Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-16, 10:07
Medlem
Har Windows 7 64Bit med 4 Gb RAM. Ibland går datorn lite segt när mycket är på gång och har funderat på om det skulle hjälpa med mer RAM. Men när jag tittar hur mycket RAM som förbrukas finns det oftast ca 1 Gb ledigt kvar och minsta jag sett är nog runt 500-800 Mb. Frågan är om Windows 7 förbrukar allt RAM-minne om det krävs eller sparar den undan lite ledigt och använde swap-filen istället (vilket borde vara långsammare)? Hur tar man annars reda på om datorns prestanda skulle förbättrats med mer RAM?
Citera
2012-11-16, 10:11
Medlem
08oss avatar
Med tanke på hur billigt ramminne är så är det väl ingen ide att tveka. För mig låter 1 gb ledigt eller mindre som ganska lite.
Citera
2012-11-16, 10:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Har Windows 7 64Bit med 4 Gb RAM. Ibland går datorn lite segt när mycket är på gång och har funderat på om det skulle hjälpa med mer RAM. Men när jag tittar hur mycket RAM som förbrukas finns det oftast ca 1 Gb ledigt kvar och minsta jag sett är nog runt 500-800 Mb. Frågan är om Windows 7 förbrukar allt RAM-minne om det krävs eller sparar den undan lite ledigt och använde swap-filen istället (vilket borde vara långsammare)? Hur tar man annars reda på om datorns prestanda skulle förbättrats med mer RAM?

Ja. Windows (Precis som Linux och OS/X och de flesta andra) kommer med standardinställningarna att börja växla även med en viss mängd ledigt minne tillgängligt.

Man kan såklart till viss del styra detta inställningsmässigt, men jag törs lova att 4GB leder till att du växlar.

Om du tittar i processhanteraren så ser du ju direkt hur mycket växlingsminne som används.
Citera
2012-11-16, 10:21
Medlem
langben1s avatar
Citat:

Hur lyder din övriga spec? Dvs processor modell och GHz?
Kolla även i Windows Experience index.
Start - kontrollpanelen - system - klassificering. Kolla vad ram respektive processor får för "poäng" 7,9 är max
Citera
2012-11-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Hur lyder din övriga spec? Dvs processor modell och GHz?
Kolla även i Windows Experience index.
Start - kontrollpanelen - system - klassificering. Kolla vad ram respektive processor får för "poäng" 7,9 är max

Moderkort: Gigabyte EP45-DS3L
CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 2.33 GHz
Grafikkort: e-GeForce 8400 GS
Minne: DDR2 4GB PC6400 (2*2GB)
Hårddisk: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Återkommer med poängen när jag får tillgång till datorn ;-)
Citera
2012-11-17, 11:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Moderkort: Gigabyte EP45-DS3L
CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 2.33 GHz
Grafikkort: e-GeForce 8400 GS
Minne: DDR2 4GB PC6400 (2*2GB)
Hårddisk: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Återkommer med poängen när jag får tillgång till datorn ;-)
shit vilken bajsdator. Du bör byta ut minnena mot snabbare, 1333 mhz rekomenderas. Processorn känns lite b också... Köp ett uppgraderingsskit.
Citera
2012-11-17, 17:02
Medlem
Vad gör du för något när det blir så där?
Har det alltid varit så här eller blev det plötsligt så en dag?

Det är lustigt att utan.att.stanna reagerar på processorn och minnen. Dom och SSD är super bra jämfört med grafikkortet som redan innan grafikkortet släpptes ansågs vara totalt värdelös.

Om det inte alltid varit så här så kan det hjälpa att ta bort och installerade om Windows osv. Då har du åtminstone förnyat din backup om det tex är SSD disken som håller på att dö. Sen skulle jag byta ut grafikkortet.

