så ska du skatta för vinsten.
Citera
2012-11-16, 11:28
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Vad gör jag nu?

Du har blivit sköntaxerad då du inte skickat in deklarationen. Du måste nu överklaga och visa för skatteverket vad för pengar du har levt på (t.ex. bidrag från din mor och far, spelvinster (om de är skattefria borde du använda detta iaf) och så vidare).
Citera
2012-11-16, 12:06
Medlem
bror333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Du har blivit sköntaxerad då du inte skickat in deklarationen. Du måste nu överklaga och visa för skatteverket vad för pengar du har levt på (t.ex. bidrag från din mor och far, spelvinster (om de är skattefria borde du använda detta iaf) och så vidare).
hur visar jag detta?
Citera
2012-11-16, 12:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
hur visar jag detta?

Insättningskvitton och banköverföringsuppgifter är väl en början.

(Tänk dock på att SKV i princip har fri tillgång till transaktionshistoriken på dina konton, och gissningsvis redan tittat där)
Citera
2012-11-16, 16:05
Medlem
Ett råd i all välmening: Utgå från att SKV har koll på dig. Om du försöker mörka och blir avslöjad kan det bli jävligt.
Citera
2012-11-17, 01:51
Medlem
Du måste betala skatt för inkomster från liveturneringar utanför EU. Det bästa är bara att inkomstdeklarera det i efterhand. Du har ju fem år på dig efter det att pengarna intjänades. Lätt som en plätt.
Ring och prata med dom.
Citera
2012-11-17, 02:12
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Insättningskvitton och banköverföringsuppgifter är väl en början.

(Tänk dock på att SKV i princip har fri tillgång till transaktionshistoriken på dina konton, och gissningsvis redan tittat där)

Har ofta undrat över detta. Stämmer det verkligen? Att SKV kan gå in och kolla mina konton när de vill utan att jag är medveten om det/godkänner det?

OT; Varför vill de ha 40% på dina pengar?
Citera
2012-11-17, 06:25
Medlem
Han får betala inkomstskatt + skattetillägg, därför blir det 40%
Citera
2012-11-17, 11:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Har ofta undrat över detta. Stämmer det verkligen? Att SKV kan gå in och kolla mina konton när de vill utan att jag är medveten om det/godkänner det?

Om jag inte minns helt galet så kallas det tredjemansrevision, och regleras i taxeringslagen.
Citera
2012-11-17, 12:57
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om jag inte minns helt galet så kallas det tredjemansrevision, och regleras i taxeringslagen.

Kollade "tredjemansrevision" på Wiki, så nu vet man det. Tackar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in