2012-11-15, 22:42
Medlem
konan-babarens avatar
Jag har monterat hjul (14")på en mindre sportbåt (5 m) för att kunna köra den på land. Jag hade tänkt utnyttja kraften i utombordarn (70 hk) för att driva båten.
Tanken är att ha en vattenfylld tunna på en liten släpkärra bakom båten som motorn får jobba i.
Hur fort kommer detta ekipage att gå tror ni? Den gör ca 35 knop i vatten.
Citera
2012-11-15, 22:55
Medlem
Luskans avatar
Sikta på denna lösningen istället så slipper du förbrukar massa bränsle!

http://fc05.deviantart.net/fs70/f/2011/028/1/e/troll_magney_car_by_digitaldomain123-d389zo3.jpg
Citera
2012-11-15, 23:04
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
Sikta på denna lösningen istället så slipper du förbrukar massa bränsle!

http://fc05.deviantart.net/fs70/f/2011/028/1/e/troll_magney_car_by_digitaldomain123-d389zo3.jpg

Det verkar avancerat. Blir det inte farlig strålning?

Nä, jag tror nog mer på min ide.
Citera
2012-11-15, 23:07
Medlem
Inte alls om du inte bogserar den.
Citera
2012-11-15, 23:11
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Inte alls om du inte bogserar den.

Nej, jag ska inte bogsera den. Men jag tycker att man borde komma upp i 40-50 km/t i alla fall.

Behöver man även veta storlek på propeller samt stigning för att räkna ut?
Senast redigerad av konan-babaren 2012-11-15 kl. 23:24.
Citera
2012-11-15, 23:29
Medlem
Nirps avatar
Menar du verkligen att båtmotorn ska skjuta vattnet i släpet bakåt, släpet som du drar med båten, för att driva hela ekipaket framåt?
Citera
2012-11-15, 23:33
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Vänd upp och ned på båtmotorn och sätt dit en stor propeller, sen är det bara att tuta och köra. Förstår faktiskt inte hur du har tänkt att din plan ska lyckas som den är nu? Rita gärna en enkel illustration i paint så att vi kan förstå vad du menar.
Citera
2012-11-15, 23:33
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Menar du verkligen att båtmotorn ska skjuta vattnet i släpet bakåt, släpet som du drar med båten, för att driva hela ekipaket framåt?

Ja. Bara vattenmängden i tunnan är tillräcklig borde det inte vara ett problem. Men sprutar vattnet ut så stannar väl allt.
Citera
2012-11-15, 23:41
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Ja. Bara vattenmängden i tunnan är tillräcklig borde det inte vara ett problem. Men sprutar vattnet ut så stannar väl allt.

Nej, nej, din plan kommer aldrig att fungera, såhär ska det se ut, jag visar: http://www.bilddump.se/bilder/20121115224110-95.109.24.225.jpg
Citera
2012-11-15, 23:42
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Tänk efter en vända till. Fundera på hur båtmotorn fungerar med båten i vattnet. Den skjuter alltså vatten rakt bakåt för att få drivkraft framåt. Om du skulle på något vis fästa båten i själva vattnet som du skjuter bakåt så verkar den kraften precis lika mycket bakåt på båten som den gör framåt, och du rör dig ingenting alls.

Förstår du? Det är samma princip som den paint-bilden med magneten som postades direkt, eftersom båda magneterna sitter fast i fordonet kommer magnetismen att verka precis lika mycket i båda riktningar och fordonet står stilla.

Se om det går att fästa en kardanaxel av något slag istället för din propeller, och låt den driva hjulen på så sätt? Jag vet inte alls hur du skulle kunna göra, men jag vet att du inte kan göra så som du beskrivit.
Citera
2012-11-15, 23:50
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Nej, nej, din plan kommer aldrig att fungera, såhär ska det se ut, jag visar: http://www.bilddump.se/bilder/20121115224110-95.109.24.225.jpg

Ja! Exakt så förutom att propellern kommer att vara i vatten. Som kommer att finnas i tunnan.
Citera
2012-11-15, 23:54
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Tänk efter en vända till. Fundera på hur båtmotorn fungerar med båten i vattnet. Den skjuter alltså vatten rakt bakåt för att få drivkraft framåt. Om du skulle på något vis fästa båten i själva vattnet som du skjuter bakåt så verkar den kraften precis lika mycket bakåt på båten som den gör framåt, och du rör dig ingenting alls.

Förstår du? Det är samma princip som den paint-bilden med magneten som postades direkt, eftersom båda magneterna sitter fast i fordonet kommer magnetismen att verka precis lika mycket i båda riktningar och fordonet står stilla.

Se om det går att fästa en kardanaxel av något slag istället för din propeller, och låt den driva hjulen på så sätt? Jag vet inte alls hur du skulle kunna göra, men jag vet att du inte kan göra så som du beskrivit.

Propellern kommer att skjuta vattnet bakåt i tunnan och då kommer båten att tryckas framåt. Tänk efter...Jag har lagt ner en hel del tankeverksamhet i det här projektet, men behöver bara lite hjälp att beräkna max. hastighet. I km/t inte knop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in