Hur mycket det här hjälper beror förstås på vad svaret är till frågorna jag ställde.
Senast redigerad av panpo98 2012-11-17 kl. 17:42.
Citera
2012-11-17, 22:38
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
shit vilken bajsdator. Du bör byta ut minnena mot snabbare, 1333 mhz rekomenderas. Processorn känns lite b också... Köp ett uppgraderingsskit.
1333MHz är DDR3, personen har DDR2 och dessutom en bräda som enbart stödjer DDR2.
Har du den minsta jävla aning om vad du pratar om i övrigt?

Sedan beror det helt på vad man använder sin dator till. Eller tror du att alla har behov av att sitta på den allra senaste hårdvaran?
Dumfan.

Du har inte lust att lista din egna hårdvara så jag kan skratta åt den och förklara hur oerhört utdaterad och kass den är? Tämligen säker på att din hårdvara och konfiguration inte kommer i närheten av min.

Citat:
Hur tar man annars reda på om datorns prestanda skulle förbättrats med mer RAM?
Ta reda på hur mycket RAM som används.
Har du alltid RAM ledigt har jag svårt att tro att det skulle göra skillnad med mer.
Senast redigerad av Gh0sted 2012-11-17 kl. 22:41.
Citera
2012-11-17, 23:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
1333MHz är DDR3, personen har DDR2 och dessutom en bräda som enbart stödjer DDR2.
Har du den minsta jävla aning om vad du pratar om i övrigt?

Sedan beror det helt på vad man använder sin dator till. Eller tror du att alla har behov av att sitta på den allra senaste hårdvaran?
Dumfan.

Du har inte lust att lista din egna hårdvara så jag kan skratta åt den och förklara hur oerhört utdaterad och kass den är? Tämligen säker på att din hårdvara och konfiguration inte kommer i närheten av min.
Ehm undra varför jag skrev uppgraderingspaket För att få med moderkortet för DDR 3 kanske?

Jag bryr mig inte om din dator är bättre. Men vill man ha prestanda får man hänga med lite i svängarna. DDR 3 att rekommendera för det första. Men jaja om du tvunget vill mäta kuken, 965 3,4 ghz, 8 gb corsair 1333, intel 520 ssd, 6950, logitech mus, benq 27´ osv osv. En helt okej dator med andra ord. Vad du har för dator rör mig inte i ryggen.
Citera
2012-11-17, 23:53
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ehm undra varför jag skrev uppgraderingspaket För att få med moderkortet för DDR 3 kanske?

Jag bryr mig inte om din dator är bättre. Men vill man ha prestanda får man hänga med lite i svängarna. DDR 3 att rekommendera för det första. Men jaja om du tvunget vill mäta kuken, 965 3,4 ghz, 8 gb corsair 1333, intel 520 ssd, 6950, logitech mus, benq 27´ osv osv. En helt okej dator med andra ord. Vad du har för dator rör mig inte i ryggen.
6950? Du har inte funderat på att köpa nytt? Utdaterad hårdvara är jag rädd.

TS har inte pratat om att denne söker högre prestanda, läs igenom trådstarten igen så kanske du inser vad tråden handlar om.
Att du skriver ut vad du har för bildskärm, mus och frekvens som minnena är specade för visar bara ännu tydligare att du inte har en aning om vad du talar om. Minnen kan vara specade för 1333MHz men köras i 1800MHz t.ex, men det känner du förstås till med den kunskapen du besitter.

Om du känner dig påhoppad och utpekad på något vis beror det på att du över huvudtaget inte ens har svarat på TS frågeställningen som är det tråden skall behandla, utan istället tycks viga dina inlägg åt att påpeka att TS har dålig hårdvara. Till viss del även att jag har svårt för människor som talar utan insikt och kunskap.
Citera
2012-11-18, 03:17
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
6950? Du har inte funderat på att köpa nytt? Utdaterad hårdvara är jag rädd.

Du måste mena 6750. 6950 släpptes 2010-12-15. Ivfsh så kommer Windows att swappa även om man har 32 GB internminne. Windows är designat att swappa. Min 32 GB burk säger sig ha 13 GB ledigt och 10 GB cachat. Det som drar lite är en 2008r2 under vmware ws som sköter om två esxi-burkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in